2023 |
Bruns, Janine/Siepmann, Philipp: "Sounds good! Genrebasierte und induktive Wortschatzarbeit mit Podcasts", Nachmittag der Fremdsprachen, WWU Münster, 1.3.2023.
(eingeladen) Bruns, Janine/Siepmann, Philipp: "Wie Kommunikations-prüfungen den Unterricht verbessern können. Vier Prinzipien für die Förderung und Beurteilung von Mündlichkeit", Webinar Westermann, online, 17.2.2023.
|
2022 |
Siepmann, Philipp/Folkerts, Jens-Folkert: "Assessing oracy in the foreign language classroom: Implications of two design-based research projects for developing teachers' language assessment literacy". Second Language Teacher Education 2022, University of Vienna, 15.09.2022.
Siepmann, Philipp/Bruns, Janine: "Mündliche Kommunikationsprüfungen im Fremdsprachenunterricht neu denken! Erfahrungen und Anregungen aus einem praxisorientierten Forschungsprojekt". Fremdsprachentag 2022, University of Paderborn, 31.08.2022.
Folkerts, Jens-Folkert/Siepmann, Philipp: "Design-Based Research als 'goldener Weg' zur Theorie-Praxis-Integration? Zwei Berichte über DBR-Projekte zu mündlichen Prüfungen und Hörverstehen im englischen Fremdsprachenunterricht", Fachdidaktik im Zentrum von Forschungstransfer und Transferforschung, 30.08.2022 (non-presenting co-author).
Siepmann, Philipp/Rumlich, Dominik/Römhild, Ricardo: "Towards a more Inclusive Approach to Bilingual Education? - Teachers' and Students' Perspectives on Diversity in German CLIL Classrooms". World CLIL 2022, University of Leiden, The Hague, 08.07.2022.
Siepmann, Philipp/Bruns, Janine: "Building strong research-practice partnerships: Insights from a DBR project on oral communication exams". Symposium Educational Design Research in Foreign Language Education, WWU Münster, 10.06.2022.
Siepmann, Philipp/Bruns, Janine: "Mündliche Kommunikationsprüfungen im Fremdsprachenunterricht neu denken! Anregungen aus einem praxisorientierten Forschungsprojekt". Nachmittag der Fremdsprachen 2022, WWU Münster, 02.03.2022. digital.
|
2021 |
(peer-reviewed) Philipp Siepmann, Dominik Rumlich, Frauke Matz & Ricardo Römhild. Presentation in the context of the symposium CLIL for all? Catering to diversity in bilingual education. Attention to diversity in German CLIL classrooms: Muli-perspective research on students' and teachers' perceptions of diversity-sensitive teaching practices. AILA - World Congress of Applied Linguistics, Groningen, Niederlande, online, 16.08.2021.
(peer-reviewed) Helen Heaney, Frauke Matz, Ricardo Römhild & Philipp Siepmann. Presentation in the context of the symposium CLIL for all? Catering to diversity in bilingual education. Gained in Translation: A Reflection on Transnational Comparative Research in Foreign Language Education in the ADiBE Project. AILA - World Congress of Applied Linguistics, Groningen, Niederlande, online, 16.08.2021.
(invited) Frauke Matz, Dominik Rumlich, Philipp Siepmann & Ricardo Römhild in co-operation with Christiane Dalton-Puffer, Ute Smith & Lena Katzinger. ADiBE Video Guides. Presentation in the context of the SIOE 3rd Biannual Conference CLIL 2021: The ADiBE Project. Addressing Diversity in Bilingual Education. Sheffield Hallam University, online, 19.06.2021.
(invited) „CLIL for All – Bericht aus dem internationalen ADiBE-Projekt zur Differenzierung im bilingualen Unterricht“, Frühjahrstagung der Bilingual AG NRW (digital), 18.3.2021.
„Nigeria im Abitur“, Nachmittag der Fremdsprachen, Englisches Seminar, Westfälische Wilhelms-Universität Münster (digital), 2.3.2021.
|
2020 |
(invited) „Potenziale des bilingualen Unterrichts entfalten“, Keynote zum Workshop ‚Perspektiven des Bilingualen Sachfachunterrichts“, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn (digital), October 31, 2020.
