PD Dr. Dorothe Kienhues
Executive Director
Centre for Teaching in Higher Education (ZHL)
kienhues@uni-muenster.de
Education
Career path
Scholarships
public understanding of science, esp. science’s and scientists’ role in society
epistemic trust
intellectual humility
science communication
epistemic cognition
2024
2023
Guse, S., Kienhues, D., & Jucks, R. (2023). Half a mathematician? How preservice teachers are connected to their studied discipline. Journal of Curriculum Studies. doi.org/10.1080/00220272.2023.2268144
Guse, S., Kienhues, D., & Jucks, R. (2023). Math is cool – For school? Insights into preservice teachers’ views on the mathematics discipline between an academic and a job-related focus. Teaching and Teacher Education. 132. doi.org/10.1016/j.tate.2023.104247
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2008
2007
2024
2023
2022
Kienhues. D. (2022, September). Diskussion des Symposiums "Trust in and within Science" beim 52. Kongress der Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hildesheim.
Kienhues, D. (2022, July). A proper understanding of the epistemic authority of science – a keystone of informed citizenry and politics. Contribution in the session: "Why won't policy makers listen to the scientists?", organized by Valérie Pattyn and Johan Christensen, 10th EuroScience Open Forum, Leiden, the Netherlands.
Kienhues, D. (2022, April). Komplexitäten der Generierung und Anwendung wissenschaftlichen Wissens als Teil des Wissenschaftsverständnisses der Öffentlichkeit. Vortrag auf Einladung der Konrad-Adenauer-Stiftung (digital).
Kienhues, D. (2022, Februar). Das Wissenschaftverständnis der Öffentlichkeit(en): Faktoren und Möglichkeiten der Förderung. Eingeladener Vortrag beim 3. Informationskompetenztag Deutschland/Österreich/Schweiz (digital).
Kienhues, D., Jucks, R. & Bromme, R. (2022, September). Postfaktische Diskurse als Herausforderung für die (Hochschul-)Bildung: Wie ist eine kritische Vermittlung der Epistemischen Autorität von Wissenschaft möglich? Positionspapier beim 52. Kongress der Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hildesheim.
Kienhues, D. & Malyschkin, L. (2022, September). Misconduct in science: its influence on students' trust in scientists and academic Integrity. Paper presented at the SECAT conference, Aarhus, Denmark (digital).
2021
Guse, S., Kienhues, D. & Jucks, R. (2021, September). Maths matters: Sichtweisen von Lehramtsstudierenden auf Mathematik experimentell untersucht. Vortrag auf der Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPSY), online.
Guse, S., Kienhues, D. & Jucks, R. (2021, August). Teach what you have been preached? Influencing preservice teachers’ views on mathematical content. Poster presented at the 19th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), online.
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
Invited presentations
Ad hoc reviewer for: