Dr. Johanna Schönherr

Dr. Johanna Schönherr

Einsteinstr. 62
48149 Münster

  • Forschungsschwerpunkte

    • Mathematisches Modellieren
    • Visualisierungen
    • Affektive Merkmale und Motivation
    • Mathematische Kreativität
  • Promotion

    Selbsterstellte Skizzen beim mathematischen Modellieren: Eine empirische Untersuchung

    Betreuerinnen und Betreuer
    Promotionsfach
    Didaktik der Mathematik
    Abschlussgrad
    Dr. phil.
    Verleihender Fachbereich
    Fachbereich 10 – Mathematik und Informatik
  • Lehre

  • Projekte

    • ViMo – Visualisierungen bei der Bearbeitung von mathematischen Modellierungsaufgaben (seit )
      Eigenmittelprojekt
    • Multi/Ma – Multiple Lösungen in einem selbständigkeitsorientierten Mathematikunterricht ()
      Gefördertes Einzelprojekt: DFG - Sachbeihilfe/Einzelförderung | Förderkennzeichen: SCHU 2629/1-2
  • Publikationen

    • , , , und . . „Effects of drawing instructions and strategic knowledge on mathematical modeling performance: Mediated by the use of the drawing strategy.Applied Cognitive Psychology, Nr. acp.3930 doi: 10.1002/acp.3930.

    • , , , und . . „Do emotions and prior performance facilitate the use of the learner-generated drawing strategy? Effects of enjoyment, anxiety, and intramathematical performance on the use of the drawing strategy and modelling performance.Contemporary Educational Psychology, Nr. 65 doi: 10.1016/j.cedpsych.2021.101967.
    • , , , und . . „The role of strategy-based motivation in mathematical problem solving: The case of learner-generated drawings.Learning and Instruction, Nr. 101561 doi: 10.1016/j.learninstruc.2021.101561.
    • , , , und . . „Does strategic knowledge matter? Effects of strategic knowledge about drawing on students’ modeling competencies in the domain of geometry.Mathematical Thinking and Learning, Nr. 2021 doi: 10.1080/10986065.2021.2012741.
    • , , und . . „Was ist eine gute Skizze? Strategiewissen beim mathematischen Modellieren im Bereich der Geometrie fördern.Mathematik lehren, Nr. 224: 2227.

    • , , und . . „Measuring and investigating strategic knowledge about drawing to solve geometry modelling problems.ZDM Mathematics Education, Nr. 52: 97110.

    • , , und . im Druck. „Do instructions to make a drawing and strategic knowledge affect drawing use and math performance?“ Beitrag präsentiert auf der Proceedings of the 18th Biennial EARLI Conference, Aachen, Deutschland
    • . . Selbsterstellte Skizzen beim mathematischen Modellieren: Eine empirische Untersuchung, Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.

    • , und . . „Do students enjoy computing a triangle's side? Enjoyment and boredom while solving problems with and without a connection to reality from students' and pre-service teachers' perspectives.Journal für Mathematikdidaktik, Nr. 39: 171196. doi: 10.1007/s13138-017-0123-y.

    • , , und . „Make a drawing. Effects of strategic knowledge, drawing accuracy, and type of drawing on students’ mathematical modelling performance.Educational Studies in Mathematics, Nr. 95: 5378.
    • , und . „Does students’ interest in a mathematical problem depend on the problem’s connection to reality? An analysis of students’ interest and pre-service teachers’ judgments of students’ interest in problems with and without a connection to reality.ZDM Mathematics Education, Nr. 49: 367378.

    • , , , , , und . . „ISTRON-Gruppe: Realitätsbezüge im Mathematikunterricht.“ In Beiträge zum Mathematikunterricht 2016, herausgegeben von Institut für Mathematik und Informatik Heidelberg. Münster: Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien. doi: 10.17877/DE290R-17754.
    • , und . „Are mathematical problems boring? Boredom while solving problems with and without a connection to reality from students' and pre-service teachers' prospective.“ Beitrag präsentiert auf der Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Szeged, Hungary , herausgegeben von C. Csíkos, A. Rausch und J. Szitanyi.
    • , , und . im Druck. „Gute Skizze – Bessere Lösung? Effekte von Strategiewissen, Skizzenqualität und Skizzenart auf die Leistung von Schülerinnen und Schülern beim mathematischen Modellieren.“ Beitrag präsentiert auf der Proceedings of the 4th GEBF- conference, Berlin, Deutschland