Projektleiterin „Hindu-Muslim-Jewish Origin Legends in Circulation between the Malabar Coast and the Mediterranean, 1400s–1800s“
Lebenslauf
seit 2018 Projektleitung “mawlid-Texte aus dem 13. bis 18. Jahrhundert: Prophetenfrömmigkeit als rituelles Ereignis?“ (DFG). Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der WWU Münster, Institut für Arabistik und Islamwissenschaft/Leibnizpreis Forschungsstelle ALEA.
2017 Mitarbeit im Ausstellungsprojekt “Arab and German Tales: Transcending Cultures“, Arab-German Young Academy of Sciences and Humanities, Staatliche Museen Berlin, Nationalbibliothek Qatar.
2015 - 2016 Visiting Research Fellow am Käte Hamburger Kolleg „Dynamics in the History of Religions between Asia and Europe“, Ruhr-Universität Bochum mit einem Projekt zu “The Dimension of Sound in Islam – Traveling Aesthetics”.
2014 - 2015 Vertretung der Professur (W 3) Islamwissenschaft (Arabistik) an der Philosophischen Fakultät der Universität Heidelberg.
2013 - 2014 Akademische Mitarbeiterin am Seminar für Sprachen und Kulturen des Vorderen Orients, Islamwissenschaft, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Forschungsstipendiatin der Max Weber Stiftung.
2008 - 2013 Wissenschaftliche Referentin am Orient-Institut Beirut – gegründet von der DMG – in der Max Weber Stiftung (Deutsche Geisteswissenschaftliche Institute im Ausland) in Beirut, Libanon.
2003 - 2008 Wissenschaftliche Assistentin an der Professur für Islamkunde und Arabistik, Otto-Friedrich-Universität Bamberg.
2000 - 2003 Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Islamkunde und Arabistik, Otto-Friedrich-Universität Bamberg.
2002 Promotion (Arabistik), Otto-Friedrich Universität Bamberg.
2000 DAAD-Kurzstipendium für abschließende Recherchen in Beirut und Damaskus; Gastwissenschaftlerin am Orient-Institut der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft in Beirut.
1996 - 1999 Graduiertenkolleg „Transformationsprozesse in Gesellschaften des Vorderen Orients zwischen Tradition und Erneuerung in fächerübergreifender Forschung“ der Universitäten Bamberg und Erlangen-Nürnberg.
1996 Magister Artium, Otto-Friedrich Universität Bamberg (Arabistik, Ethnomusikologie, Islamwissenschaft)
Weinrich, Ines. . ‘Reading Practices of the Arabic mawlid.’InIn Praise of the Prophet. Forms of Piety as Reflected in Arabic Literature, edited byWeinrich, Ines, 147–200. 0. Aufl. Baden-Baden: Ergon Verlag.
Weinrich, Ines. . ‘ʿAbd ar-Raḥīm al-Buraʿī. Eine Spurensuche.’InDoing Justice to a Wronged Literature: Essays on Arabic Literature and Rhetoric of the 12th-18th Centuries in Honour of Thomas Bauer, edited byÖzkan, Hakan, Papoutsakis, Nefeli, 287–315. 0. Aufl. Leiden: Brill.
Weinrich, Ines. . ‘الرحلة: المسافرون العرب.’InArab and German Tales: Transcending Cultures, edited byLepper, Verena M., 50–51. 0. Aufl. Berlin: Kadmos.
Weinrich, Ines. . ‘غوته والمؤلفون العرب.’InArab and German Tales: Transcending Cultures, edited byLepper, Verena M., 43–44. 0. Aufl. .
Weinrich, Ines. . ‘التقتليد العربية لفن السرد و انواعها.’InArab and German Tales: Transcending Cultures, edited byLepper, Verena K., 25–26. 0. Aufl. Berlin: Kadmos.
Weinrich, Ines. . ‘Goethe and Arab Authors.’InArab and German Tales: Transcending Cultures, edited byLepper, Verena M., 49–51. 0. Aufl. Berlin: Kadmos.
Weinrich, Ines. . „Arabische Autoren bei Goethe.“ In Arab and German Tales: Transcending Cultures, herausgegeben von Lepper, Verena M., 155–157. 0. Aufl. Berlin: Kadmos.
Weinrich, Ines. . ‘The Inḥiṭāṭ Paradigm in Arab Music History.’InInḥiṭāṭ - The Decline Paradigm: Its Influence and Persistence in the Writing of Arab Cultural History, edited byHees, Syrinx von, 71–89. 0. Aufl. Baden-Baden: Ergon Verlag.
Weinrich, Ines. . ‘’Notes of Salvation and Joy’. Reflections on the Repertory of Fayrūz and the Raḥbānī Brothers.’InCrisis and Memory in Islamic Societies. Proceedings of the third Summer Academy of the Working Group Modernity and Islam held at the Orient Institute of the German Oriental Society in Beirut, edited byNeuwirth, Angelika, Pflitsch, Andreas, 483–497. 0. Aufl. Baden-Baden: Ergon Verlag.
