Anne Renzel M.A.
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Anne Renzel M.A.
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Raum 3.07
T: +49 251 83-28516
a.renzel@uni-muenster.de
Sprechstunde: Mi 9-10 Uhr (und nach Vereinbarung per Mail; bitte immer vorher per Mail ankündigen)
  • Forschungsschwerpunkte

    • Psycholinguistik
    • Sprachverarbeitung
    • Syntax
    • Semantik
    • Kontrastive Linguistik (Niederländisch-Deutsch-Englisch)
  • Promotion

    [Arbeitstitel] Processing flexible argument structure: a contrastive-psycholinguistic approach to permissive subjects and middles in Dutch, German and English

    Betreuer
    Promotionsfach
    Niederländische Philologie
    Angestrebter Abschlussgrad
    Dr. phil.
    Verleihender Fachbereich
    Fachbereich 09 – Philologie
  • Vita

    Akademische Ausbildung

    Mitglied der Graduate School of Empirical and Applied Linguistics
    Promotion (Dr. phil.): Niederländische Sprachwissenschaft am Institut für Niederländische Philologie an der Universität Münster
    Master of Arts (M.A.): Interdisziplinäre Niederlandistik am Institut für Niederländische Philologie an der Universität Münster
    Bachelor of Arts (B.A.): Niederlandistik und Romanistik (Französisch) am Institut für Niederländische Philologie und am Romanischen Seminar an der Universität Münster

    Beruflicher Werdegang

    Wissenschaftliche Mitarbeiterin für Niederländische Sprachwissenschaft am Institut für Niederländische Philologie an der Universität Münster
    Wissenschaftliche Mitarbeiterin für Niederländische Sprachwissenschaft (Elternzeitvertretung) am Institut für Niederländische Philologie an der Universität Münster
    Lehrerin für das Fach Deutsch am Christelijk College Schaersvoorde in Aalten, Niederlande
    SHB im Bereich Sprachwissenschaft
    SHB im Bereich Literaturwissenschaft
    Lehrerin für die Fächer Niederländisch, Englisch und Französisch an der Sekundarschule Vreden in Vreden
  • Lehre

  • Forschungsartikel (Zeitschrift)

    • Renzel, A. (). Experimenteel clusteren – gebruik en verwerking van volgordevariatie in tweeledige werkwoordelijke eindgroepen. Nederlandse Taalkunde, 2(29), 149–195. doi: 10.5117/NEDTAA2024.2.001.RENZ.
  • Vorträge

    • Renzel, A. (): ‘Processing permissive subjects in Dutch, German and English’. ExLing 2024 Paris - 15th International Conference of Experimental Linguistics (ExLing Society ), Paris, .
    • Renzel, A. (): ‘Processing flexible argument structure: A contrastive psycholinguistic approach to permissive subjects and middles in English, Dutch and German’. Doktorandenkolloquium der Graduate School of of Empirical and Applied Linguistics, Münster, .
    • De Vogelaer, G.; Koster, D.; Renzel, A. (): ‘Does exposure to variation stimulate or hamper children's accent discrimination abilities? A case study on Dutch’. ICLaVE12 - International Conference on Language Variation in Europe, Wien, .
    • Renzel, A. (): ‘Processing flexible argument structure in Dutch, German and English: A self-paced reading experiment.’ Ringvorlesung Sprachdynamik, Universität Oldenburg, .
    • Renzel, A. (): ‘Processing flexible argument structure in Dutch, German and English: A self-paced reading experiment’. Psycholinguistic Workshop, Universität Münster, .
    • Renzel, A.; De Vogelaer, G. (): ‘Acquiring regional and national stereotypes: Language attitudes of children and adolescents in the Dutch-German border region’. Sociolinguistics Circle 10, Groningen, .
    • Renzel, A. (): ‘Verwerking van soepele argumentstructuur: een contrastief-psycholinguïstische kijk op permissive subjects en middles in het Nederlands, Duits en Engels’. Germanic Sandwich 9, Lancaster University, .
    • Renzel, A. (): ‘Hoeveel steaks braadt je pan? Verwerking van soepele argumentstructuur in West-Germaanse talen’. Docentenbijeenkomst, Berlin und Leipzig, .

    • Renzel, A. (): ‘Denk jij rood of groen? Psycholinguïstische experimenten naar gebruik en verwerking van volgordevariatie in werkwoordelijke eindgroepen in het Nederlands’’. Gastlesung an der FU Berlin, Berlin, .
    • Renzel, A.; De Vogelaer, G. (): ‘Acquiring regional and national stereotypes - Language attitudes of children and adolescents in the Dutch-German border region’. Taal en Tongval symposium 2023 - Laboratory Sociolinguistics, Gent, .
    • Renzel, A. (): ‘Experimenteel clusteren: gebruik en verwerking van volgordevariatie in werkwoordelijke eindgroepen in het Nederlands’. MiLC - Morphology Days in the Low Countries, Universität Münster, .
    • De Vogelaer, G.; Koster, D.; Renzel, A. (): ‘Does exposure to variation stimulate or hamper children's accent discrimination abilities? A case study on Dutch’. ViLA5 - Variation in Language Acquisition, Brüssel, .