Presentations, symposia, guest lecturers and workshops
PRESENTATIONS
Schildhauer, P. & Reckermann, J. (2023, Nov. 3). Global Englishes Language Teaching (GELT)
und Inklusion: (Wie) passt das zusammen? Kurzvortrag auf dem Treffen des Netzwerk Inklusiver Englischunterricht. Digital.
Brunsmeier, S., Frisch, S., & Reckermann, J. (2023, Sep. 27). Englisch in der Grundschule – A Presence to be Reckoned With. DGFF-Kongress, Universität Freiburg, Germany.
Reckermann, J., & Römhild, R. (2023, April) Future English Teachers' Opinions towards GELT –a Pre-Post-Questionnaire Study. 1st Annual ELINET Conference, Glasgow University, U.K.
Reckermann, J. (2023, April). Digital Democracy. 2nd US-U15 Conference Sustaining Connections, Edinburgh Napier University, U.K. (based on the project See you on the Flip(ped) Side – Fostering Digitalization for Future English Teachers via Spotlight Lectures in a Digital Learning Environment)
Reckermann, J., & Wirbatz, K. (2021, Dec.). Produktive englische Grammatikkenntnisse von Kindern in einer immersiven deutsch-englischen Kita. 5. Konferenz Fortschritte im Frühen Fremdsprachenlernen (FFF) 2021, Online-Konferenz.
Reckermann, J. & Wirbatz, K. (2021, Sep.) Productive Grammatical L2 Knowledge in Bilingual Kindergarten Children. 20th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA), Universität Trento, Italy (digital).
Jansen, S., Mohr, S., & Reckermann, J. (2021, Sep.). Rethinking CLT's Principle of Fluency before Accuracy in Times of World Englishes. Anglistentag 2021, Universität Passau (digital), Germany.
Reckermann, J., & Wirbatz, K. (2021, May). EFL Reading Comprehension Competence of Primary School Learners in Germany: The Role of EFL Programme, Gender and Language Background. 2nd International Conference on Language Teaching & Learning in the 21st Century: from Theory to Pedagogical Practice, University of Cyprus et al., Greece et al. (digital).
Reckermann, J. (2019, Sep.). MP3 Player, Wörterbuch und Co – Hilfsmittel zum fremdsprachlichen Lesen junger Lernender. DGFF Jahrestagung, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Germany.
Reckermann, J., with and presented by Wirbatz, K. (2019, April). Der Einfluss von Schulprogramm, Geschlecht und Sprachhintergrund auf die Lesekompetenzen im Englischen und Deutschen bei Drittklässler. LEAR Symposium 2019 - Focusing On Early Language Acquisition, Eichstätt, Germany.
Reckermann, J., & Wirbatz, K. (2019, Jan.) L1 und L2 Lese- und Schreibkompetenzen in der Grundschule – ein Vergleich on CLIL und non-CLIL Lernenden. Symposium of VALS ASLA, Brugg, Switzerland.
Reckermann, J., with and presented by Heim, K. (2019, Sep.) ALLE im geöffneten Unterricht gleichermaßen Fördern und Fordern – Ergebnisse einer Interviewstudie zum Einsatz offener Aufgaben. IEGLL conference, Leuphana Universität Lüneburg, Germany.
Reckermann, J. (2017, Dec.). Bridging School Practice and Empirical Research – The Potential of Small-Scale Action Research Projects During EFL Teacher Education. conference Language Education Across Borders, Graz, Austria.
Reckermann, J. (2017, Sep.). Was denken Englischstudierende über Forschendes Lernen? Ergebnisse einer Studie zu Forschungsprojekten im Praxissemester. ZfL Tagung Forschendes Lernen – The Wider View, WWU Münster, Germany.
Reckermann, J. (2017, June). Reading Picture Books – A Resource for Meaning-focused Language Learning Opportunities. MATSDA Conference, Fontys School of Fine and Performing Arts, Tilburg, Netherlands.
Reckermann, J. (2016, Sep.). Leseverstehen junger Englischlernenden bewerten. DGFF Nachwuchstagung, Goethe-Universität Frankfurt, Germany.
Reckermann, J. (2016, March). The Potential of Authentic English Picture Books for Primary School CLIL. AILA CLIL Research Network Symposium, Sarajevo, Bosnia and Herzogovina.
Reckermann, J. (2015, Nov.) The Teacher as Researcher – Einstellungen von angehenden Fremdsprachenlehrkräften zur Verbindung von empirischer Forschung und Unterrichtspraxis. Jahrestagung der ÖGSD, Universität Salzburg, Austria.
Menze-Sonneck, A., & Reckermann, J. (2015, Sep.). Zwischen Fördern und Überfordern: Chancen und Probleme des Umgangs mit Heterogenität im bilingualen Sportunterricht der Grundschule. Jahrestagung der Sektion Schulpädagogik der DGfE, Georg-August-Universität Göttingen, Germany.
