Completed projects

  • ProkRASt_Praevention

    Procrastination as a risk factor for dropping out of university: prevention through motivation and action regulation

    © BMBF

    Network spokesperson

    Prof. Dr. Carola Grunschel
    E-Mail: carola.grunschel@uni-muenster.de

    Project partners

    Subproject Münster

    Prof. Dr. Carola Grunschel  
    Prof. Dr. Stefan Fries (Universität Bielefeld)
    Lena Kegel
    Anne Scheunemann

    Subproject Augsburg

    Prof. Dr. Markus Dresel
    Sophie von der Mülbe

    Subproject Bochum

    Prof. Dr. Joachim Wirth
    Prof. Dr. Detlev Leutner (Universität Duisburg-Essen)
    Anne Scheunemann

    Project duration

    01.August.2021 until 31.July.2024

    Project description

    Building on preliminary work (predecessor project ProkRASt ) and meta-analytical findings on the role of study motivation and study behaviour, the project aims to develop, evaluate and implement a prevention programme to promote academic success and reduce drop-out in STEM subjects. The programme is based on empirically proven training in the higher education sector, is implemented in a blended learning format and consists of three prevention modules. It aims to positively influence motivation to study and its regulation, dealing with motivational costs and procrastination as well as learning behaviour and its regulation. It also aims to improve academic performance and well-being and to reduce the intention to drop out of university. The three sub-projects are each responsible for designing a prevention module. Augsburg focusses on expectation and value problems as well as motivational regulation. Münster addresses motivational costs in studying and their effects on the learning process. Bochum focusses on learning actions and time management. The prevention programme is being developed for four representative STEM subjects, specifically adapted to their content and integrated into the curriculum of compulsory courses (Augsburg: computer science, Münster: mathematics/physics, Bochum: mechanical engineering). Four quantitative-empirical field studies serve to examine the immediate and long-term effects of the individual prevention modules (three site-specific studies) and the integrated overall programme (cross-site study). The project thus makes a sustainable, transferable and implementable contribution to promoting academic success and reducing drop-out rates.

    Conference contributions (national, international, organised symposia)

    National

    Scheunemann, A., Kegel, L. S., Scheunemann, A., von der Mülbe, S., Fleischer, J., Dresel, M., Fries, S., Leutner, D., Wirth, J., & Grunschel, C. (2024, März). Mit Motivation und guter Zeitplanung erfolgreich studieren – Unterstützung durch ein digitales Präventionsprogramm. 11. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung, Potsdam, Deutschland

    Kegel, L. S. & Grunschel, C. (2023, September). Studiennoten, Studienzufriedenheit und Studienabbruch – Eine latent transition-Analyse ihrer Konstellationen und zeitlichen Entwicklung. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), Kiel, Deutschland.

    Grunschel, C., Kegel, L. S., Scheunemann, A., von der Mülbe, S., Fleischer, J., Dresel, M., Fries, S., Leutner, D., & Wirth, J. (2023, September). Motivation und Zeitplanung im Hochschulstudium stärken – Evaluation eines digitalen Präventionsprogramms für Studierende. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), Kiel, Deutschland.

    Kegel, L. S., Turhan, D., & Grunschel, C. (2023, März). Motivationale Kosten im MINT-Studium reduzieren – Das Blended Learning-Programm UniProfi. Vortrag gehalten auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.

    International

    Kegel, L. S., Scheunemann, A., von der Mülbe, S., Fleischer, J., Dresel, M., Fries, S., Leutner, D., Wirth, J., & Grunschel, C. (2024, Juni). Promoting study motivation and time management: A digital prevention program for STEM-students. JURE Conference. Sevilla, Spain.

    Kegel, L. S., Turhan, D., & Grunschel, C. (2023, August). Reducing motivational costs of STEM students – a blended learning program in higher education. Oral presentation at the 20th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece.

    Organisierte Symposien

    Grunschel, C. & Neugebauer, M. (2024, März).Symposium: Studienabbruch und Studienerfolg. 11. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung. Potsdam, Deutschland.

