Spill the tea!

You’d be interested to know what happens in meetings of the Professorial Appointments Committee? Or you wonder whether excellent researchers have ever encountered Reviewer 2? Then drop in and share a cup of tea with us! The series of events entitled Spill the Tea! reveals what is known in the educational sciences as a hidden curriculum: unwritten rules, unspoken expectations, unofficial standards, hidden messages and other pieces of implicit knowledge within and about academia and related areas.

The aim is to make this implicit knowledge accessible for all emerging researchers, as well as to break down reservations regarding taboo topics and help to demystify academia.


ORGANISER: Münster Centre for Emerging Researchers (CERes)
FACILITATOR: Rebecca Meier
VENUE: CERes, Schlossplatz 6, Raum 001 / Zoom
NO. OF PARTICIPANTS: 20 + 20 online


Requirements for online participation

Please note that keeping the camera on and providing your full name upon joining the Zoom room are prerequisites for attending the sessions. This contributes to an atmosphere of trust between panelists and participants.

  • The concept

    • In a confidential and relaxed atmosphere, 2–4 researchers with different specialist and biographical profiles draw on their store of experience and spill the tea on a subject relevant to the target group.
    • 30 minutes of panel discussion + 30 minutes for questions from the audience.
    • The sessions have a hybrid format and are held alternately in German or English.

    If you have ideas for future Spill the Tea! sessions, do mail us at events.ceres@uni-muenster.de. We look forward to receiving your ideas!

  • Objectives

    • Gain insights, in confidence, into experiences, recommendations, and examples of best and worst practice – delivered by advanced or established researchers on the topic in question
    • Contribute one’s own questions and discuss with experts
    • Take away stimuli and ideas for one’s own research or career paths
  • 23.10.2024 / 17:00–18:00 / Wie ticken Berufungskommissionen?

    POSTDOCS, PROMOVIERENDE in der Endphase der Promotion


    Bewerbungs- und Berufungsprozesse sind für aufstrebende Forschende oft mit vielen Unklarheiten und Unsicherheiten verbunden: Ist es möglich und sinnvoll, sich schon vor der oder ohne Habilitation auf eine Professur zu bewerben? Nach welchen Kriterien entscheiden Berufungskommissionen, und zählt bei der Publikationsliste Quantität mehr als Qualität? Wie wichtig ist das Lehrkonzept, und was bedeutet „Vorsingen“? Im Gespräch mit erfahrenen Forschenden aus verschiedenen Fachdisziplinen gehen wir diesen und ähnlichen Fragen auf den Grund, um Berufungsprozesse zu entmystifizieren und Ihnen hilfreiche Tipps für mögliche zukünftige Berufungsverfahren mitzugeben. 

    Kommen Sie gerne auf einen Tee vorbei und stellen Sie Ihre Fragen an das Panel!

    Panel:
    Prof. Dr. Karin Busch (Institut für Integrative Zellbiologie und Physiologie, Universität Münster)
    Prof. Dr. Johannes Kriebel (Fakultät für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften Sozialökonomie, Universität Hamburg)


    Veranstaltungsleitung: Rebecca Meier (CERes)
    Ort: Schlossplatz 6, Raum 001 & Zoom


    Anmeldung

  • 18.11.2024 / 12:00–13:30 / Außerakademische Karrierewege für Postdocs?

    Spill the tea! meets TUC-PostDoc PRAXIS online


    POSTDOCS, PROMOVIERENDE in der Endphase der Promotion


    Nach einer Studie des statistischen Bundesamtes verbleiben 85 % der Promovierten nicht im wissenschaftlichen System und verfolgen sog. außerakademische Karrieren. Doch welche Skills und Eigenschaften sind eigentlich hilfreich, um in diesen Karrieren gut anzukommen, sich zurecht zu finden und entsprechend zu performen? Die akademische Ausbildung führt selten an diese Karriereverläufe heran und viele Frage der persönlichen und professionellen Eignung und Potenziale bleiben unbehandelt.

    In der neuen Reihe „TUC-PostDoc PRAXIS online“ kommen bei der Auftaktsession zwei Wissenschaftlerinnen aus den Bereichen der Vermessung und den Wirtschaftswissenschaften zu Wort. Sie berichten aus der Praxis und von ihrem Einstieg in die außerakademische Karriere. Dr. Diana Walter wurde 2012 an der TU Clausthal promoviert und berichtet als Markscheiderin von der international tätigen Vermessungsgesellschaft TRE ALTAMIRA S.L.U. Eine weitere Absolventin der TU Clausthal, Dr. Anja Heßler, schloss ihre Promotion 2020 ab und wechselte nach einer 1,5-jährigen PostDoc-Phase als Senior Software Ingenieurin zu der weltweit tätigen Logistik-Firma SSI SCHÄFER.


    Veranstaltungsleitung: Dipl.-Geol. Caroline Maas (Graduiertenakademie der TU Clausthal)
    Ort: Zoom


    Anmeldungen richten Sie bitte an graduiertenakademie@tu-clausthal.de. Der Zoom-Link wird Ihnen nach Ihrer Anmeldung zugesendet.

  • 09.12.2024 / 09:00–10:00 / How to career and care work?

    POSTDOCTORAL RESEARCHERS, DOCTORAL RESEARCHERS at a final stage of a doctorate


    Recent studies show: Early career researchers are still less likely to start a family than graduates of the same age working outside academia (BuWiN 2021). In this session, we will go beyond talking about career and care work as a "balancing act" or a "question of time management and priorities". The panellists will not only share their experiences of caring and building an academic career, but also discuss the systemic barriers and their visions for improvement. Whether you are caring for a family, planning a family or want to know how you can support colleagues or staff with caring responsibilities: Come along for a cup of tea and put your questions to the panel!


