M. Sc. Larissa Aust

Scientific Staff
© IPBE
Working Unit Assessment and Evaluation in Schools
Room 107c
T: 0251 83-34139
F: 0251 83-34303
larissa.aust@uni-muenster.de
Consultation hours: by arrangement
  • Curriculum Vitae

    Education

    • Since 04/2021: Doctoral studies (Psychology), University of Münster
    • 2018-2021: M. Sc. in Psychology, focus on „Learning-Development-Counseling “, University of Münster
    • 2015-2018: B. Sc. in Psychology, Ruhr-University Bochum

    Career

    • Since 04/2021: Research Assistant at the Institute for Psychology in Education, Working Unit Working Unit Assessment and Evaluation in Schools, University of Münster, including the Födima project
    • 2018-2021: Student assistant at the Institute for Psychology in Education, Working Unit Working Unit Assessment and Evaluation in Schools, University of Münster
    • 2019-2020: Student Assistant and tutor in the Statistics and Research Methods Unit, University of Münster
    • 07/2019-09/2019: Work at the Center for Science Didactics (Department of University Didactics) at the Ruhr-University Bochum
    • 08/2017-09/2017: Work at the School Psychological Learning Center Hamm
  • Research

    Research interests

    • Formative assessment in mathematics education
    • Implementation and transfer
    • Teacher professionalization

    Projects

  • Publications

    Journal articles with peer review

    • Aust, L.*, Ehlert, M.*,& Souvignier, E. (2024). Effects of e-learning formats on student teachers’ knowledge and attitude towards evidence-based instruction. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(7). https://doi.org/10.53761/kmhmme30
    • Aust, L., Schütze, B., Hochweber, J., & Souvignier, E. (2023). Effects of formative assessment on intrinsic motivation in primary school mathematics instruction. European Journal of Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s10212-023-00768-4

    Book chapters

    • Mentel, H., Aust, L., Ehlert, M., Thomas, L., Souvignier, E. (2022). Führt Lesefreude zu Lesekompetenz? Empirische Befunde zu unterschiedlichen Ansätzen der Leseförderung. In: Steins, G., Spinath, B., Dutke, S., Roth, M., Limbourg, M. (Hrsg.) Mythen, Fehlvorstellungen, Fehlkonzepte und Irrtümer in Schule und Unterricht. Psychologie in Bildung und Erziehung: Vom Wissen zum Handeln. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36260-7_7
    • Aust, L.*, Ehlert, M.*, & Souvignier, E. (2022). E-Learning-Kurs oder Online-Vorlesung? Effekte von selbstregulativen Lernprinzipien auf den Wissenserwerb und die Einstelllungen von Lehramtsstudierenden. In M. Krämer (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation XIV.