    Kegel, L. S. & Grunschel, C. (2023, September). Symposium: Wohlbefinden, Leistung und Verbleib im Studium: Studienerfolg und seine zeitliche Entwicklungvorhersagen und erklären. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), Kiel, Deutschland.

    Kegel, L. S. (2023, März). Symposium: Mehr Studienmotivation in die Hochschulen: Wertüberzeugungen von Studierenden und ihre Förderung in spezifischen Studienkontexten. 10. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung. Essen, Deutschland.

  • ProkRASt

    Procrastination as a risk factor for dropping out of university: A motivational and action-regulatory perspective

    © BMBF

    Network spokesperson

    Prof Dr Carola Grunschel; University of Münster (formerly University of Bielefeld)
    E-mail: carola.grunschel@uni-muenster.de


    Project partners

    Bielefeld sub-project

    Prof Dr Stefan Fries
    Anne Scheunemann
    Theresa Schnettler

    Sub-project Augsburg

    Prof Dr Markus Dresel
    Dr Lisa Bäulke

    Bochum/Essen sub-project

    Prof Dr Joachim Wirth
    Prof Dr Detlev Leutner
    Daniel Thies

    Project duration

    01.March.2017 until 30.September.2021

    Project description

    The joint project ProkRASt consists of three sub-projects. It investigates procrastination as a risk factor for dropping out of university. The investigation is carried out from a motivational and action-regulatory perspective. This process-orientated view of procrastination and the development of the intention to drop out of university has not been sufficiently taken up to now. Three research objectives guide the work in the joint project.

    The joint project is conducting eight studies. The inclusion of students of mathematics (major and minor subject), law and educational science enables a comparison of different subjects with different drop-out rates. The results of the first six site-specific studies (cross-section, longitudinal micro-section, quasi-experiment) will be continued in a cross-site longitudinal cohort study. This will be supplemented by a study using outpatient assessment. Questionnaires, tests, the experience sampling method and end-of-day diaries will be used as research methods.

    The joint project aims to discuss key findings on procrastination and dropping out with responsible stakeholders in the higher education sector. It will provide concrete indications as to which processes prevention and intervention programmes should focus on in order to reduce procrastination and prevent maladaptive dropout.

    The joint project is part of the Federal Ministry of Education and Research's (BMBF) funding initiative on academic success and dropout

    Publications (selected)

    • Bäulke, L., Daumiller, M., & Dresel, M. (2021). The role of state and trait motivational
    regulation for procrastinatory behavior in academic contexts: Insights from two diary
    studies. Contemporary Educational Psychology, 65, 101951.

    • Bäulke, L., Grunschel, C., & Dresel, M. (2021). Student dropout at university: A phase-orientated view on quitting studies and changing majors. European Journal of Psychology of Education, 1–24.

    • Gadosey, C. K., Schnettler, T., Scheunemann, A., Fries, S., & Grunschel, C. (2021). The
    intraindividual co-occurrence of anxiety and hope in procrastination episodes during exam
    preparations: An experience sampling study. Learning and Individual Differences, 88, 102013.

    • Kegel, L. S., Schnettler, T., Scheunemann, A., Bäulke, L., Thies, D. O., Dresel, M., Fries, S.,
    Leutner, D.,Wirth, J.,&Grunschel, C. (2021). Unterschiedlich motiviert für das Studium:
    Motivationale Profile von Studierenden und ihre Zusammenhänge mit demografischen
    Merkmalen, Lernverhalten und Befinden. Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 4(1), 81–105.

    • Turhan, D., Scheunemann, A., Schnettler, T., Bäulke, L., Thies, D. O., Dresel, M., Fries, S., Leutner, D., Wirth, J., & Grunschel, C. (2021a). Psychometric properties of the German short version of the Maslach Burnout Inventory - Student Survey. European Journal of Health Psychology, 28(2), 45–58.

