Starting early?! About the onset of English in German primary schools

This project is multifaceted and on the one hand concerned with finding a position and a voice the medial and political debate about the onset of English in Germany (in cooperation with Prof. Dr. Stefanie Frisch, Goethe Universität Frankfurt), on the other hand with reviewing different research instruments that have been used in various studies to assess young learners English language competences in different competence areas (in cooperation with Joel Guttke, Uni Duisburg Essen and Jun.-Prof. Dr. Katja Schwemmer, PH Heidelberg).

Outcomes of the first endeavour include:

Frisch, S. & Reckermann, J. (2024). Kleine Köpfe, große Horizonte! Im 21. Jahrhundert gehört Englisch zu den „Basics“. SchulVerwaltung Nordrhein-Westfalen, 35(2), 48-51. sowie SchulVerwaltung Hessen Rheinland-Pfalz, 29(5), 150-153.

Reckermann, J. & Frisch, S. (2024). Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung: Fremdsprachenunterricht auf der Primarstufe. Online: https://www.dgff.de/assets/Uploads/Publikationen/Stellungnahmen/DGFF-Positionspapier-Fremdsprachenlernen-auf-der-Primarstufe.pdf

Bartosch, R., Kötter, M., Frisch, S. & Reckermann, J. (Nov. 2020). Stellungnahme von Vertreter*innen der Fremdsprachenforschung zur Rückverlegung des Englischunterrichts in Klasse 3 in NRW zum Schuljahr 2021/2022. Online, z.B.: https://www.uni-muenster.de/imperia/md/content/ englischesseminar/tefl/stellungnahme_zum_masterplan_grundschule_nrw_nov2020.pdf      

Frisch, S. & Reckermann, J. (13.09.2023). Finger weg vom Englischunterricht! Mehr Lesenlernen statt Englisch in der Grundschule, fordern Gymnasiallehrer. Das zeugt von wenig Ahnung. DieZeit. https://www.zeit.de/2023/38/englischunterricht-grundschule-lesekompetenz-fremdsprachen-bildungsniveau?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F#comments

Bartosch, R., Frisch, S., Kötter, M. & Reckermann, J. (2021). The Road Ahead. Zur Weiterentwicklung des Englischunterrichts in der Grundschule. Grundschule Englisch, 77, 30-32.

Brunsmeier, S., Frisch, S. & Reckermann, J. (27.09.2023). Englisch in der Grundschule – A Presence to be Reckoned With. Vortrag im Rahmen des Symposiums Frühes Fremdsprachenlernen auf dem DGFF-Kongress 2023, Universität Freiburg.

Brunsmeier, S., Frisch, S. & Reckermann, J. (27.09.2023). Frühes Fremdsprachenlernen. Symposium auf dem DGFF-Kongress 2023, Universität Freiburg.


The second endeavour is worked on in the “AG Testinstrumente” as part of the FFF-Netzwerk (https://blog.studiumdigitale.uni-frankfurt.de/fff-netzwerk).