SFB-TRR 332 / CiM
|

Videoreihe gibt Einblicke in Arbeitswelten in der lebenswissenschaftlichen Forschung

In einer dreiteiligen Videoreihe des Sonderforschungsbereichs TRR 332 „Neutrophile Granulozyten“ erzählen Promovierende, Postdocs, Laborassistent*innen und Professor*innen über ihre Berufswelten. Sie teilen ihre Begeisterung für die Interaktion mit Kolleg*innen und sprechen unter anderem über das Zusammenspiel von Forschung und Patientenversorgung sowie die Verbindung von Beruf und Familienleben.

Emerging Scientists in Academia: A Multifaceted Career

© Uni MS

Zum Abspielen des Videos wird dieses von einem Webserver der Firma Google™ LLC geladen. Dabei werden Daten an Google™ LLC übertragen.

Following Jason throughout his day reveals the complexity of an early-career researcher’s world in the life sciences. We hear Merle about managing time, and handling various tasks while Claudia tells us about guiding younger scholars. Nina highlights the necessity of animal experimentation, while Dennis exemplifies the blend of clinician and researcher identities in translational medicine. Storytelling and clear communication emerge as powerful tools for conveying scientific concepts. Overall, we glimpse the multi-faceted reality of early-career researchers, offering viewers an impression of their challenging yet rewarding paths.

Scientists in order of appearance:

• Jason Holsapple, doctoral researcher in biology, Universitätsklinikum Münster

• Merle Sternschulte, doctoral researcher in biology, Universität Münster

• Dr. Claudia Tulotta, biologist, Universität Münster

• Dr. Nina Hagemann, biologist, Universität Duisburg-Essen

• Dr. Denis Schwarz, clinician scientist, Universitätsklinikum Münster

Established Scientists in Academia: Balancing Science & Life

© Uni MS

Learn about the daily rewards and challenges faced by principal investigators (PIs) in the life sciences as we accompany Luise through her day. She provides insights into managing innate immunity studies, working with your team, and overseeing clinical work. Meanwhile, fellow PI colleagues share their reflections. Noelia tell us about PI responsibilities and team exchange. Daniela emphasizes the joy of curiosity and creativity in science, while Matthias expresses his enthusiasm on data curation and presenting at conferences. Additionally, Carlos, Jadwiga and Luise open up about balancing work in academia and family life. All contribute to the vivid portrayal of a thriving home office environment, revealing the camaraderie among colleagues and resilient spirit inherent in academic research.

Scientists in order of appearance:

• Prof. Luise Erpenbeck, clinician scientist, Universitätsklinikum Münster

• Prof. Noelia Alonso Gonzalez, biologist, Universität Münster

• Dr. Daniela Maier-Bergandt, biologist, Ludwig-Maximilians-Universität

• Prof. Matthias Gunzer, biologist, Universität Duisburg-Essen

• Prof. Carlos Silvestre Roig, biologist, Universität Münster

• Prof. Jadwiga Jablonska-Koch, biologist, Universität Duisburg-Essen

MTL in der Forschung: Geballte Expertise!

© Uni MS

Im Video begleiten wir Hannah bei ihrer täglichen Arbeit als medizinisch-technische Laboratoriumsassistentin an der Uni Münster. Sie und ihr Kollege Martin sind Teil eines Teams in der biomedizinischen Forschung. Dort arbeiten sie mit hochmodernen Labortechnologien und kümmern sich um organisatorische Aufgaben. Der Film gibt zudem Einblicke in die Ausbildung an der MTL-Schule des Universitätsklinikums Münster.

Es sprechen (in der Reihenfolge ihres Auftretens):

• Hannah Flüther, MTL, Universität Münster

• Maria Heeren, Leiterin MTL-Schule, Universitätsklinikum Münster