Reckermann, J. (2015, May). Fremdsprachenerwerb durch das Lesen englischer Kinderbücher?. Bielefelder Frühjahrstagung, Universität Bielefeld, Germany.
Reckermann, J. (2015, March). Using Authentic English Children’s Books for Language Teaching in a CLIL Context. LIF 2015 – Language in Focus, Cappadocia, Turkey.
Reckermann, J. (2015, Feb.). Young ELF Learners‘ Awareness of Reading Strategies. DGFF Nachwuchstagung, WWU Münster.
Reckermann, J. (2014, Nov.). But What’s That in German?. Zukunftsforum Bildungsforschung Graduiertenforum der PH Karlsruhe, Freiburg, Germany.
Reckermann, J. (2013, Nov.). Using Authentic Literature for Autonomous Reading in Primary School. Exploring the Periphery conference, Universität Bielefeld, Germany.
GUEST LECTURERS AND WORKSHOPS (INVITED)
(invited) Reckermann, J. (28.11.2023). Global Englishes Language Teaching. In der Lecture Series - Current Issues in Foreign Language Teaching, Universität Bonn, Online.
(invited) Reckermann, J. (06.12.2023). Let’s Read! Forschung, Theorie und Praxis zum Lesen im Englischunterricht der Grundschule. Vortrag im Fachseminar Englisch Grundschule, ZfsL Paderborn (Monique Lauströer), Online.
Reckermann, J. (2022, Sep.). Forschung, Theorie und Praxis zum Lesen und Schreiben im Englischunterricht der Primarstufe. Tagung der Fachleitungen Englisch Primarstufe NRW, QUA-LiS institute NRW, Soest, Germany.
Reckermann, J. (2021, July). Content and Language Integrated Learning - Sprache und Sport in Schule und Unterricht. In the lecture series by Krüger, M. (2021) Sportpädagogik und Sportgeschichte, Sportpädagogik der WWU Münster, (digital via Zoom).
Reckermann, J. (2021, June). Differenzierung und Individualisierung im Englischunterricht der Grundschule. Dienstversammlung der Unterrichtsentwicklungsberater*innen Fremdsprachen (Grundschule) des Bildungsministeriums Hessen, (digital via Webex).
Reckermann, J. (2021, May). Reading and Writing in the Primary School EFL Classroom. TEFL Lecture Series, Universität Bamberg, Germany. (available online via the virtual campus, Universität Bamberg)
Reckermann, J. (2021, May). Die Kommunikationsprüfung im Fach Englisch - mündliche Kommunikationskompetenz testen und bewerten" am ZfsL Münster Seminar HRSGe (in Kooperation mit Prof. Dr. Frauke Matz & Dr. Philipp Siepmann, WWU Münster, digital via Zoom), May 2021.
Reckermann, J. (2021, May). Differenzierung und Individualisierung im Englischunterricht. TEFL Lecture Series, Universität Bonn (digital via Zoom).
Folkerts, J.F., Matz, F. & Reckermann, J. (2021, March). Keep your Ear to the Ground - Hörverstehen im Englischunterricht. At Heiny, P. (Chair) Fachleiter*innen und Moderatorenteams im Regierungsbezirk Münster, Bezirksregierung Münster (digital via Zoom).
Reckermann, J., Schlieckmann, R. (2021, March). Workshop: Praktische Ideen zum Übergang. Digitaler Nachmittag der Fremdsprachen des Forums Fremdsprachendidaktik, WWU Münster (digital via Zoom).
Reckermann, J., Ritter, M. (2021, March). Workshop: iPads im Englischunterricht der Grundschule. Digitaler Nachmittag der Fremdsprachen des Forums Fremdsprachendidaktik, WWU Münster (digital via Zoom), March 2021.
Reckermann, J. (2021, Jan.). Können Grundschulkinder englische Texte eigenständig Lesen?. BiSED/BiProfessional-Kolloquim Bildungsforschung made in Bielefeld, Universität Bielefeld (digital via Zoom).
Reckermann, J. (2010, Oct.). Probleme und Ideen zur Gestaltung des Übergangs im Englischunterricht von der Grundschule zur Sek I.. St. Ursula Gymnasium, Brühl, Germany.
Reckermann, J. (2020, June). Der Übergang von der Grundschule zur weiterführenden Schule im Englischunterricht: Probleme, Chancen, Praxisideen. Universität Bonn (digital via ZOOM).
Reckermann, J., Wirbatz, K. (2020, March). Auswertung des Projekts zu Englischkompetenzen am Ende der bilingualen Kita-Zeit auf dem FABIDO Netzwerktreffen der bilingualen Kitas und Grundschulen der Stadt Dortmund. Dortmund, Germany.