    • Schnettler, T., Bobe, J., Scheunemann, A., Fries, S., & Grunschel, C. (2020b). Correction to: Is it still worth it? Applying expectancy-value theory to investigate the intraindividual motivational process of forming intentions to drop out from university. Motivation and Emotion, 44(5), 704–706

    • Schnettler,T., Bobe, J., Scheunemann, A., Fries, S., & Grunschel, C. (2020a). Is it still worth it? Applying expectancy-value theory to investigate the intraindividual motivational process of forming intentions to drop out from university. Motivation and Emotion, 44(4), 491–507.

    • Bäulke, L., Daumiller, M., & Dresel, M. (2019). How conscientiousness and neuroticism
    affect academic procrastination: Mediated by motivational regulation? Zeitschrift für
    Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
    , 51(4), 216–227.

    • Bäulke, L., Eckerlein, N. & Dresel, M. (2018). Interrelations between motivational regulation, procrastination and college dropout intentions. Unterrichtswissenschaft, 46, 461–479.

     

    Conference Contributions

    National (selected)

    • Bäulke, L. & Dresel, M. (2019, September). „In diesem Seminar kann ich ja nicht anders als zu prokrastinieren“: Zusammenhänge instruktionaler Merkmale von Lehrveranstaltungen und akademischer

    • Scheunemann, A., Schnettler, T., Bobe, J., Fries, S. & Grunschel, C. (2019, September). Aufgeschoben, unzufrieden, abgebrochen: Eine längsschnittliche Analyse zum Zusammenhang von Prokrastination, Studienzufriedenheit und Studienabbruchsintention. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Leipzip, Deutschland.

    • Schnettler, T., Bäulke, L., Grunschel, C., Fries, S. & Dresel, M. (2019, September). Was die Motivation auf-recht hält: der Einfluss der Motivationsregulation im Semesterverlauf. Vortrag auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PaEpsy), Leipzip, Deutschland.

    • Thies, D., Leutner, D. & Wirth, J. (2019, September). Trait-Prokrastination und tatsächliches Aufschiebe-verhalten als Bedingungen für das Bilden einer Studienabbruchsintention. Vortrag auf der Gemein-samen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Leipzig, Deutschland.

    • Bäulke, L. & Dresel, M. (2019, Februar). „Heute beim Lernen auf die Prüfung war ich richtig motiviert… die Fenster zu putzen“: Der Prozess des Prokrastinierens von Studierenden in der Prüfungsphase in Abhängigkeit von ihrer Motivationsregulation. Vortrag auf der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Köln, Deutschland.

    • Schnettler, T., Bobe, J., Fries, S. & Grunschel, C. (2019, Februar). Der Einfluss der Studienmotivation auf die Studienabbruchsintention im Semesterverlauf. Vortrag auf der 7. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln, Deutschland.

    • Bäulke. L., Daumiller, M. & Dresel, M. (2018, September). Zur Bedeutung von Motivationsregulation für Prokrastinationsverhalten und Intentionen zum Studienabbruch. Vortrag auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Frankfurt, Deutschland.

    • Bobe, J., Scheunemann, A., Schnettler, T., Fries, S. & Grunschel, C. (2018, September). Wenn das Studium zur Last wird - Der Einfluss von Selbstwirksamkeit, Prokrastination und emotionalen Kosten des Studiums auf Studienzufriedenheit. Vortrag auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt am Main, Deutschland.

    • Schnettler, T., Bobe, J., Fries, S. & Grunschel, C. (2018, September). Differentielle Effekte kognitiver und nicht-kognitiver Prädiktoren auf die Intention zum Studienabbruch von Studienanfängern und Studierenden höherer Semester. Vortrag auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt am Main, Deutschland.

    • Bäulke, L. & Dresel, M. (2018, Februar). „Ich schmeiß´ alles hin und werde Prinzessin!“ – oder: Ist Studien-abbruch ein mehrstufiger motivationaler Prozess? Vortrag auf der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Basel, Schweiz.

