Janina Dominique Krawitz

Professur für Didaktik der Mathematik/Sekundarstufe I (Prof. Schukajlow-Wasjutinski)
Janina Dominique Krawitz

Henriette-Son-Str. 19
48149 Münster

  • Promotion

    Vorwissen als nötige Voraussetzung und potentieller Störfaktor beim Lösen mathematischer Modellierungsaufgaben

    Betreuer
    Professor Dr. Stanislaw Schukajlow-Wasjutinski
    Promotionsfach
    Didaktik der Mathematik
    Abschlussgrad
    Dr. phil.
    Verleihender Fachbereich
    Fachbereich 10 – Mathematik und Informatik
  • Lehre

  • Projekte

    • MoPro – Mathematisches Modellieren mit Problem Posing ()
      Gefördertes Einzelprojekt: DFG - Sachbeihilfe/Einzelförderung | Förderkennzeichen: KR 5721/1-1
    • OModA – Offene Modellierungsaufgaben in einem selbständigkeitsorientierten Mathematikunterricht ()
      Gefördertes Einzelprojekt: DFG - Sachbeihilfe/Einzelförderung | Förderkennzeichen: SCHU 2629/5-1
    • UNS – Unterstützung zum Studienanfang (seit )
      Eigenmittelprojekt
  • Publikationen

    Auswahl

    • , , , & (). The role of reading comprehension in mathematical modelling: improving the construction of a real-world model and interest in Germany and Taiwan. Educational Studies in Mathematics, online first. doi: 10.1007/s10649-021-10058-9.

    • , & (). When can making a drawing hinder problem solving? Effect of the drawing strategy on linear over-generalizations and problem solving. Frontiers in Psychology, 11 (506).
    • , , , , & (). Comparing German and Taiwanese secondary school students' knowledge in solving mathematical modelling tasks requiring their assumptions. ZDM Mathematics Education, 52.
    • (). Vorwissen als nötige Voraussetzung und potentieller Störfaktor beim mathematischen Modellieren. [Dissertationsschrift, Universität Münster]. Springer VDI Verlag.

    • , & (). Realkontext ernst nehmen. Hürden beim Lösen von unterbestimmten Modellierungsaufgaben. Mathematik lehren, 207, 1015.

    • , & (). Do students value modelling problems, and are they confident they can solve such problems? Value and self-efficacy for modelling, word, and intra-mathematical problems. ZDM Mathematics Education, 50.

    Gesamtliste

    • , , , & (). The OModA Project: Designing a Teaching Method to Help Students Dealing with Openness in Modelling Problems. In Siller, H., Geiger, V., & Kaiser, G. (Hrsg.), International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical ModellingResearching Mathematical Modelling Education in Disruptive Times (S.377386). Springer. doi: 10.1007/978-3-031-53322-8_30.
    • , , , & (). Effect of teaching students to solve open modelling problems on utility, intrinsic, and attainment value. In T., E., Marmur, O., Hunter, J., Leach, G., & Jhagroo, J. (Hrsg.), Proceedings of the 47th Conference of theInternational Group for the Psychology of Mathematics Education (S.8188). PME.
    • , & (). Impact of prompts on expectancies for success, task values, and costs in problem posing. In T., E., Marmur, O., Hunter, J., Leach, G., & Jhagroo, J. (Hrsg.), Proceedings of the 47th Conference of theInternational Group for the Psychology of Mathematics Education (S.161168). PME.
    • , & (). Problem Posing - Was ist das und kann man das messen? In Ebers, P., Rösken, F., Barzel, B., Büchter, A., Schacht, F., & Scherer, P. (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2024. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (S.10331036). Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien. doi: 10.17877/DE290R-24648.

    • , , , & (). Zeichnen einer Skizze - (K)eine geeignete heuristische Strategie zur Lösung nicht-linearer Probleme? In IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022 (S.231234). Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien. doi: 10.17877/DE290R-23438.
    • , , , & (). Lösen offener Aufgaben fördern - Konzeption einer Unterrichtsstudie im Projekt OModA. In IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (S.13731376). Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien. doi: 10.17877/DE290R-23448.
    • , , , & (). Experiences of competence and autonomy during a teaching intervention on mathematical modelling. In Drijvers, P., Csapodi, C., Palmér, H., Gosztonyi, K., & Kónya, E. (Hrsg.), Proceedings of the 13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 13) (S.14581465). Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME.
    • , , & (). Posing and Solving Modelling Problems—Extending the Modelling Process from a Problem Posing Perspective. Journal für Mathematik-Didaktik, 44. doi: 10.1007/s13138-023-00223-3.