Reckermann, J. (2019, Feb.). Sprachmittlung im Englischunterricht der Grundschule (Workshop). TEFL-Day, WWU Münster, Germany.
Feitag, D., Reckermann, J. (2018, June). Language Awareness und Mehrsprachigkeit (Workshop). DaZ-Tag 2018 Durchgängige Sprachbildung: Unterricht und Schulentwicklung, Universität Paderborn, Germany.
Reckermann, J. (2018, April). Lesen im Englischunterricht der Grundschule – Stand der Dinge in Forschung und Unterrichtspraxis sowie Ausblick auf weitere Entwicklungen. Fachdidaktisches Kolloquium Englisch, Universität Trier, Germany.
Berge, P., Reckermann, J., Wirbatz, K. (2017, April & Oct.). Englisch in bilingualen Kindertagesstätten (Training for kindergarten teachers). Arbeitskreis der FABIDO bilingualen Kindertagesstätten, Dortmund, Germany.
Reckermann, J. (2016, June). Reading English Picture Books with Young EFL Learners (Presentation plus discussion). Research Colloquium of Prof. A. Rohde, Universität zu Köln, Germany.
Reckermann, J. (2016, Jan.). Content and Language Integrated Learning. Universität Siegen, Germany.
Reckermann, J. (2016, Jan.). Do You Speak Europäisch?. Seminar in the programme: Europa Intensiv, Bielefeld University, Germany.
Reckermann, J. (2015, Dec.). Schlaglichter und Eindrücke aus der Perspektive der beteiligten Akteure (Open-mic). Conference Ein Jahr Praxissemester – Blick zurück nach vorn, Bielefeld School of Education, Bielefeld, Germany.
Reckermann, J. (2015, June). Bilingualer Geographieunterricht in der Grundschule, PH Karlsruhe, Germany.
Reckermann, J. (2015, June). Multilingualism Across Europe. seminar in the programme Europa Intensiv, Bielefeld University, Germany.
Reckermann, J. (2015, Jan.). Do You Speak Europäisch?. Seminar in the programme: Europa Intensiv, Bielefeld University, Germany.
Reckermann, J. (2015, Feb.). Umsetzung und Begleitung Forschenden Lernens im Fach Anglistik. Landesweite Auftakttagung Forschendes Lernen im Praxissemester, Bielefeld, Germany.
Reckermann, J. (2014, Nov.). Fun Reading Activities für Anfänger und Fortgeschrittene. 3. Bielefelder Grundschultag Englisch, Bielefeld, Germany.
Reckermann, J. (2014, Nov.). Bilingualer Unterricht in der Grundschule. 3. Bielefelder Grundschultag Englisch, Bielefeld, Germany.
Reckermann, J. (2014, June). Multilingualism Across Europe. seminar in the programme Europa Intensiv, Bielefeld University, Germany.
Reckermann, J. (2013, Sep.). Englisch in KiTas. Teacher training of KVHS Norden, Norden, Germany.
Reckermann, J. (2012, Nov.). Dialoge, Role-Plays und kleine Theaterstücke im EGS. 2. Bielefelder Grundschultag Englisch, Bielefeld, Germany.
SYMPOSIA
Brunsmeier, S., Frisch, S., & Reckermann, J. (2023, Sep. 27). Symposium Frühes Fremdsprachenlernen, DGFF-Kongress, Universität Freiburg.
Reckermann, J., & Schildhauer, P. (2023, Sep. 27). Symposium Global Englishes Language Teaching, DGFF-Kongress, Universität Freiburg.
Reckermann, J., Rogge, M., & Siepmann, P. (2021, Sep.). Symposium: Bottom-up statt Top-down in der empritischen Fremdsprachenforschung - Educational Design Research als Weg zur gelungenen Theorie-Praxis-Integration?. DGFF Kongress 2021, Universität Duisburg-Essen (digital), Germany.
POSTER PRESENTATIONS
Heim, K., Reckermann, J. (2018, Nov.). What Do Teachers Say About Open Tasks in the EFL Classroom. LASIG conference, Universität Duisburg-Essen, Germany.
Reckermann, J. (2017, Sep.). Lesestrategien junger Englischlernende. Jahrestagung der DGFF, Jena, Germany.
Reckermann, J. (2016, Jan.). Pre-Service Primary EFL Teachers‘ Associations About the Teacher as Researcher. The Professional Development of In-Service and Pre-Service Primary EFL Teachers - National and International Research conference, University of Vechta, Germany.
Reckermann, J. (2015, Sep.). The Potential of Picture Books for the Acquisition of Vocabulary. Jahrestagung der DGFF, PH Ludwigsburg, Germany.
Reckermann, J. (2014, March). Using Authentic English Children’s Books in Primary CLIL. LIF 2014 – Language in Focus, Antalya, Turkey, Germany.