© Sperlinger

 

Dr. Karoline Wirbatz

Karoline Wirbatz has studied at the University of Western Sydney (Australia), where she obtained her PhD in 2014. Her PhD thesis investigated the developmental path of German first language children focusing on the order of elements in speech and what is signaled by the ordering of constituents. Her current research focuses on language teaching in the context of digitality and early bilingual education in the kindergarten and primary school context.
Karoline Wirbatz has previously taught at the universities of Western Sydney, Paderborn, Trier, Dortmund and Frankfurt. In addition to her academic work, she has worked as a substitute teacher at a primary school in Dortmund.

Contact

Johannisstraße 12-20, Room 329
48143 Münster
Phone: +49 251 83 23985
Email: karoline.wirbatz

office hours: appointment via email

  • Research Interests

    • Language Teaching in the Context of Digitality
    • First, Second & Third Language Acquisition
    • Bilingual Education
    • Classroom SLA
    • ELF and its Pedagogical Implications
  • Publications


    PhD Thesis

    Wirbatz, K. (2013). Investigating the Fundamental Difference between L1 and L2 Acquisition Based on Syntax: a Fresh Look at the Development of German L1 and L2. University of Western Sydney – Dissertation.


    Articles and Chapters

    Wirbatz, K. & Reckermann, J. (2023). Rezeptive englische Grammatikkenntnisse von Kindern in einer immersiven deutsch-englischen Kita. In Böttger, H. & Schlüter, N. (Eds.). FFF-Fortschritte im frühen Fremdsprachenlernen: Tagungsband zur 5. FFF-Konferenz.

    Wirbatz, K. & Reckermann, J. (2021). EFL Reading Comprehension Competence of Primary School Learners in Germany: The Role of English Programme and Language Background. In Papadopoulos, I. (Eds.). Selected Papers from the 2nd International Conference on Language Teaching and Learning in the 21st Century.

    Reckermann, J. & Wirbatz, K. (2021). Foreign Language Reading in CLIL and Non-CLIL Primary Schools: A Comparison of Classroom Reading Activities, Learners' Preferences, and Actual Reading Comprehension Competences. In Frisch, S. & Rymarczyk, J. (Eds.). Current Research into Young FL Literacy Skills. Berlin: Peter Lang.

    Wirbatz, K. & Reckermann, J. (2020). Ein Vergleich des Leseverständnisses im Englischen und Deutschen von Mädchen und Jungen der dritten Klasse in unterschiedlichen Englischprogrammen. In Böttger, H., Festmann, J. & Müller, T. (Eds.). Language Acquisition and Acquisition Research. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 117-136.

    Wirbatz, K. & Buttkewitz, P. (2017). Transfer or no transfer; that is the question: the role of the L1 & L2 in L3 acquisition. In Angelovska, T. & Hahn, A. (Eds.). L3 Syntactic Transfer: Models, New Developments and Implications. Amsterdam: John Benjamins, 103-124.


    Teaching Practice

    Wirbatz, K. (2020). Let´s Go on a Treasure Hunt! – Wegbeschreibungen verstehen und erstellen. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.

    Wirbatz, K. (2020). Under the Sea: An Imaginary Fantasy Journey – Traumreisen im Englischunterricht. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.

    Wirbatz, K. (2019). Sally’s Pen Pal – Sprachmittlung im frühen Englischunterricht. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.

    Wirbatz, K. (2019). Introducing Sally to a New Class – der Einsatz von Handpuppen im Englischunterricht. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.

    Wirbatz, K. (2018). Sally’s Year - die Jahreszeiten und Monate mit Sally lernen. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.

    Wirbatz, K. (2017). Sally Explores Sri Lanka – einen Ländersteckbrief erstellen mit Sally’s Blog. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.

    Wirbatz, K. (2017). Sally in New York City – eine Postkarte schreiben mit Sallys Blog. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.