    Contributions to Conferences

    • Aust, L.*, Mentel, H.*, Schneider, R., & Souvignier, E. (2024). Die Urteilsgenauigkeit von Lehrkräften und Eltern in der Einschätzung inter- und externalisierender Auffälligkeiten von Jugendlichen. Poster auf der AESF Herbsttagung (München, Oktober, 10-11, 2024).
    • Aust, L., Schütze, B., Hochweber, J., & Souvignier, E. (2024). Effekte von formativem Assessment auf intrinsische Motivation im Mathematikunterricht der Grundschule. Poster auf dem 53. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (Wien, September, 16-19, 2024).
    • Schiffer, J., Lenhart, J., Nührenbörger, M., Aust, L., Eichholz, L., Linker, J.-C., Selter, C., Souvignier, E., & Weiß, B. (2024). Das Projekt FÖDIMA – Förderorientierte Diagnostik im inklusiven mathematischen Anfangsunterricht. Vortrag auf der Abschlusstagung der BMBF-Förderrichtlinie „Förderbezogene Diagnostik in der inklusiven Bildung“ (Frankfurt, September, 11-12, 2024).
    • Aust, L., Eichholz, L., Giesen, A., Lenhart, J., Linker, J.-C., Nührenbörger, M., Schiffer, J., Selter, C., Weiß, B., & Souvignier, E. (2024). Effects of two differently structured approaches of formative assessment on students’ achievement, academic self-concept and need for cognition. Talk at the SIG 18 Educational Effectiveness of the European Association of Research on Learning and Instruction (Nikosia, August, 23-25, 2024).
    • Linker, J.-C., Aust, L., & Selter, C. (2024). Teachers’ self-reported assessment practices – comparison of two approaches to formative assessment. Poster at the 15th International Congress on Mathematical Education (Sydney, July, 7-14, 2024).
    • Linker, C., Eichholz, L., Heß, P., Schiffer, J., Aust, L., Nührenbörger, M., Selter, C., Souvignier, E., & Wember, F. (2023). Födima - Förderorientierte Diagnostik im (inklusiven) mathematischen Anfangsunterricht. Beitrag zur Arbeitsgruppe Lehrkräftebildung auf der Herbsttagung des Arbeitskreises Grundschule (Bremen, November, 17-19, 2023).
    • Aust, L., Nührenbörger, M., & Souvignier, E. (2023). Formatives Assessment im inklusiven mathematischen Anfangsunterricht: Vergleich zweier unterschiedlich stark strukturierter Ansätze. Poster auf der AESF Herbsttagung (Münster, November, 3-4, 2023).
    • Aust, L.; Eichholz, L.; Heß, P.; Linker, J.-C.; Weiß, B.; Schiffer, J.; Lenhart, J.; Nührenbörger, M.; Selter, C. und Souvignier, E. (2023). Effekte zweier unterschiedlich stark strukturierter Ansätze Formativen Assessments bei Kindern unterschiedlicher Leistungsniveaus. Vortrag auf der 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (Kiel, September, 18. – 20., 2023).
    • Aust, L.; Schütze, B.; Hochweber, J.; Benölken, R. und Souvignier, E. (2023). Effects of formative assessment on motivation via perceived competence support in 3rd graders. Talk at the 20th biennial conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (Thessaloniki, August, 22. – 26., 2023).
    • Nührenbörger, M. und Aust, L. (2023). Erste Ergebnisse aus dem Projekt Förderorientierte Diagnostik im (inklusiven) mathematischen Anfangsunterricht. Vortrag auf dem Symposium im Rahmen der BMBF-Förderrichtlinie „Förderbezogene Diagnostik in der inklusiven Bildung“ (Frankfurt, März, 23-24, 2023).
    • Aust, L.; Eichholz, L.; Heß, P.; Linker, J.-C.; Nührenbörger, M.; Schiffer, J.; Selter, C.; Wember, F. und Souvignier, E. (2023). Effekte zweier Ansätze formativen Assessments auf die mathematischen Kompetenzen, das schulische Selbstkonzept und die kognitive Motivation von Grundschüler:innen. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (Essen, 28.02. - 02.03, 2023).
    • Ehlert, M.*, Aust, L.*, & Souvignier, E. (2022). E-learning course or e-lecture? – Effects of self-regulated principles on knowledge and attitudes. Talk at the 10th conference of the SIG Metacognition and Self-Regulated Learning of the European Association of Research on Learning and Instruction (online conference, June – December, 2022).
    • Aust, L. & Souvignier, E. (2022). Zusammenhänge sprachlicher und mathematischer Kompetenzen bei Zweitklässler:innen. Poster auf dem 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (Hildesheim, September, 12-15, 2022).
    • Aust, L.*, Ehlert, M.*, & Souvignier, E. (2022). E-Learning-Kurs oder Online-Vorlesung? Effekte von selbstregulativen Lernprinzipien auf den Wissenserwerb und die Einstelllungen von Lehramtsstudierenden. Vortrag auf der 14. Tagung für Psychologiedidaktik und Evaluation (Münster, Mai, 27-28, 2022).
    • Eichholz, L., Linker, J.-C., Aust, L., Hess, P., Nührenbörger, M., Römer, S., Selter, C., Souvignier, E., & Wember, F. (2022). Formative Assessment in early mathematics teaching – a comparison of two different approaches. Poster at the 12th conference of the European Society for Research in Mathematics Education (online conference, Februar, 2-5, 2022).

    * shared first authorship

  • Teaching

    Teacher training in psychology

    Master:

    • Individual support using a case study