

Team of Strategic Communication I
Over the work Field
The research area Strategic Communication I, headed by Prof. Dr. Ulrike Röttger, focusses on the theoretical and empirical analysis of the social conditions, procedures, effects, and meanings of strategic communication in contemporary societies.
Strategic Communication is in this work field understood as a social and societal practice. Similarly, it is analysed and reflected against the background of basic social science research. The particular interest lies in the interaction of social developments and organizational practices of strategic communication: What are the consequences, for example, of the media change characterized by digitalization and datafication for strategic communication and strategically communicating organizations? And: To what extent do collective and corporate actors use strategic communication to influence the structures, processes, and content of public communication? Central research topics that the employees of this work field have dealt with in recent years are:
- Public Discourses on Corporate Responsibility and Corporate Social Responsibility (CSR) Communication
- Municipal (Strategic) Communication
- Non-profit Communications
- Public Affairs
- Trust and Strategic Communication
- University PR and Science Communication
- Internal Communication, Leader Communication and Executive Communication
- Digital Strategic Communication
Forschungsprojekte
- Community Management auf Closed-Media-Plattformen (2022 - 2023)
Drittmittel: Günter-Thiele-Stiftung für Kommunikation und Management - Vertrauen in Open-Big-Data-Projekte (seit 2017)
Eigenmittel - GRK 1712 - GRK 1712 - Vertrauen und Kommunikation in einer digitalisierten Welt (2012 - 2021)
Drittmittel: DFG - Graduiertenkolleg | Förderkennzeichen: GRK 1712 - Forschung innerhalb des Modul III des Value Creating Communication Projektes zum Thema "Externe Schnittstellen des Kommunikationsmanagements: Zusammenarbeit mit Kommunikationsagenturen und anderen Dienstleistern" (2017 - 2020)
Drittmittel: Günter-Thiele-Stiftung für Kommunikation und Management | Förderkennzeichen: S0278/2100/10092/17 - Schnittstellen und Zusammenarbeit in der kommunalen Kommunikation (2017 - 2018)
Drittmittel: Stadt Münster - Unternehmensverantwortung im öffentlichen Diskurs. Differenzen und Ko-Orientierung der Verantwortungsurteile von Unternehmen, Medien und Bürgern (2015 - 2018)
Drittmittel: DFG - Sachbeihilfe/Einzelförderung | Förderkennzeichen: RO 3060/4-1 - Veränderte gesellschaftliche Rahmenbedingungen und neue Megatrends als Herausforderung für die Unternehmenskommunikation (2015 - 2017)
Drittmittel: Akademischen Gesellschaft für Unternehmensführung und Kommunikation - Forschung innerhalb des Modul I des Value Creating Communication Programms (2016)
Drittmittel: Günter-Thiele-Stiftung für Kommunikation und Management | Förderkennzeichen: S0278/2100/10067/15 - Konsumentenvertrauen in einer Sharing Economy. Kommunikations- und Vertrauensprozesse in einer digitalen Welt des Tauschens und Teilens. (2016)
Eigenmittel - Erfolgsfaktoren der strategischen CSR-Kommunikation: Wie Unternehmen gesellschaftliche Verantwortung strategisch kommunizieren (2013)
Drittmittel: Stiftung zur Förderung der PR-Forschung an der Universität Leipzig | Förderkennzeichen: T 279/2279/23895/13
Latest Publications
- Lührmann, J., Stehle, H., Gehrau, V., & Röttger, U. (). Personal values and their impact on the opinion leadership of managers and employees in internal communication. Journal of Public Relations Research, 37 (1-2), 151–172. doi: 10.1080/1062726X.2024.2409652.
- Röttger, U. (). Strategische Kommunikation, Medien und Öffentlichkeit. in Röttger, U., Altmepper, K.-D., & Klaus, E. (ed.), Kommunikationswissenschaft. Eine Einführung in die kommunikativen und medialen Grundlagen der Gesellschaft (pp. 479–524). Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-44284-2_11.
