

Forschungsschwerpunkte
- Psycholinguistik
- Sprachverarbeitung
- Syntax
- Semantik
- Kontrastive Linguistik (Niederländisch-Deutsch-Englisch)
Promotion
[Arbeitstitel] Processing flexible argument structure: a contrastive-psycholinguistic approach to permissive subjects and middles in Dutch, German and English
- Betreuer
- apl. Prof. Dr. Jens Bölte
- Prof. Dr. Gunther De Vogelaer
- Promotionsfach
- Niederländische Philologie
- Angestrebter Abschlussgrad
- Dr. phil.
- Verleihender Fachbereich
- Fachbereich 09 – Philologie
Vita
Akademische Ausbildung
- Mitglied der Graduate School of Empirical and Applied Linguistics
- Promotion (Dr. phil.): Niederländische Sprachwissenschaft am Institut für Niederländische Philologie an der Universität Münster
- Master of Arts (M.A.): Interdisziplinäre Niederlandistik am Institut für Niederländische Philologie an der Universität Münster
- Bachelor of Arts (B.A.): Niederlandistik und Romanistik (Französisch) am Institut für Niederländische Philologie und am Romanischen Seminar an der Universität Münster
Beruflicher Werdegang
- Lehrbeauftrage für Niederländische Sprachwissenschaft an der Universität Oldenburg
- Wissenschaftliche Mitarbeiterin für Niederländische Sprachwissenschaft am Institut für Niederländische Philologie an der Universität Münster
- Wissenschaftliche Mitarbeiterin für Niederländische Sprachwissenschaft (Elternzeitvertretung) am Institut für Niederländische Philologie an der Universität Münster
- Lehrerin für das Fach Deutsch am Christelijk College Schaersvoorde in Aalten, Niederlande
- SHB im Bereich Sprachwissenschaft
- SHB im Bereich Literaturwissenschaft
- Lehrerin für die Fächer Niederländisch, Englisch und Französisch an der Sekundarschule Vreden in Vreden
Lehre
- Vorlesung: Einführung in die niederländische Sprachwissenschaft [090440]
(zusammen mit Prof. Dr. Gunther De Vogelaer)
[ - | | wöchentlich | Di | RK29 117 | Anne Renzel]
[ - | S 2 | Anne Renzel] - Sprachreflexion [090439]
(zusammen mit Dr. Dietha Koster)
[ - | | wöchentlich | Di | RK29 117 | Dr. Dietha Koster]
- Vorlesung: Einführung in die niederländische Sprachwissenschaft [097020]
- Sprachreflexion [097008]
(zusammen mit Lukas Urbanek)
- Sprachmittlung [094932]
(zusammen mit Lukas Urbanek)
- Basisseminar: De perceptie van taalvariatie [093023]
(zusammen mit Prof. Dr. Gunther De Vogelaer) - Seminar: Grammaticale variatie in het Nederlands [093025]
(zusammen mit Prof. Dr. Gunther De Vogelaer) - Sprachreflexion [093011]
(zusammen mit Lukas Urbanek)
- Vorlesung: Einführung in die niederländische Sprachwissenschaft [090440]
Publikationen
- Renzel, A., De Vogelaer, G., & Bölte, J. (). Dit leest lekker!(?) Een self-paced reading experiment naar verwerking van soepele argumentstructuur in middles in het Nederlands, Duits en Engels. Nederlandse Taalkunde.
- Renzel, A., De Vogelaer, G., & Bölte, J. (). Varying strategies for processing ‘loose’ argument structure in West Germanic languages. Frontiers in Language Sciences. doi: 10.3389/flang.2025.1529973.
- Renzel, A. (). Processing flexible argument structure in Dutch, German, and English. In Botinis, A. (Hrsg.), ExLing 2024: Proceedings 15th International Conference of Experimental Linguistics (S. 113–116). Selbstverlag / Eigenverlag. doi: 10.36505/ExLing-2024/15/0029/000654.
- Renzel, A., & De Vogelaer, G. (). Acquiring regional and national stereotypes: Language attitudes of children and adolescents in the Dutch-German border region. Taal en Tongval, 77 (1), 42–75. doi: 10.5117/TET2025.1.003.RENZ.
