Forschungsschwerpunkte
- Conceptual Development
- Mentale Modelle in der Quanten- und Astrophysik
- Evaluation psychologischer Konstrukte in unterrichtlichen Lernumgebungen
- Untersuchung von Gelingensbedingungen und Herausforderung beim Einsatz von Smartphones in der Schule
Projekt
- sfs – smart for science – Gelingensbedingungen zum Einsatz schülereigener Smartphones (BYOD) im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht ( – )
Gefördertes Einzelprojekt: Joachim Herz Stiftung, Bundesministerium für Bildung und Forschung | Förderkennzeichen: 01JD1827
- sfs – smart for science – Gelingensbedingungen zum Einsatz schülereigener Smartphones (BYOD) im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht ( – )
Publikationen
- . . Demonstrationsexperimente gestalten - Konzeption und Umsetzung in Theorie und Praxis. 1. Aufl. Heidelberg: Springer Spektrum. doi: 10.1007/978-3-662-68520-4.
- . . ‘Effects of student-owned and provided mobile devices on mathematical modeling competence: investigating interaction effects with problematic smartphone use and fear of missing out.’ Frontiers in Education 9: 1167114. doi: 10.3389/feduc.2024.1167114.
- 10.48550/arXiv.2302.06286. . ‘The impact of an interactive visualization and simulation tool on learning quantum physics: Results of an eye-tracking study.’ Physics Education 58. doi:
- . . ‘Smartphone Usage in Science Education: A Systematic Literature Review.’ Education Sciences 13, Nr. 4: 345. doi: 10.3390/educsci13040345.
- . . ‘From the Big Bang to Life Beyond Earth: German Preservice Physics Teachers' Conceptions of Astronomy and the Nature of Science.’ Education Sciences 13, Nr. 5: 475. doi: 10.3390/educsci13050475.
- . . ‘Exploring the relationship between students’ conceptual understanding and model thinking in quantum optics.’ Frontiers in Quantum Science and Technology 2. doi: 10.3389/frqst.2023.1207619.
- . . ‘Future quantum workforce: Competences, requirements, and forecasts.’ Physical Review. Physics Education Research 19, Nr. 1. doi: 10.1103/PhysRevPhysEducRes.19.010137.
- . . ‘Quantum science in a nutshell: fostering students' functional understanding of models.’ Frontiers in Education 8. doi: 10.3389/feduc.2023.1192708.
- . . ‘How Does Our Solar System Work? Tracking Planetary Motion in the Classroom by Using Video Analysis in Astronomical Model Experiments.’ Physics Teacher 61: 492–495. doi: 10.1119/5.0072740.
- . . „Erzeugung zeitkritischer Frequenzsignale mit dem Arduino. Verbindung von Physik und Informatik im Schülerexperiment zum Kundt’schen Rohr aus dem 3D-Drucker mit Arduino-Betriebsgerät.“ Der mathematisch-naturwissenschaftliche Unterricht 2023, Nr. 2: 165–172.
- In Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung, edited by , 25–28. Bad Honnef. . ‘AR Lineale - Astronomie und Planeten im Klassenzimmer.’
- . . „Aspects of entropy in classical and in quantum physics.“ Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical 55, Nr. 40. doi: 10.1088/1751-8121/ac8f74.
- . . „Schüler- oder schuleigene Smartphones im Physikunterricht?“ In Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen, herausgegeben von , 20–24. Essen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik.
- . . „Visualisieren als Kulturgut.“ Naturwissenschaften im Unterricht Physik 33, Nr. 188: 8–9.
- . . ‘BYOD vs pool: Effects on competence development and cognitive load.’ In Proceedings of the Twelfth Congress of the European Research Society in Mathematics Education (CERME12), edited by , 2783–2790. N/A: Selbstverlag / Eigenverlag.
- . . ‘Two Cognitive Dimensions of Students’ Mental Models in Science: Fidelity of Gestalt and Functional Fidelity.’ Education Sciences 12, Nr. 3. doi: 10.3390/educsci12030163.
- . . „Raumkrümmung zum Anfassen – Sektormodelle aus dem 3D-Drucker.“ Physik und Didaktik in Schule und Hochschule 1, Nr. 21.
- . . ‘"Holes in the atmosphere of the universe" - An empirical qualitative study on mental models of students regarding black holes.’ Astronomy Education Journal 2, Nr. 1. doi: 10.32374/AEJ.2022.2.1.029ra.
- . . ‘Diagramme - aber welche und wie? Diagramme geeignet auswählen und gestalten.’ Naturwissenschaften im Unterricht Physik 33, Nr. 188: 26–27.
- . . „Ultraschalllevitation als Zugang zu stehenden Wellen. Ein Low-Cost-Experimentieraufbau mit 3D-Druck Komponenten.“ Der mathematisch-naturwissenschaftliche Unterricht 1|2022: 14–18.
- . . ‘Real-time data acquisition using Arduino and phyphox: measuring the electrical power of solar panels in contexts of exposure to light in physics classroom.’ Physics Education 56: 1–13. doi: 10.1088/1361-6552/abe993.
- . . „The Topological Origin of Quantum Randomness.“ Symmetry 13, Nr. 4. doi: 10.3390/sym13040581.
- . . „Eigene Smartphones im MINT-Unterricht – Gelingensbedingungen.“ In Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch?, herausgegeben von , 757–760. Essen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik.
- . . „A new implementation of Kundt’s tube: 3D-printed low-cost set-up using ultrasonic speakers.“ Physics Education 56: 9. doi: 10.1088/1361-6552/abd0d7.
- . . „Quantentechnologien im Lehrplan. Welche Rolle sollten aktuelle Anwendungen der Quantenphysik in der Schule spielen?“ Physik Journal 20: 86–89.
- . . ‘A Knot Theoretic Extension of the Bloch Sphere Representation for Qubits in Hilbert Space and Its Application to Contextuality and Many-Worlds Theories.’ Symmetry 12: 1135.
- . . ‘Measuring Wavelengths with LEGO® Bricks: Building a Michelson Interferometer for Quantitative Experiments.’ Physics Teacher 58. doi: 10.1119/10.0002734.
- . . „Wie tief kann’s noch sinken? Experimentelle Bestimmung des absoluten Nullpunktes mit einem digitalen Temperatur- und Drucksensor.“ Naturwissenschaften im Unterricht Physik 171/172.
- . . ‘Gestalt and Functionality as independent dimensions of mental models in science.’ Research in Science Education 49: 1–15. doi: 10.1007/s11165-019-09892-y,2019.
- . . ‘A Haptic Model of Entanglement, Gauge Symmetries and Minimal Interaction Based on Knot Theory.’ Symmetry 11 (11): 1399. doi: 10.3390/sym11111399.
- . . ‘A Haptic Model for the Quantum Phase of Fermions and Bosons in Hilbert Space Based on Knot Theory.’ Symmetry 2019, 11(3), Nr. 426. doi: 10.3390/sym11030426.
- . . „Ein haptischer Zugang zu Moden von Kugelschwingungen.“ Beitrag präsentiert auf der DPG Frühjahrstagung 2018, Würzburg.
- . . ‘Modelling spin.’ European Journal of Physics 39, Nr. 6. doi: 10.1088/1361-6404/aae3ba.
- . . ‘A haptic model of vibration modes in spherical geometry and its application in atomic physics, nuclear physics and beyond.’ European Journal of Physics 39, Nr. 4. doi: 10.1088/1361-6404/aab9fd.