- Klaus, E., Altmepper, K.-D., & Röttger, U. (). Grundlagen und Perspektiven der Kommunikationswissenschaft. in Röttger, U., Altmepper, K.-D., & Klaus, E. (ed.), Kommunikationswissenschaft. Eine Einführung in die kommunikativen und medialen Grundlagen der Gesellschaft (pp. 3–44). Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-44284-2_1.
- Röttger, U., Altmeppen, K.-D., & Klaus, E. (ed.) (). Kommunikationswissenschaft. Eine Einführung in die kommunikativen und medialen Grundlagen der Gesellschaft. Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-44284-2.
- Szyszka, P., Fröhlich, R., & Röttger, U. (ed.) (). Handbuch der Public Relations. Wissenschaftliche Grundlagen des beruflichen Handelns. (4. edt.) Springer Fachmedien Wiesbaden. doi: 10.1007/978-3-658-28034-5.
- Röttger, U., & Rettler, L. (). Sustainable Strategic Communications. ()
- Gehrau, V., Lührmann, J., Stehle, H., & Röttger, U. (). The impact of internal communication on individual empowerment: Findings of a representative employee survey in Germany. International Journal of Strategic Communication, 18 (3), 208–227. doi: 10.1080/1553118X.2024.2312859.
- Löffler, N., & Röttger, U. (). Glaub- und Vertrauenswürdigkeit von Content Marketing. in Koch, T., Beckert, J., Viererbl, B., & Denner, N. (ed.), Grenzen, Entgrenzung und Grenzüberschreitungen der Public Relations und Organisationskommunikation (pp. 73–94). Springer VS.
- Röttger, U., & Dudenhausen, A. (). Verantwortungskommunikation von Unternehmen. in Szyszka, P., Fröhlich, R., & Röttger, U. (ed.), Handbuch der Public Relations (3. Aufl.) (pp. 1–23). Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-28149-6_42-1.
- Röttger, U. (). Public Relations für öffentliche Verwaltungen. in Szyszka, P. R., & Röttger, U. (ed.), Handbuch der Public Relations (pp. 1–19). Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-28149-6_31-1.
- Röttger, U. (). The Constitution of Society. in Spiller, R., Rudeloff, C., & Döbler, T. (ed.), Schlüsselwerke: Theorien (in) der Kommunikationswissenschaft (pp. 361–372). VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-658-37354-2.
- Thummes, K., Dudenhausen, A., & Röttger, U. (ed.) (). Wert- und Interessenkonflikte in der strategischen Kommunikation. Springer Fachmedien Wiesbaden.
- Röttger, U. (). Verwirklichungschancen als zentrale Referenz der Verwaltungs-PR. in Thummes, K., Dudenhausen, A., & Röttger, U. (ed.), Wert- und Interessenkonflikte in der strategischen Kommunikation (pp. 41–62). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
- Röttger, U., & Ecklebe, S. (). Kampagnenkommunikation. in Szyszka, P., Fröhlich, R., & Röttger, U. (ed.), Handbuch der Public Relations (pp. 1–19). doi: 10.1007/978-3-658-28149-6_55-1.
- Röttger, U. (). Public Relations aus strukturationstheoretischer Perspektive. in Szyszka, P., Fröhlich, R., & Röttger, U. (ed.), Handbuch der Public Relations (pp. 1–18). Springer Fachmedien Wiesbaden. doi: 10.1007/978-3-658-28149-6_7-1.
- Röttger, U., Donges, P., & Zerfaß, A. (). Public Affairs: Strategische Kommunikation an der Schnittstelle von Wirtschaft, Politik und Gesellschaft. in Röttger, U., Donges, P., & Zerfaß, A. (ed.), Handbuch Public Affairs (pp. 3–25). Gabler Verlag.