- Renzel, A. (). Experimenteel clusteren – gebruik en verwerking van volgordevariatie in tweeledige werkwoordelijke eindgroepen. Nederlandse Taalkunde, 2 (29), 149–195. doi: 10.5117/NEDTAA2024.2.001.RENZ.
- Renzel, A. (). Hoe je je tekst als Duitser Nederlands(er) kunt maken.
- Renzel, A. (). Stereotiepe taalattitudes van kinderen in de grensstreek D-NL.
Vorträge
- Renzel, A.; De Vogelaer, G.; Bölte, J.; Frank, S.; De Swart, P.; Busch, N. : “Diverging Strategies for Processing Permissive Subjects in Dutch, German and English: Evidence from Event-Related Brain Potentials”. ICCN 2025: XIX. International Conference on Cognitive Neuroscience, Amsterdam, .
- Renzel, A. : “Contrasten in verwerkingsstrategieën voor soepele argumentstructuur in het Nederlands, Duits en Engels”. 22ste IVN Colloquium Neerlandicum, Wereldcongres van de Neerlandistiek, Vrije Universiteit Brussel, .
- Renzel, A; Frank, S.; Ligtenberg, K.; Bultena, S.; Shapiro, N.; De Hoop, H.; Hartsuiker, R.; Bernolet, S.; Sijyeniyo, E.; Schroyens, S.; Flecken, M.; Weijers, R.; Reiner, M.; Ruigendijk, E. : “PANEL: Het Nederlands in het psycholinguïstische laboratorium”. 22st IVN Colloquium Neerlandicum, Wereldcongres van de Neerlandistiek, Vrije Universiteit Brussel, .
- Renzel, A. : “Processing permissive subjects in Dutch, German and English”. ExLing 2024 Paris - 15th International Conference of Experimental Linguistics, Paris, .
- Renzel, A. : “Processing flexible argument structure: A contrastive psycholinguistic approach to permissive subjects and middles in English, Dutch and German”. Doktorandenkolloquium der Graduate School of of Empirical and Applied Linguistics, Münster, .
- De Vogelaer, G.; Koster, D.; Renzel, A. : “Does exposure to variation stimulate or hamper children's accent discrimination abilities? A case study on Dutch”. ICLaVE12 - International Conference on Language Variation in Europe, Wien, .
- Renzel, A. : “Processing flexible argument structure in Dutch, German and English: A self-paced reading experiment.” Ringvorlesung Sprachdynamik, Universität Oldenburg, .
- Renzel, A. : “Processing flexible argument structure in Dutch, German and English: A self-paced reading experiment”. Psycholinguistic Workshop, Universität Münster, .
- Renzel, A.; De Vogelaer, G. : “Acquiring regional and national stereotypes: Language attitudes of children and adolescents in the Dutch-German border region”. Sociolinguistics Circle 10, Groningen, .
- Renzel, A. : “Verwerking van soepele argumentstructuur: een contrastief-psycholinguïstische kijk op permissive subjects en middles in het Nederlands, Duits en Engels”. Germanic Sandwich 9, Lancaster University, .
- Renzel, A. : “Hoeveel steaks braadt je pan? Verwerking van soepele argumentstructuur in West-Germaanse talen”. Docentenbijeenkomst, Berlin und Leipzig, .
- Renzel, A. : “Denk jij rood of groen? Psycholinguïstische experimenten naar gebruik en verwerking van volgordevariatie in werkwoordelijke eindgroepen in het Nederlands’”. Gastlesung an der FU Berlin, Berlin, .
- Renzel, A.; De Vogelaer, G. : “Acquiring regional and national stereotypes - Language attitudes of children and adolescents in the Dutch-German border region”. Taal en Tongval symposium 2023 - Laboratory Sociolinguistics, Gent, .
- Renzel, A. : “Experimenteel clusteren: gebruik en verwerking van volgordevariatie in werkwoordelijke eindgroepen in het Nederlands”. MiLC - Morphology Days in the Low Countries, Universität Münster, .
- De Vogelaer, G.; Koster, D.; Renzel, A. : “Does exposure to variation stimulate or hamper children's accent discrimination abilities? A case study on Dutch”. ViLA5 - Variation in Language Acquisition, Brüssel, .