Publications
PhD Thesis
Wirbatz, K. (2013). Investigating the Fundamental Difference between L1 and L2 Acquisition Based on Syntax: a Fresh Look at the Development of German L1 and L2. University of Western Sydney – Dissertation.
Articles and Chapters
Wirbatz, K. & Reckermann, J. (2023). Rezeptive englische Grammatikkenntnisse von Kindern in einer immersiven deutsch-englischen Kita. In Böttger, H. & Schlüter, N. (Eds.). FFF-Fortschritte im frühen Fremdsprachenlernen: Tagungsband zur 5. FFF-Konferenz.
Wirbatz, K. & Reckermann, J. (2021). EFL Reading Comprehension Competence of Primary School Learners in Germany: The Role of English Programme and Language Background. In Papadopoulos, I. (Eds.). Selected Papers from the 2nd International Conference on Language Teaching and Learning in the 21st Century.
Reckermann, J. & Wirbatz, K. (2021). Foreign Language Reading in CLIL and Non-CLIL Primary Schools: A Comparison of Classroom Reading Activities, Learners' Preferences, and Actual Reading Comprehension Competences. In Frisch, S. & Rymarczyk, J. (Eds.). Current Research into Young FL Literacy Skills. Berlin: Peter Lang.
Wirbatz, K. & Reckermann, J. (2020). Ein Vergleich des Leseverständnisses im Englischen und Deutschen von Mädchen und Jungen der dritten Klasse in unterschiedlichen Englischprogrammen. In Böttger, H., Festmann, J. & Müller, T. (Eds.). Language Acquisition and Acquisition Research. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 117-136.
Wirbatz, K. & Buttkewitz, P. (2017). Transfer or no transfer; that is the question: the role of the L1 & L2 in L3 acquisition. In Angelovska, T. & Hahn, A. (Eds.). L3 Syntactic Transfer: Models, New Developments and Implications. Amsterdam: John Benjamins, 103-124.
Teaching Practice
Wirbatz, K. (2020). Let´s Go on a Treasure Hunt! – Wegbeschreibungen verstehen und erstellen. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
Wirbatz, K. (2020). Under the Sea: An Imaginary Fantasy Journey – Traumreisen im Englischunterricht. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
Wirbatz, K. (2019). Sally’s Pen Pal – Sprachmittlung im frühen Englischunterricht. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
Wirbatz, K. (2019). Introducing Sally to a New Class – der Einsatz von Handpuppen im Englischunterricht. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
Wirbatz, K. (2018). Sally’s Year - die Jahreszeiten und Monate mit Sally lernen. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
Wirbatz, K. (2017). Sally Explores Sri Lanka – einen Ländersteckbrief erstellen mit Sally’s Blog. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
Wirbatz, K. (2017). Sally in New York City – eine Postkarte schreiben mit Sallys Blog. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
Other Publications
Helsper, D. M., Wirbatz, K. & Rossa, H. (2020). Vergleichsarbeiten 2020
8. Jahrgangsstufe (VERA-8) Englisch – Didaktische Handreichung Modul C. Didaktischer Aufgabenkommentar Testheft 1. Berlin: IQB.
Wirbatz, K., Helsper, D. M. & Rossa, H. (2020). Vergleichsarbeiten 2020
8. Jahrgangsstufe (VERA-8) Englisch – Didaktische Handreichung Modul C. Didaktischer Aufgabenkommentar Testheft 2. Berlin: IQB.
Wirbatz, K. (2019). [Rezension zu: Bildung in fremden Sprachen? Pädagogische Perspektiven auf globalisierte Mehrsprachigkeit, von R. Mattig, M. Mathias, & K. Zhebe (Hrsg.)]. The Japanese Journal of Educational Research.
Helsper, D. M., Wirbatz, K. & Rossa, H. (2019). Vergleichsarbeiten 2019
8. Jahrgangsstufe (VERA-8) Englisch – Didaktische Handreichung Modul C. Didaktischer Aufgabenkommentar Testheft 1. Berlin: IQB.
Wirbatz, K., Helsper, D. M. & Rossa, H. (2019). Vergleichsarbeiten 2019
8. Jahrgangsstufe (VERA-8) Englisch – Didaktische Handreichung Modul C. Didaktischer Aufgabenkommentar Testheft 2. Berlin: IQB.