- Röttger, U., Ecklebe, S., & Dudenhausen, A. (). Grassroots Lobbying und Grassroots Campaigning als Public-Affairs-Strategie. in Röttger, U., Donges, P., & Zerfaß, A. (ed.), Handbuch Public Affairs (pp. 479–510). Gabler Verlag.
- Röttger, U. (). Public Campaigning als öffentliche Form der Public Affairs. in Röttger, U., Donges, P., & Zerfaß, A. (ed.), Handbuch Public Affairs (pp. 437–456). Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-22931-3.
- Röttger, U., Donges, P., & Zerfaß, A. (ed.) (). Handbuch Public Affairs. Politische Kommunikation für Unternehmen und Organisationen. Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-22931-3.
- Wiencierz, C., & Röttger, U. (). The change process to agile public relations. Public Relations Review, 47. doi: 10.1016/j.pubrev.2021.102108.
- Zerfaß, A., Piwinger, M., & Röttger, U. (). Unternehmenskommunikation in der digitalisierten Wirtschaft und Gesellschaft. in Zerfaß, A., Piwinger, M., & Röttger, U. (ed.), Handbuch Unternehmenskommunikation (3. Aufl.) (pp. 1–25). Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-03894-6_1-1.
- Löffler, N., Röttger, U., & Wiencierz, C. (). Data-Based Strategic Communication as a Mediator of Trust: Recipients’ Perception of an NPO’s Automated Posts. in Bernd, B. (ed.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research (pp. 115–134). doi: 10.1007/978-3-030-72945-5_6.
- Wiencierz, C., Röttger, U., & Fuhrmann, C. (). Agile Cooperation between Communication Agencies and Companies. International Journal of Strategic Communication, 15 (2), 144–158. doi: 10.1080/1553118X.2021.1898144.
- Röttger, U., Donges, P., & Zerfaß, A. (). Röttger U., Donges P., Zerfaß A. (2020) Public Affairs: Strategische Kommunikation an der Schnittstelle von Wirtschaft, Politik und Gesellschaft. In: (eds) Springer Gabler, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23391-4_1-1. in Röttger, U., Donges, P., & Zerfaß, A. (ed.), Handbuch Public Affairs. (pp. 1–24). Springer VDI Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-23391-4_1-1.
- Voß, A., & Röttger, U. (). Voß A., Röttger U. (2020) Erfolgreiche Führungskräftekommunikation. in Einwiller, S., Sackmann, S., & Zerfaß, A. (ed.), Handbuch Mitarbeiterkommunikation. (pp. 1–21). Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-23390-7_18-1.
- Röttger, U., Ecklebe, S., & Dudenhausen, A. (). Grassroots Lobbying und Grassroots Campaigning als Public-Affairs-Strategie. in Röttger, U., Donges, P., & Zerfaß, A. (ed.), Handbuch Public Affairs (pp. 1–18). Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-23391-4_32-1.
- Röttger, U. (). Public Campaigning als öffentliche Form der Public Affairs. in Röttger, U., Donges, P., & Zerfaß, A. (eds.), Handbuch Public Affairs. Politische Kommunikation für Unternehmen und Organisationen (pp. 1-–19). Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-23391-4_22-1.
- Röttger, U., Ecklebe, S., & Dudenhausen, A. (). Grassroots Lobbying und Grassroots Campaigning als Public-Affairs-Strategie. in Röttger, U., Donges, P., & Zerfaß, A. (ed.), Handbuch Public Affairs (pp. 1–18). Gabler Verlag.
- Wiencierz, C., Röttger, U., & Berger, K. (). Erfolgsfaktor Beratung. Wie Berater und Dienstleister den Weg zu einer agilen Unternehmenskommunikation unterstützen. (: Issue 7)
- Stieglitz, S. W. (). Digitalisierung, Big Data und soziale Medien als Rahmenbedingungen der Unternehmenskommunikation. in Zerfaß, A., Piwinger, M., & Röttger, U. (ed.), Handbuch Unternehmenskommunikation (pp. 1–21). Gabler Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-03894-6_10-1.