EXC 2060 B3-40 - Localism and Religion in Ancient Greece
- Status
- In Process
- Funding Source
- DFG - Cluster of Excellence
- Project Number
- EXC 2060/1
Cluster of Excellence "Religion and Politics"
Johannisstr. 1-4
48143 Münster
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Fax: +49/(0)251/83-24363
hans.beck@uni-muenster.de
Dr. Julietta Steinhauer
University College London
Institute of Classical Studies
WiRe Fellow at the University of Münster
j.steinhauer@ucl.ac.uk
Cluster of Excellence "Religion and Politics"
Johannisstr. 1-4
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nomicos@uni-muenster.de
Marian Helm, M.A.
Cluster of Excellence "Religion and Politics"
Johannisstr. 1-4
48143 Münster
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helmm@uni-muenster.de
Mit Grabsitten verbundene Praktiken zählen zu den zentralen Ausdrucksformen von Religion. Hierzu gehören all diejenigen Handlungen, die unmittelbar nach dem Tod, beim Begräbnis selbst sowie im Weiteren beim Gedenken an die Verstorbenen vollzogen werden. In der Forschung wurden die Grabsitten in der griechischen Antike lange Zeit vor allem aus der Perspektive der Stadt Athen nachgezeichnet. Doch insbesondere die jüngere Forschung konnte dank zahlreicher neuer Ausgrabungsergebnisse eine erhebliche Diversität in diesem Bereich feststellen. Trotz dieses Paradigmenwechsels fehlen diachrone Regionalstudien und vergleichende Untersuchungen bisher aber weitestgehend.
Das Ziel des Forschungsvorhabens ist die Rekonstruktion und Analyse lokaler Grabsitten im antiken Griechenland der archaischen und klassischen Zeit am Beispiel der Stadtstaaten am und im Saronischen Golf. Als Untersuchungsparameter werden die Lage der Gräber in Bezug zu den Siedlungen, Bestattungsformen und –rituale, Grabtypen, Grabkennzeichnungen sowie Beigaben herangezogen. Die Golfregion eignet sich für diese Untersuchung in besonderem Maße, weil hier darüber hinaus der Frage nachgegangen werden kann, inwiefern etwaige Gemeinsamkeiten in den Grabsitten durch die humangeographische Sondersituation gegeben war, insbesondere die dichte Verflechtung menschlichen Handelns in einem überschaubaren, eng vernetzten Naturraum. Im Weiteren werden auch Vergleiche mit Poleis jenseits der Golfregion zu ziehen sein.
The Saronic Gulf can be described as a hotspot of religious, cultural, economic and political exchange in Ancient Greece. Its northern and eastern shores were controlled by veritable Mediterranean powers like Athens and Corinth while its center was dominated by the island and polis of Aigina. In contrast, the Argolid on the western side of the Gulf featured a plethora of smaller poleis and religious subdivisions.
Divided into distinct micro-regions through the mountainous terrain of the Akte, this region is especially suited for a study on religious entanglements and disentanglements. Being somewhat isolated due to the difficulties of overland transportation, the local poleis display a clear orientation towards the Gulf, a situation that can be described as insular connectivity since it allowed a choice between participation and delineation. This observation meshes well with recent research that has emphasized the existence of a significant rift in the sacral landscape of the Argolis. While the northern half seems especially dedicated to Hera, the southern areas display a high number of chthonic deities and Demeter sanctuaries.
The research project will examine this fascinating landscape of the southern Argolid in the light of archaeological studies of rural and urban areas and agricultural land. Central Place Theory will be employed to explore how settlement patterns and religious catchment areas conform to the postulated rift in the Argolid and elsewhere in the Saronic, with clusters around Isthmia, Salamis and Megara, Epidauros, and Aigina. The aim is to identify lines of religious alignment and misalignment across the region and to identify the interaction between local worlds in a regional context.