Curriculum vitae
Education
- 2011: Bachelor of Philosophy and Educational Science (B.A.), University of Münster
- 2013: Master of Educational Science (M.A.), University of Münster
- 2017: Doctor of Psychology (Dr. phil.), University of Münster
Dissertation: "'It depends on you!' - Digitization in Higher Education and the Role of Addressing
Learners Personally in Massive Open Online Courses"
Academic career
- since 01/2014: Research associate at the Centre for Teaching in Higher Education, University of Münster
- since 09/2019: Part-time Master's Programme "University and Science Management", University of Münster
- 03/2018-09/2022: Personal advisor to the Vice-Dean for Teaching and Studies, University of Münster
- since 10/2022: Administrative Management at the Centre for Teaching in Higher Education, University of Münster
Research focuses and priorities
- Digitalisation in university teaching
- Massive open online courses (MOOCs)
Publications and presentations
Publications
2018
- Riehemann, J. & Jucks, R. (2018). 'Address me personally and I forget the others' effects of language styles in a MOOC. Journal of computer assisted learning. 36, 6, 713-719. doi:10.1111/jcal.12278
- Riehemann, J., Hellmann, J. H., & Jucks, R. (2018). "Your words matter!" Relevance of individual participation in xMOOCs. Active Learning in Higher Education. Advance online publication. doi: 10.1177/1469787418779154
2017
- Riehemann, J. & Jucks, R. (2017). How much is Teaching and Learning in Higher Education Digitized? Insights from Teacher Education. International Journal of Higher Education, 6(3), 129-137. doi: 10.5430/ijhe.v6n3p129
2014
- Jucks, R., Hellmann, J. H. & Riehemann, J. (2014). E-Learning in der Hochschuldidaktik: Zum Personalisierungsgrad virtueller Lehre. In M. Krämer, U. Wegner & M. Zupanic (Hrsg.). Psychologiedidaktik und Evaluation X (S. 161-167). Aachen: Shaker.
Conference presentations
2017
- Riehemann, J. & Jucks, R. (2017, September). Nun sag, wie hältst Du’s mit der Digitalisierung in der Hochschullehre? — Ein Perspektivenvergleich zwischen Lehrenden und Studierenden. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, Münster.
- Brinker, A., Riehemann, J. & Jucks, R. (2017, September). Digital unterwegs? – Eine Bestandsaufnahme zur Nutzung und Einschätzung digitaler Medien innerhalb und außerhalb der Lehramtsstudiengänge. Poster auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, Münster.
- Zimmermann, M., Riehemann, J., & Jucks, R. (2017, September). Relevant or Irrelevant on YouTube? On the Role of Sidebars and Language Styles on Credibility Judgements. Poster at the 10th Conference of the Media Psychology Division, Landau.
2016
- Riehemann, J., Hellmann, J. H. & Jucks, R. (2016, September). Die persönliche Relevanz erhöht die Fokussierung auf die eigene Person und den Bezug auf Peers in Massive Open Online Courses. Vortrag auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig.
- Riehemann, J., Hellmann, J. H, & Jucks, R. (2016, July). Not just one in a million! Massive Open Online Courses (MOOCs) as a challenge for higher education. Presentation at the Higher Education Conference, Amsterdam.
2014
- Hellmann, J. H., Riehemann, J., & Jucks, R. (2014, October). The Masses in Online Courses can Increase the Individual’s Egocentrism. Poster beim Social Media Workshop: Scientific Research from Brain to Behavior, Berlin.
- Jucks, R., Hellmann, J. H. & Riehemann, J. (2014, May). E-Learning in der Hochschuldidaktik. Zum Personalisierungsgrad virtueller Lehre. Vortrag auf der 10. Fachtagung Psychologiedidaktik und Evaluation, Witten.
Awards
Committee membership and activities
- since 2014: German Psychological Society (DGPs)
Ad hoc reviewer
- Computers in Human Behavior
- Journal of Computer Assisted Learning
- Zeitschrift für empirische Hochschulforschung (ZeHf)