    Veranstaltungsleitung: Rebecca Meier (CERes)
    Venue: Schlossplatz 6, Room 001 & Zoom


    Registration

  • 30.01.2025 / 12:00–13:30 / Foundation sector as a professional field?

    Spill the tea! meets Coffee Conversation (Leipzig Science Network)


    POSTDOCTORAL RESEARCHERS, DOCTORAL RESEARCHERS at a final stage of a doctorate


    Leipzig Science Network is happy to host Dr. Ulrike Wieland (Bertelsmann Stiftung) and Dr. Sandra Binder-Tietz (Günter-Thiele-Stiftung & Lehrstuhl für Kommunikationsmanagement, Uni Leipzig). Both speakers will provide insights into their careers, highlight important decision points in their professional development, and explain how they benefited from the skills they developed during their doctoral phase. After a short presentation, they will answer questions from the attendees.


    Facilitator: Dr. Cathleen Heil (Leipzig Science Network)
    Venue: Zoom


    More information on how to participate is available on the Leipzig Science Network website.

  • 14.02.2025 / 09:00–10:30 / Von der Universität in die Politik(beratung)?

    POSTDOCS, PROMOVIERENDE in der Endphase der Promotion


    Wussten Sie, dass 16% der Abgeordneten im Bundestag promoviert sind? Ein Blick in die Organigramme der Ministerien offenbart eine weitere Vielzahl an akademischen Titeln. Doch wie gelangt man als Wissenschaftler*in eigentlich an einen Job im Politiksektor? Welche Möglichkeiten gibt es? Und welche Voraussetzungen sollte man mitbringen? Die Panelteilnehmenden werden uns von ihren Berufswegen und ‑entscheidungen erzählen und Einblicke in ihren reichen Erfahrungsschatz aus der Arbeit mit und in Politik geben.

    Kommen Sie gerne auf einen Tee vorbei und stellen Sie Ihre Fragen an das Panel!


    Veranstaltungsleitung: Rebecca Meier (CERes)
    Ort: Zoom


    Anmeldung (für Angehörige der Universität Münster)
    Zoomlink (für Gästinnen und Gäste anderer Universitäten)

  • 07.03.2025 / 09:00–10:30 / Mit Promotion zum Start-up?

    Spill the tea! meets Let’s Talk Karriere (Leuphana Graduate School)


    POSTDOCS, PROMOVIERENDE in der Endphase der Promotion


    Nach der Dissertation oder einer Postdoc-Phase ein Unternehmen zu gründen, stellt einen besonderen Wechsel für den Karriereweg dar. Auch wenn der Schritt aus der akademischen Welt in die Marktwirtschaft ungewöhnlich anmutet, kann er naheliegen. Die Forschungstätigkeit bringt gerade in anwendungsnahen Wissenschaften ein hohes Maß an Spezialwissen mit und in allen Disziplinen bedeutet Forschung Einfallsreichtum, (Selbst‑)Managementkompetenz sowie die Entwicklung von Innovationen – unentbehrliche Fertigkeiten bei der Etablierung eines Start‑ups. An der Leuphana promovierte Wissenschaftler*innen verschiedener Disziplinen berichten von ihrer Unternehmensgründung und aus ihrem Alltag als Unternehmer*innen. Herzliche Einladung!


    Veranstaltungsleitung: Dr. Anton Guhl (Graudate School, Leuphana Universität Lüneburg)
    Ort: Zoom


    Mehr Informationen zur Teilnahmemöglichkeit finden Sie auf der Veranstaltungsseite der Leuphana Graduate School. Eine vorherige Anmeldung ist nicht erforderlich.

Walk & Talk Sessions

The Walk and Talk sessions offer doctoral and postdoctoral researchers an informal setting to discuss relevant topics with peers and experts – outdoors and on the move. We meet at CERes and after a short input on the chosen topic, we walk together to the green Schloss- and Botanical Garden and discuss in small groups. For some sessions we will invite guests to share their expertise and walk with us.


Objectives

  • Activate specific brain cells by being outdoors and engaging in movement
  • Learn about and discuss relevant topics
  • Connect with other researchers who share similar experiences

FACILITATOR: Sabine Schneider
VENUE: Meet at CERes, Schlossplatz 6 and then walk
NO. OF PARTICIPANTS: 8

  • 04.12.2024 / 11:00–12:00 / Research stay abroad: Motivation, benefits and challenges

    DOCTORAL RESEARCHERS


    A research stay abroad can be a very enriching experience for doctoral researchers - both personally and professionally. However, it also presents a unique set of challenges. In this session, we would like to discuss the rewards and the obstacles of a research stay abroad, as well as strategies to make the most of it.


    Registration

  • 13.01.2025 / 11:00–12:00 / Motivation, Produktivität und Work-Life-Balance

    PROMOVIERENDE UND POSTDOCS


    In dieser Session widmen wir uns dem Thema Motivation, Produktivität und Work-Life-Balance. Sowohl in der Promotions- als auch in der Postdoc-Phase ist die Motivation für ein Forschungsprojekt in der Regel hoch, gleichzeitig sind die Leistungserwartungen es auch. Was sind typische Krisen und welche Möglichkeiten gibt es, sich darauf vorzubereiten und nachhaltig mit den eigenen Ressourcen umzugehen?


    Anmeldung

  • 05.02.2025 / 11:00–12:00 / Navigating the academic system as a first-generation researcher

    DOCTORAL AND POSTDOCTORAL RESEARCHERS


    This session aims to provide a space for first-generation researchers to connect and share their unique experiences in the academic system. Topics to be discussed include adapting to the academia system, balancing research and personal life, coping with pressure and doubt, and support systems for first-generation researchers.


    Registration