    Other Publications

    Helsper, D. M., Wirbatz, K. & Rossa, H. (2020). Vergleichsarbeiten 2020
    8. Jahrgangsstufe (VERA-8) Englisch – Didaktische Handreichung Modul C. Didaktischer Aufgabenkommentar Testheft 1. Berlin: IQB.

    Wirbatz, K., Helsper, D. M. & Rossa, H. (2020). Vergleichsarbeiten 2020
    8. Jahrgangsstufe (VERA-8) Englisch – Didaktische Handreichung Modul C. Didaktischer Aufgabenkommentar Testheft 2. Berlin: IQB.

    Wirbatz, K. (2019). [Rezension zu: Bildung in fremden Sprachen? Pädagogische Perspektiven auf globalisierte Mehrsprachigkeit, von R. Mattig, M. Mathias, & K. Zhebe (Hrsg.)]. The Japanese Journal of Educational Research.

    Helsper, D. M., Wirbatz, K. & Rossa, H. (2019). Vergleichsarbeiten 2019
    8. Jahrgangsstufe (VERA-8) Englisch – Didaktische Handreichung Modul C. Didaktischer Aufgabenkommentar Testheft 1. Berlin: IQB.

    Wirbatz, K., Helsper, D. M. & Rossa, H. (2019). Vergleichsarbeiten 2019
    8. Jahrgangsstufe (VERA-8) Englisch – Didaktische Handreichung Modul C. Didaktischer Aufgabenkommentar Testheft 2. Berlin: IQB.

     

  • Presentations

    (international, peer-reviewed) Matz, F.; Schlieckmann, R. & Wirbatz, K.  XR-technologies in language education: conceptualising a framework and guidelines for educators and designers in immersive learning environments. [Pedagogical Alliance for XR Technology in (Teacher) Education (PAX), Erasmus+, ERASMUS-EDU-2023-PI-ALL-INNO Project 101139827] 26.09.24. 12. ÖGSD Tagung:  ,,Partizipation - Mehrsprachigkeit - Digitalisierung: neue Ansätze für zukunftsfähiges Sprachenlernen“, 26. - 27.09.2024, Universität Salzburg. 

    (with Julia Reckermann), Productive Grammatical L2 Knowledge in Bilingual Kindergarten Children, 20th International PALA Symposium, Trento, Italy, September 2021

    (with Julia Reckermann) EFL Reading Comprehension Competence of Primary School Learners in Germany, International Conference on Language Teaching and Learning in the 21st Century, online, May 2021

    (with Julia Reckermann) Der Einfluss von Schulprogramm, Geschlecht und Sprachhintergrund auf die schriftlichen Kompetenzen im Englischen und Deutschen bei Drittklässlern, Language Education and Acquisition Research Symposium, Eichstätt-Ingolstadt, Germany, April 2019

    (with Julia Reckermann) L1 und L2 Lese- und Schreibkompetenzen in der Grundschule – ein Vergleich on CLIL und non-CLIL Lernenden, Symposium of VALS-ASLA, Brugg, Switzerland, January 2019.

    Wirksamkeit und Nutzen von Lehr-Lern-Laboren für die Lehrerbildung im Bereich der Englischdidaktik, 13. LeLa-Jahrestagung, Kiel, Germany, March 2017

    A comparative analysis of the morphological development in German L1 and L2, 14th International PALA Symposium, Paderborn, Germany, September 2014

    Can the difference between L1 and L2 acquisition truly be called ‘fundamental’?, 13th International PALA Symposium, Lund, Sweden, September 2013

    Investigating the fundamental difference between L1 and L2 acquisition based on syntax, 11th International PALA Symposium, Innsbruck, September 2011

    The acquisition of interrogative structures by German L1 children viewed from a processability perspective, 10th International PALA Symposium, Sydney, Australia, September 2010

    A comparison of German L1 and adult German L2 acquisition: The development of the alignment of elements beyond canonical word order, 10th International ALA Conference, Kassel, Germany, July 2010

    How fundamental is the ’fundamental difference’ between first and second language acquirers?, PALA Workshop, Sydney, Australia, December 2008