Weinrich, Ines. . „Fayrūz.“ In Die Musik in Geschichte und Gegenwart, begründet von Friedrich Blume, zweite neubearbeitete Ausgabe, herausgegeben von Ludwig Finscher, Personenteil, Bd. 6, herausgegeben von Finscher, Ludwig, 856–857. 2. Aufl. Kassel: Bärenreiter Verlag.
Weinrich, Ines. . „Makedonien.“ In Die Musik in Geschichte und Gegenwart, begründet von Friedrich Blume, zweite neubearbeitete Ausgabe, herausgegeben von Ludwig Finscher, Sachteil, Bd. 5, herausgegeben von Finscher, Ludwig, 1602–1609. 2. Aufl. Kassel: Bärenreiter Verlag.
Weinrich, Ines : “Stability and change in the transmission of Arabic mawlid texts. The case of Mawlid al-ʿArūs”. Textual Transmission in the Islamic Manuscript Age. On the Variance, Reception, and Usage of Arabic and Persian Works from the Middle East to the Indian Subcontinent.German-Japanese Bilateral Conference , Universität Münster, .
Weinrich, Ines; Jensz, Felicity : „SprachRäume. Religiöse Texte als Ressource im kolonialen Kontext“. Vortragsreihe und Webquest am Exzellenzcluster "Religion und Politik", Münster, .
Weinrich, Ines : “Divine Intervention: The Role of Nature in mawlid texts and madīḥ nabawī”. Arabic Literature in Dialog with Nature. International ALEA Conference, Münster, .
Weinrich, Ines : “The Moon-Splitting Episode in West and East Asian Arabic Sources”. South Asian Coastal Heritage: Connections and Disconnections Past and Present. International Workshop, Glasgow, .
Weinrich, Ines : „Versteckte Macht. Layout und Funktion von Handschriften arabischer religiöser Texte“. Manuskriptkulturen. Interdisziplinär. Digital. Frühjahrsschule, Münster, .
Weinrich, Ines : “Aesthetic Dimensions of Muslim Ritual: A Material Approach”. Musical Topographies of the Mediterranean, International Conference, Rom, .
Weinrich, Ines : “Mawlid and Māla, Arabic and Arabic Malayalam in Malabar (13th to 16th century)”. Discourse on Mappila Culture and Lyricism, CPA College of Global Studies / University of Calicut, Puthanathani, Kerala, Indien, .
Weinrich, Ines : “Reading Practices of the Arabic mawlid”. International Workshop „Emerging Forms of Muslim Piety Centering on Muḥammad as Reflected in Arabic Literature", WWU Münster, Deutschland, .
Weinrich, Ines : “Sounding the Birth of the Prophet Muhammad: Arabic mawlid texts as performative devotion”. Research Seminar, University of Glasgow, Glasgow, Scotland, .
Weinrich, Ines : “"Nashīd" between Islamic Chanting and Jihadi Hymns: Continuities and Transformations”. Jihadi Audiovisualities: Meanings, Aesthetics, Appropriations, JGU Mainz, .
Weinrich, Ines : “"Qaṣīda mafrūsha": From written to oral and back again
”. 29th Conference of the Union Européenne des Arabisants et Islamisants, WWU Münster, .
Weinrich, Ines : “Sound as a Medium: Aesthetic and religious experience according to al-Ghazālī (d. 1111)”. Religion, Media, and Materiality: Interdisciplinary Perspectives on Religious Authority, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland, .
Weinrich, Ines : “Ḥabīb – Ṭabīb – Shafīʿ (Beloved, Healer, and Intercessor): The Creation of Muḥammad’s Qualities through Contemporary Chant in Syria and Lebanon”. Between God and Man: Representations of the Prophet in Literature, Arts, and Media, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland, .
Weinrich, Ines : “The Arabic mawlid as a Literary Genre and a Traveling Text”. Arabic and Islam on the Move: Cross-cultural Encounters between Arabia and Malabar 900s-1500s, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland, .
Weinrich, Ines : “Islamic Chanting between Recitation and Rap: Observations from fieldwork in Syria and Lebanon”. Lecture series on the Modern and Contemporary Middle East, Center for Modern Middle East Studies at the National Museum of Ethnology (MINPAKU), Osaka, Japan, .
Weinrich, Ines : “From Present Beirut to Late Antiquity and Back: Ritual Listening in the Islamic Context”. Religion and the Senses, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland, .
Weirnich, Ines : “Religious Soundscapes Entangled and Disentangled”. Summer School “Eurasian Religions in Contact” (ERiC), Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland, .
Weinrich, Ines : „‘Gott hat keinen Propheten ohne schöne Stimme gesandt‘. Klang und Ästhetik in der islamischen rituellen Praxis“. Internationaler Sommerkurs Gregorianik, Folkwang Universität der Künste, Essen, Deutschland, .