    • Thies, D., Wirth, J. & Leutner, D. (2018, Februar). Entwicklung und Evaluation eines Tests zur Messung von Zeitmanagement bei Studierenden. Posterbeitrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, Schweiz.

    • Bäulke, L. & Dresel, M. (2017, September). Studienabbruch als Prozess: Entwicklung und Validierung einer phasenorientierten Skala. Posterbeitrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY). Münster, Deutschland.

    • Schnettler, T., Grunschel, C., Bobe, J. & Fries, S. (2017, September). Prokrastination bis zum bitteren Studienende: Wie Motivationsprobleme und Studienabbruch zusammenhängen. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.

    Prokrastination. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY). Leipzig, Deutschland.

    International (selected)

    • Bäulke, L. & Dresel, M. (2020, April, angenommen). Academic procrastination and characteristics of the instructional context: A multivariate two-level analysis of higher-education courses. Poster at the Congress of American Educational Research Association (AERA). San Francisco, USA.

    • Bäulke. L. & Dresel, M. (2019, August). A diary study on motivational regulation, academic procrastination, and college dropout intentions. Oral presentation at the 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany.

    • Schnettler, T., Bobe, J., Scheunemann, A., Fries, S. & Grunschel, C. (2019, August). Is it still worth it? Predicting temporal change in dropout intention by change in study motivation. Oral presentation at the 18th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Aachen, Germany

    • Bäulke. L. & Dresel, M. (2019, July). At university, you have unlimited opportunity … to procrastinate. On the relevance of instructional characteristics for academic procrastination in the higher education context. Oral presentation at the 11th Biennial Procrastination Research Conference. Sheffield, England.

    • Scheunemann, A., Schnettler, T., Bobe, J., Fries, S. & Grunschel, C. (2019, July). The dysfunctional two: The role of low conscientiousness and high procrastination in students' intention to drop out from university. Oral presentation at the 11th Biennial Conference on Procrastination, Sheffield, UK.

    • Schnettler, T., Scheunemann, A., Bobe, J., Fries, S. & Grunschel, C. (2019, July). "Giving in to feel...good?": The costs of academic procrastination in leisure activities. Oral presentation at the 11th Biennial Conference on Procrastination, Sheffield, UK.

    • Thies, D., Wirth, J. & Leutner, D. (2019, July). Delaying tasks in higher education: Correlations with trait-procrastination, stress and study drop-out intention. Oral presentation at the 11th Biennial Procrastination Research Conference, Sheffield, UK.

    Organized Symposia (selected)

    • Grunschel, C. & Dresel, M. (2019, September) „Morgen ist auch noch ein Tag“: Personale und kontextuelle Faktoren im Zusammenhang mit Prokrastination im Studium. Arbeitsgruppe auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Leipzig, Deutschland.

    • Waldeyer, J. & Wirth, J. (2019, September). Studienzufriedenheit und Studienabbruchsintention: Ein Blick auf pädagogisch-psychologisch relevante Prädiktoren. Arbeitsgruppe auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Leipzig, Deutschland.

    • Neugebauer, M., Grunschel, C. & Dresel, M. (2019, Februar). Studienerfolg und Studienabbruch. Eingeladenes Symposium auf der 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln. Deutschland.

    • Dresel, M. & Grunschel, C. (2018, September). Prokrastination in Alltagssituationen und im Verlauf des Studiums. Arbeitsgruppe auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt am Main, Deutschland.

    • Grunschel, C. & Nett, U. (2018, September). Erfolgreich studieren – Eine Analyse motivationaler und emotionaler Einflüsse. Arbeitsgruppe auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt am Main, Deutschland.

    • Dresel, M. & Grunschel, C. (2017, September). Selbstregulation im Studium. Arbeitsgruppe auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland.

  • BMBF project SriAS

    BMBF project SriAS: "Self-regulation in the everyday life of students: Transfer project" (SriAS 2 Practice, duration: 01.02.2019 to 31.01.2021) based on the BMBF project "Self-regulation in the everyday life of students" (duration: 01.10.2014 to 31.01.2019)SriAS