• Research Areas

    • Science Communication
    • Organisation, structures and processes of cultural production
    • Creativity and innovation in media production
    • Organization theory
    •  International media management
    • Media economics and media organization
       
  • Short CV

    2003-2009 Studies (diploma degree) in journalism and business administration at the Catholic University Eichstätt-Ingolstadt and at the Universidad Pontificia de Salamanca in Spain (2006-2007). 2009-2012 Research Assistant at the Department of Communication, University of Münster. 2012-2015 Ph.D. scholarship awarded by the Universität Bayern e.V. Research and teaching visits to Uppsala Universitet (2011) and the Media Management and Transformation Centre at Jönköping International Business School in Sweden (2015). 2015-2021 Research Assistant at the School of Journalism, Catholic University Eichstätt-Ingolstadt (parental leave starting 05/2019). 2019 Ph.D. in Communication Science on „Creativity in entertainment production as a functioning principle and analytical approach. The social practice of producing fictional and non-fictional television entertainment broadcasts“. 2020-2022 Lecturer at the Department of Communication and the Postgraduate Center of the University of Vienna. 2021-2023 Communication Officer at the Centre for Microbiology and Environmental Systems Science (CeMESS), University of Vienna. Working as a freelance journalist, science writer, media trainer, and communication consultant. Since May 2023 Research Associate in the research unit „Forms and Processes of Public Communication“ headed by Prof. Dr. Julia Metag.

  • Projects

    • The management and economics of cross-border media communication – a study of the transnational relations between market structures and media management (2015 – 2018)
      DACH project funded by the German Research Foundation (lead agency), the Austrian Science Fund and the Swiss National Science Foundation; Principle Investigators: Prof. Dr. Klaus-Dieter Altmeppen (KU Eichstätt), Prof. Dr. M. Bjørn von Rimscha (JGU Mainz), Prof. DDr. Matthias Karmasin (Austrian Academy of Sciences)
    • Creativity in television entertainment production (2012 – 2019)
      Dissertation project
  •  

    Publications

    • , & (). The Economy of Cross-Border Journalism. in Rothenberger, L., Löffelholz, M., & Weaver, D. H. (ed.), The Palgrave Handbook of Cross-Border Journalism (pp.567582). Palgrave Macmillan. doi: 10.1007/978-3-031-23023-3_36.
    • , , & (). Wissenschaftscomics für die Erwachsenenbildung: Das Projekt „Frag Sophie!“. Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs., 52, 99110.
    • , & (). Media economics research: Accessing and working with official and non-official statistics. in Rohn, U., von Rimscha, M. B., & Raats, T. (ed.), De Gruyter Handbook of Media Economics (pp.6175). De Gruyter. doi: 10.1515/9783110793444-005.

    • (). Herausforderungen der Beobachtungspraxis – Reflexion eines Datenerhebungsprozesses in der Fernsehunterhaltungsproduktion. MedienJournal, 46 (2), 4572. doi: 10.24989/medienjournal.v46i2.2204.
    • , , , & (). Digitale Medienökonomie. Nomos.

    • , & (). Key aspects of media production. in Krone, J., & Pellegrini, T. (eds.), Handbook of media and communication economics (pp.135). Springer Fachmedien Wiesbaden. doi: 10.1007/978-3-658-34048-3_18-2.

    • (). Kreativität in der Fernsehproduktion. Die soziale Praxis der Produktion fiktionaler und nonfiktionaler Fernsehsendungen. VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-658-35214-1.

    • , , & (). Catch me, if you can – Journalismus als Berufsfeld und Forschungsgegenstand im Wandel: Eine Analyse der Aufgaben und Kompetenzen in Stellenanzeigen deutscher Medienunternehmen. in Schützeneder, J., Meier, K., & Springer, N. (ed.), Neujustierung der Journalistik/Journalismusforschung in der digitalen Gesellschaft: Proceedings zur Jahrestagung der Fachgruppe Journalistik/Journalismusforschung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (pp.140166). Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft e.V.. doi: 10.21241/ssoar.70830.
    • , & (). Schlüsselaspekte der Medienproduktion. in Krone, J., & Pellegrini, T. (eds.), Handbuch Medienökonomie (pp.585622). Springer Fachmedien Wiesbaden. doi: 10.1007/978-3-658-09632-8_18-1.

    • , , , , , & (). A motivation-based typology of media companies’ cross-border engagement. European Journal of Communication, 34 (3), 300318. doi: 10.1177/0267323119844416.
    • , , , , , & (). Can digitisation help overcome linguistic and strategic disadvantages in international media markets? Exploring cross-border business opportunities for German-language media companies. Media, Culture and Society, 41 (4), 520538. doi: 10.1177/0163443718787614.
    • , , , , , & (). Patterns of structural and sequential ambidexterity in cross-border media management. Journal of Media Business Studies, 16 (2), 126152. doi: 10.1080/16522354.2019.1619965.
    • , , , , , & (). What is a media company today? Rethinking theoretical and empirical definitions. Studies in Communication and Media, 8 (1), 2952. doi: 10.5771/2192-4007-2019-1-29.

    • , , , , , & (). Mediale Grenzüberschreitungen: Methodische Herausforderungen der Unterscheidung von international, multinational, transnational und global in der Medienökonomie. in Rimscha, M. B., Studer, S., & Puppis, M. (ed.), Methodische Zugänge zur Erforschung von Medienstrukturen, Medienorganisationen und Medienstrategien. (pp.209238). Nomos.
    • , , & (). Grenzüberschreitender Handel mit Medien. Methodik und Ergebnisse einer Fallstudie auf Basis der amtlichen Wirtschaftsstatistik. Media Perspektiven, 20 (10), 501511.

    • , , , & (). Managing creativity in media companies. in Kolo, C., Döbler, T., & Rademacher, L. (ed.), Wertschöpfung durch Medien im Wandel (pp.85102). Nomos. doi: 10.5771/9783845236940-85.
    • , & (). Alte Stärken, neue Partner? Content-Produktion für neue Distributionskanäle. in Altmeppen, K.-D., & Greck, R. (ed.), Facetten des Journalismus – Theoretische Analysen und empirische Studien (pp.351375). VS Verlag für Sozialwissenschaften.

    • (). Innovative Interaktionsstrukturen? Die Fernsehwirtschaft in der digitalen Welt. in Wolling, J., Will, A., & Schumann, Ch. (ed.), Medieninnovationen. Wie Medienentwicklungen die Kommunikation in der Gesellschaft verändern (pp.211227). UVK Verlag.

    • (). Heute Partner – morgen Konkurrenten? Strategien, Konzepte und Interaktionen von Fernsehunternehmen auf dem neuen Bewegtbild-Markt. VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-92333-8.