    • , & (). Eine Aufgabe viele Lösungen - Natürlich differenzieren mit Modellierungsaufgaben. Mathematik lehren, 233, 2832.
    • , , , & (). Making realistic assumption in mathematical modelling. In Fernandez, L. e. (Hrsg.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S.5966). PME.
    • , , & (). The process of modelling-related problem posing - a case study with preservice teachers. In Fernandez, C., Llinares, S., Gutierrez, A., & Planas, N. (Hrsg.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S.355362). PME.
    • , , & (). Modelling while problem posing - A case study of preservice teachers. In Hodgen, J., Geraniou, E., Bolondi, G., & Ferretti, F. (Hrsg.), CERME Proceedings Series: Bd.12. Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) (S.10751083). Selbstverlag / Eigenverlag.

    • , , , & (). The role of reading comprehension in mathematical modelling: improving the construction of a real-world model and interest in Germany and Taiwan. Educational Studies in Mathematics, online first. doi: 10.1007/s10649-021-10058-9.
    • , , & (). Create your own problem! Do students pose modelling problems that are based on given descriptions of real-world situations? ZDM - Mathematics Education, 53, 919935. doi: 10.1007/s11858-021-01224-7.

    • , & (). Ist Lösungsvielfalt lernförderlich? Multiple Lösungen beim Mathematischen Modellieren. MNU Journal, 207, 182187.
    • , & (). A negative effect of the drawing strategy on problem solving: a question of quality? In Inprasitha, M., Changsri, N., & Boonsena, N. (Hrsg.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S.304312). Selbstverlag / Eigenverlag.
    • , & (). When can making a drawing hinder problem solving? Effect of the drawing strategy on linear over-generalizations and problem solving. Frontiers in Psychology, 11 (506).
    • , , , , & (). Comparing German and Taiwanese secondary school students' knowledge in solving mathematical modelling tasks requiring their assumptions. ZDM Mathematics Education, 52.
    • (). Vorwissen als nötige Voraussetzung und potentieller Störfaktor beim mathematischen Modellieren. [Dissertationsschrift, Universität Münster]. Springer VDI Verlag.

    • , , , & (). Textverstehen und mathematisches Modellieren. Konzeption und Evaluation des Praxisprojekts Ma-thematik. In M., B. (Hrsg.), Praxisprojekte in Kooperationsschulen. Fachdidaktische Modellierung von Lehrkonzepten zur Förderung strategiebasierten Textverstehens in den Fächern Deutsch, Geographie, Geschichte und Mathematik (S.223249).

    • , , & (). Unrealistic responses to realistic problems with missing information: What are important barriers? Educational Psychology, 38, 12211238. doi: 10.1080/01443410.2018.1502413.
    • , & (). Realkontext ernst nehmen. Hürden beim Lösen von unterbestimmten Modellierungsaufgaben. Mathematik lehren, 207, 1015.
    • (). Activation and monitoring of prior mathematical knowledge in modelling processes. In Bergqvist, E., Österholm, M., Granberg, M., & Sumpter, L. (Hrsg.), Proceedings of the 42th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S.243250). Selbstverlag / Eigenverlag.

    • , & (). Do students value modelling problems, and are they confident they can solve such problems? Value and self-efficacy for modelling, word, and intra-mathematical problems. ZDM Mathematics Education, 50.
    • , , , & (). Reading comprehension, enjoyment, and performance: how important is a deeper situation model? Proceedings of the 41th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Singapur.

    • , , & (). Effects of short-term practicing on realistic responces to missing data problems. In Csíkos, C., Rausch, A., & Szitanyi, J. (Hrsg.), Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S.131138). Selbstverlag / Eigenverlag.
  • Wissenschaftliche Vorträge

    • Hartmann, Luisa-Marie; Krawitz, Janina; Schukajlow, Stanisław : „Modellieren beim Problem Posing – Modellierungsaktivitäten beim Problem Posing zu realweltlichen Situationen“. GDM, Frankfurt, .
    • Hartmann, Luisa-Marie; Krawitz, Janina; Schukajlow, Stanisław : “The process of modelling-related problem posing - a case study with preservice teachers”. PME, Alicante, .
    • Hartmann, Luisa-Marie; Krawitz, Janina; Schukajlow, Stanisław : “Modelling while problem posing – A case study of preservice teachers”. CERME, Bozen (online), .

    • Hartmann, Luisa-Marie; Krawitz, Janina; Schukajlow, Stanisław : „Entwickle deine eigene Aufgabe! – Lernende entwickeln eigene Fragestellungen zu gegebenen realitätsbezogenen Kontexten“. GDM 2020, Würzburg (online), .