„Teaching Nigeria with Young Adult Fiction: Olumide Popoola’s When We Speak of Nothing (2017)”, Teaching Nigeria: Lehrerfortbildung für Englischlehrkräfte, University of Münster February 4, 2020. |
2019 |
(invited) „Potenziale des bilingualen Unterrichts entfalten“, Keynote zum Workshop ‚Perspektiven des Bilingualen Sachfachunterrichts“, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, October 12, 2019.
„Teaching Nigerian Diaspora Literatures“, Teaching Nigeria: Lehrerfortbildung für Englischlehrkräfte, University of Münster September 13, 2019.
(invited) „Sprachmittlung als Weg zu bilingualer Diskurskompetenz?“, Plenarvortrag und fünf Workshopangebote, Frühjahrstagung der Arbeitsgemeinschaft Bilingualer Unterricht, Kardinal-Hengsbach-Haus, Essen, April 4, 2019.
(invited) “Mediation Matters – Sprachmittlung im bilingualen Unterricht”, Workshop, TEFL Day, University of Münster, February 12, 2019.
|
2018 |
“Everyone has a story to tell. Fostering learner autonomy through literary portfolios”, IATEFL LASIG 2018: “Reforming the foreign language classroom – empowering students to take ownership”, international conference on learner autonomy in the foreign language classroom, November 23, 2018.
(invited) “Kultursensible Sprachmittlung”. Workshop, TEFL Day, University of Münster, February 15, 2018.
|
2017 |
(invited) “From Intercultural to Transcultural Communicative Competence – Paradigm Change in Teaching Literature and Culture?”. Lecture series “Selected Aspects of SLA/ELT“, University of Münster, June 14, 2017.
|
2015 |
(invited) “Natural Hazards, Human Vulnerability: Teaching Hurricane Katrina in the EFL Classroom”. Lecture series “Issues in Foreign Language Education“, University Bonn, October 26, 2015.
“Transnational Cultural Studies im Englischunterricht: Ein Dialog zwischen American Studies und englischer Kultur- und Literaturdidaktik”. 26th Congress of the German Association for Foreign Language Research (DGFF), PH Ludwigsburg, September 30 – October 3, 2015. |
2014 |
“Natural Hazards, Human Vulnerability: Teaching Hurricane Katrina in the EFL Classroom”. 2014 annual meeting of the German Association for American Studies (DGFA), University Würzburg, June 12-15, 2014.
|
2013 |
“Natural Hazards, Human Vulnerability: Teaching Hurricane Katrina in the EFL Classroom”. “After the Storm: The Cultural Politics of Hurricane Katrina”, international conference, University Bochum, December 6-7, 2013. |
2012 |
(invited) “Interkulturalität versus Transkulturalität – Paradigmenwechsel in der Kulturdidaktik?”. Lecture series of the Institute of Anglophone Studies of the University Duisburg-Essen, October 31, 2012.
“Transnationale und transkulturelle Studien im Englischunterricht”. DGFF conference for junior researchers, University Jena, October 4-5, 2012.
“’A Hip Hop Haggadah’: A Transnational Perspective on Jewish (Orthodox) Hip Hop Music”. Chesapeake American Studies Association (CHASA), international Conference 2012, American University, Washington, D.C., USA, March 10, 2012.
“Der Fremdsprachenlerner als Transcultural Agent: Transkulturelles Lernen im englischsprachigen Projektunterricht”. “Transkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht: Theorie und Praxis“, conference for junior researchers, University Bochum, February 10-11, 2012.
“The Language Learner as a Transcultural Agent: Towards a Transcultural Approach to Teaching English as a Foreign Language”. Ruhr PhD Forum in American Studies 2012, University Duisburg-Essen, January 27-28, 2012.
|
2011 |
“The Transcultural Speaker as a Model for the Language Learner in the EFL Classroom”. Annual meeting of the German Association for American Studies (DGFA), University Regensburg, June 16-19, 2011. |