Elisabeth Schrammen
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M. SC. Elisabeth Schrammen
Psychologische Psychotherapeutin, Lehrtherapie & Psychotherapie
Universität Münster
Psychotherapie-Ambulanz
Raum Raum P34 (Pav V)
Fliednerstr. 21
48149 Münster
T: +49 251 83 34197
e.schrammen@uni-muenster.de
Sprechstunde: nach Vereinbarung

Werdegang

Beruflicher Werdegang

Seit 2024          
Lehrtherapeutin & Psychotherapeutin, Psychotherapie-Ambulanz, Universität Münster

Seit 2020
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für Translationale Psychiatrie, Universität Münster

2020 – 2023
Psychotherapeutin in Ausbildung, Ambulanz der APV Münster

2018 – 2020
Psychologin (Praktische Tätigkeit I und II), Christoph-Dornier-Klinik Münster

2017 – 2018
Autismusspezifische Verhaltenstherapie im Rahmen der MIA (Münsteraner Intensivtherapie für Kinder mit ASS)

2014 – 2016
Studentische Hilfskraft, Institut für medizinische Psychologie und Systemneurowissenschaften, Universitätsklinikum Münster

 

Akademische Ausbildung

2024
Approbation zur Psychologischen Psychotherapeutin (Kognitive Verhaltenstherapie)

Seit 2020
Promotionsstudium, Institut für Translationale Psychiatrie, Universität Münster

2018 – 2024
Ausbildung zur Psychologischen Psychotherapeutin, APV Münster

2015 – 2018
Master of Science, Psychologie, Universität Münster
Schwerpunkt: Kognitive Neurowissenschaften

2012 – 2015
Bachelor of Science, Psychologie, Universität Münster

2011 – 2012
College Kurse im Rahmen des Au-Pair Programms, USA:
Personality Theories - Harvard University
Global Issues – Salem State University

Veröffentlichungen

Schrammen, E., Roesmann, K., Rosenbaum, D., Redlich, R., Harenbrock, J., Dannlowski, U., & Leehr, E. J. (2022). Functional neural changes associated with psychotherapy in anxiety disorders–A meta-analysis of longitudinal fMRI studies. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 104895.

Schrammen, E., Grimshaw, G. M., Berlijn, A. M., Ocklenburg, S., & Peterburs, J. (2020). Response inhibition to emotional faces is modulated by functional hemispheric asymmetries linked to handedness. Brain and Cognition, 145, 105629.

Groenewold, N. A., Bas-Hoogendam, J. M., Amod, A. R., Laansma, M. A., Van Velzen, L. S., Aghajani, M., ... E.Schrammen … & Van der Wee, N. J. (2023). Volume of subcortical brain regions in social anxiety disorder: mega-analytic results from 37 samples in the ENIGMA-Anxiety Working Group. Molecular psychiatry, 28(3), 1079-1089.

Bruin, W. B., Zhutovsky, P., van Wingen, G. A., Bas-Hoogendam, J. M., Groenewold, N. A., Hilbert, K., ... Schrammen, E. …  & Aghajani, M. (2024). Brain-based classification of youth with anxiety disorders: transdiagnostic examinations within the ENIGMA-Anxiety database using machine learning. Nature Mental Health, 2(1), 104-118.

Goltermann, J., Winter, N., Waltemate, L., Schrammen, E., Meinert, S., Grotegerd, D., ... & Dannlowski, U. (2022). P353. Gray Matter Correlates of Childhood Maltreatment: Investigation of Robustness and Replicability in a Multi-Cohort Voxel-Based Analysis of 2952 Adults. Biological Psychiatry, 91(9), S230.

Brosch, K., Meller, T., Pfarr, J. K., Stein, F., Schmitt, S., Ringwald, K. G., ... Schrammen, E. … & Kircher, T. (2022). Which traits predict elevated distress during the Covid-19 pandemic? Results from a large, longitudinal cohort study with psychiatric patients and healthy controls. Journal of affective disorders, 297, 18-25.

Heitmann, C. Y., Feldker, K., Neumeister, P., Brinkmann, L., Schrammen, E., Zwitserlood, P., & Straube, T. (2017). Brain activation to task-irrelevant disorder-related threat in social anxiety disorder: the impact of symptom severity. NeuroImage: Clinical, 14, 323-333.

Feldker, K., Heitmann, C. Y., Neumeister, P., Tupak, S. V., Schrammen, E., Moeck, R., ... & Straube, T. (2017). Transdiagnostic brain responses to disorder-related threat across four psychiatric disorders. Psychological medicine, 47(4), 730-743

 

Präregistrierungen (Open Science Framework)

Schrammen, E., Leehr, E., Jamieson, A. J., & Harrison, B. J. (2023, February 28). Neural networks underlying emotion regulation in social anxiety disorder – a dynamic causal modeling approach. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/CBM6Z

Schrammen, E., Leehr, E., Böhnlein, J., Roesmann, K., Lueken, U., & Dannlowski, U. (2022, November 9). Statistical Analysis Plan for: Optimization of exposure therapy by focusing on inhibitory learning mechanisms – Investigation of spider-phobic non-responders to virtual reality exposure therapy. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/2MRGK

Schrammen, E., Roesmann, K., Rosenbaum, D., Redlich, R., Dannlowski, U., & Leehr, E. (2021, June 14). Functional neural effects of psychotherapy in anxiety disorders – A meta-analysis of longitudinal neuroimaging studies. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/DGC4P