Picture books in primary school ELT

This project involves several initiatives that are based on or developed from Jun.-Prof. Dr. Julia Reckermann’s dissertation project on reading picture books in primary school ELT. It is concerned with the potential that picture books bring to the young learners’ English classroom for language learning, for supporting literacy, for differentiation and individualisation and for tackling rather challenging topics). Selected publications/outcomes include:

Reckermann, J. & Matz, F. (2021). Something Happened in our Town. Mit jungen Lernenden über Black Lives Matter und Rassismus sprechen. Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch, 173, 13-19.

Reckermann, J. (2020). Dealing with Heterogeneity in English Children’s Literature in the Heterogeneous EFL Classroom. PraxisForschungLehrer*innenbildung (Themenheft Standards – Margins – New Horizons. Teaching Language and Literature in the 21st Century), 2(4), 134-157. Open Access: https://www.pflb-journal.de/index.php/pflb/article/view/3501/3653

Reckermann, J. (2020). Wie digitale Medien das Lesen junger Englischlernender unterstützen können. In: Eisenmann, M. & Steinbock, J. (Hrsg.). Sprache, Kulturen, Identitäten: Umbrüche durch Digitalisierung? Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 93-105.

Reckermann, J. & Ritter, M. (2022). Reading and Writing in the Primary School EFL Classroom. In: Summer, T. & Böttger, H. (Hrsg). English in Primary Education. Concepts, Research, Practice. Bamberg: University of Bamberg Press, 49-68. Open Access: https://fis.uni-bamberg.de/bitstream/uniba/57525/3/fisba57525.pdf

Reckermann, J. (2018). Reading Picture Books: A Resource for Meaning-Focused Language Learning Materials in Primary School. In Bouckaert, M., Konings, M. & van Winkelhof, M. (Eds.). Meaning-Focused Materials for Language Learning. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 255-268.

Reckermann, J. (2018). Reading Strategies of Young Language Learners. Man konnte das Wort raten. Grundschule Englisch, 63, 34-37.

Reckermann, J. & Bechler, S. (2018). I Can Read it by Myself. Selbstständiges und gemeinsames Lesen fördern. Grundschulmagazin Englisch, 16(1), 19-22.

Bechler, S. & Reckermann, J. (2018). Graded Readers. Passende Lektüren für den Englischunterricht finden. Grundschulmagazin Englisch, 16(1), 37-38.

Reckermann, J. (2016). I Can Read an English Book. “The Queen‘s Knickers“ eigenständig lesen. Grundschulmagazin Englisch, 14(2), 24-26.

Reckermann, J. (17.09.2021). Fostering Young Learners‘ Foreign Language Reading Competences via (Digital) Authentic English Picture Books. Vortrag auf der Konferenz Children and Languages Today – Reading in Contemporary Context, Online (Osijek, Kroatien).

(eingeladen) Reckermann, J. (27.09.2022). Forschung, Theorie und Praxis zum Lesen und Schreiben im Englischunterricht der Primarstufe. Vortrag auf der QUA-LiS Tagung der Fachleitungen Englisch Primarstufe NRW, QUA-LiS Soest.