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© William Sumits

Dr. William Sumits

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Arbeits- und Interessensgebiete

  • Historische Ethnomusikologie
  • Musikinstrumentenkunde/Organologie
  • auditive Geschichte
  • Geschichte der Tonaufnahme
  • Vita

    Will Sumits ist Musikethnologe und wissenschaftlicher Mitarbeiter im Projekt Corpus Musicae Ottomanicae (CMO) . In seiner Doktorarbeit an der School of Oriental & African Studies (SOAS) beschäftigte er sich mit der Entwicklung der zentralasiatischen Kunstmusiktraditionen zwischen dem 17. und dem 19. Jahrhundert. Er unterrichtete Musikethnologie an der İstanbul Teknik Üniversitesi und an der University of Central Asia in Duschanbe (Tadschikistan). Für das Aga Khan Music Programme arbeitete er an der Entwicklung von Programmen zur musikalischen Ausildung in ganz Zentralasien. Will Sumits ist Sammler von frühen Tonaufnahmen und historischen Musikinstrumenten, von denen viele heute in verschiedenen Museumssammlungen zu finden sind. Für seine Forschungen zur zentralasiatischen Musikgeschichte hat er mehrere Stipendien erhalten und war Jurymitglied beim Internationalen Mugham-Festival und -Wettbewerb in Baku (Aserbaidschan). Seine laufenden Forschungen konzentrieren sich auf die historische Entwicklung der Musiktheorie und Aufführungspraxis im Nahen Osten. Derzeit ist er wissenschaftlicher Mitarbeiter am Orient-Instituts Istanbul im Rahmen des CMO-Projekts, wo er mit der Erweiterung des CMO-Quellenkatalogs spätosmanischer Musikmanuskripte und -notationen betraut ist.

  • Publikationen

    “Tawārīkh-i Mūsīqīyūn: The ‘Histories of Musicians’ from Herat and Khotan according to a 19th century Chaghatai treatise from Eastern Turkestan”, Revue des Traditions Musicales des Mondes Arabe et Méditerranéen, No. 10 (October, 2016). Études en l’honneur de Jean During. 127-200.

    “Maqām traditions of Uzbekistan and Central Asia”. Levin, Theodore, Saida Daukeyeva & Elmira Kechümkulova (Eds.). Music of Central Asia. Bloomington: Indiana University Press 2016. 234-250.

    “Music in the Shi’a World”, Amyn Sajoo; Farhad Daftary (Eds.). The Shi’i World: Pathways in Tradition and Modernity. London: I.B Tauris 2015.

    with Ted Levin: “Uzbekistan and Tajikistan”. Michael Church (Ed.). The Other Classical Musics: 15 Great Traditions. Londin: Boydell & Brewer 2015. 340-360.

    “Music and musicians in 15th century Afghanistan”. Proceedings of the International Symposium “Falak”. Dushanbe: Adib Publishers 2014.

    “The development of modal suite forms in 17th century maqām performance” Proceedings of the International Symposium “Shashmaqam”. Dushanbe: Adib Publishers 2014.

    “17th century suite performance of maqām and its ties to the 19th century dastgāh of Azerbaijan and Iran”. Proceedings of the International Conference of Mugham, Baku: Ministry of Culture 2011. 160-170.

    Vorträge

    September 2019: “Sound Archives of Ottoman Music.” Corpus Musicae Ottomanicae Workshop: Archives of Ottoman Music. Orient- Institut Istanbul.

    September 2018: “The Early History of Shashmaqom”. International Symposium: Maqom Forum. Shahrisabz, Uzbekistan.

    March 2017: “From Timurid Herat to Ottoman Istanbul: Musical Connections”. Conference: Musica e cultura da Herat a Istanbul. Università Ca’Foscari, Venice, Italy.

    April 2016: “Masters of Central Asian Music: Tradition & Innovation”. Stanford University, Center for Computer Research in Music & Acoustics (CCRMA).

    May 2015: “Cultural Development in Ethnically Diverse Societies”. College of Drama and Music, Khartoum, Sudan.

    September 2013: “Modal Suite Forms in 17th Century Maqām Performance:. International Symposium: “Shashmaqam”. National Conservatory, Dushanbe, Tajikistan.

    May 2012: “From 12 Maqām to Four Shadd to Shashmaqām: between theory and practice”. Conference: Musical Geographies of Central Asia. SOAS, University of London.

    October 2012: “Music and Musicians in 15th Century Afghanistan”. International Symposium: “Falak”. Ministry of Culture, Dushanbe, Tajikistan.

    November 2011: “The Emergence of the Shashmaqām Suite Performance Tradition”. International Symposium on Maqām. Weimar, Germany, November 2011.

    March 2011: “17th Century Suite Performance of Maqām and Its Ties to the 19th Century Dastgāh of Azerbaijan & Iran”. International Mugham Symposium. Baku, Azerbaijan.