Veröffentlichungen (seit 1994) - papers (since 1994)
Beiträge in Zeitschriften und Büchern - Contributions in journals and books
Derzeit funktioniert das SEND A COPY FOR MY PERSONAL USE Formular leider nicht. Sie können statt dessen an: bromme@uni-muenster.de schreiben
Unfortunately the SEND A COPY FOR MY PERSONAL USE form does currently not work. We kindly ask you to send your request to bromme@uni-muenster.de
Im Druck/ In press
-
Bromme, R. (im Druck). Das Forschungsfeld Wissenschaftskommunikation. In P. Pasternack, G. Reinmann & C. Schneijderberg (Hrsg.). Handbuch Hochschulforschung. Baden-Baden: Nomos.
-
Bromme, R. (im Druck). Objektiv und unabhängig, aber auch wirksam für das Gemeinwohl: Vertrauen im Kontext öffentlicher Erwartungen an Wissenschaft. In: Philipp Sandermann & Vanessa Schwenker (Hrsg.). Trust Issues!? - Vertrauen in modernen Gesellschaften. transcript Verlag: Bielefeld.
2024
Bauer, J., Thomm, E., & Bromme, R. (2024). Wie können Lehrkräfte die Aussagekraft und Vertrauenswürdigkeit von Forschung beurteilen? In M. Syring , T. Bohl, & A. Gröschner , A Scheunenpflug (Hrsg.) Studienbuch Bildungswissenschaften (Bd.3): Schulsysteme verstehen und Professionalität entwickeln, S. 294-305. Stuttgart: UTB Julius Klinkhardt.
https://doi.org/10.36198/9783838562209
Bromme, R. (2024). The Science of Science Communication. In J. P. Bertemes, S. Haan, & D. Hans (Eds.), 50 Essentials on Science Communication, p. 32-33. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110763577
Strehlke, E., Bromme, R., & Kärtner, J. (2024). Whom to ask? Whom to trust? Parents’ preferences for sources of advice on social-emotional parenting issues. Counselling Psychology Quarterly, 1–20. https://doi.org/10.1080/09515070.2024.2331441
Bromme, R. (2024). The Science of Science Communication. In J. P. Bertemes, S. Haan, & D. Hans (Eds.), 50 Essentials on Science Communication, p. 32-33. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110763577
Strehlke, E., Bromme, R., & Kärtner, J. (2024). Whom to ask? Whom to trust? Parents’ preferences for sources of advice on social-emotional parenting issues. Counselling Psychology Quarterly, 1–20. https://doi.org/10.1080/09515070.2024.2331441
2023
Bromme, R. & Hendriks, F. (2023). Trust in science: considering whom to
trust for knowing what is true. In R.C. Mayer & B. Mayer (Eds.). A
Research Agenda for Trust: Interdisciplinary Perspectives (pp. 37-49).
Massachusetts: Edward Elgar Publishing. https://www.e-elgar.com/shop/gbp/a-research-agenda-for-trust-9781802200935.html
Bromme, R., Janich, N. & Schäfer, M.S. Voraussetzungen für Vertrauen in
Wissenschaft. In E.M. Jakobs & O. Renn (Hrsg). Technischer Wandel
–wirksam kommunizieren und beteiligen. 12 Denkanstöße aus der
Wissenschaft. München: ACATECH (pp. 72-77).
https://doi.org/10.48669/aca_2023-16
Bromme, R., Janich, N. & Schäfer, M.S. Verschwörungstheorien im Kontext
von technologischem Wandel. In E.M. Jakobs & O. Renn (Hrsg).
Technischer Wandel –wirksam kommunizieren und beteiligen. 12
Denkanstöße aus der Wissenschaft. München: ACATECH (pp. 122-136).
https://doi.org/10.48669/aca_2023-16
Simon, D. & Bromme, R. Evaluation und Wirkungsmessung. In E.M. Jakobs &
O. Renn (Hrsg). Technischer Wandel –wirksam kommunizieren und
beteiligen. 12 Denkanstöße aus der Wissenschaft (pp. 138-145). München:
ACATECH. https://doi.org/10.48669/aca_2023-16
Strehlke, E., Bromme, R., & Kärtner, J. (2023). From Trust in Source to
Trust in Content: How Parents’ Evaluation of Trustworthiness Shifts
After First Impressions of an Evidence-Based Parenting Advice App.
Journal of Technology in Human Services.
https://doi.org/10.1080/15228835.2023.2261989
2022
Bromme, R. (2022). Informiertes Vertrauen in Wissenschaft: Lehren aus der COVID-19 Pandemie für das Verständnis naturwissenschaftlicher Grundbildung (scientific literacy). Unterrichtswissenschaft, 50(3), 331-345. doi:10.1007/s42010-022-00159-6
Hendriks, F. & Bromme, R. (2022). Researchers’ Public Engagement in the Context of Interdisciplinary Research Programs: Learning and Reflection from Boundary Crossing. Science Communication, 44(6), 693-718. doi:10.1177/10755470221137052
Bromme, R., Mede, N., Thomm, E., Kremer, B., & Ziegler, R. (2022). An anchor in troubled times: Trust in science before and within theCOVID-19 pandemic. PLoS ONE 17(2):e0262823. doi.org/10.1371/journal.pone.0262823
Wintterlin, F., Hendriks, F., Mede, N. G., Bromme, R., Metag, J., & Schäfer, M. S. (2022). Predicting public trust in science: The role of basic orientations toward science, perceived trustworthiness of scientists, and experiences with science. Frontiers in Communication, 6:822757. doi:10.3389/fcomm.2021.822757
2021
Bromme, R., & Gierth, L. (2021). Rationality and the public understanding of science. In M. Knauff & W. Spohn (Eds.), Handbook of Rationality (pp. 767-776). MIT Press: Cambridge, MA.
Kramer, J., Thomm, E., Oschatz-Grant, K., Wagner, W., & Bromme, R. (2021). Test zur Einschätzung wissenschaftlicher Widersprüche (TEWI): Messung wissenschaftsbezogenen Reflexionsvermögens in der Sekundarstufe II. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24(6), 1525-1548. doi:10.1007/s11618-021-01057-w. Open Access
Moll, R., Lücke, A. J., & Bromme, R. (2021). How Much Are “Many People”on Facebook? Interpretations of Vague Quantifiers in Online and Offline Contexts. SAGE Open, 11(3), 21582440211032205. doi:10.1177/21582440211032205. Open Access
Scharrer, L., Bromme, R., & Stadtler, M. (2021). Information Easiness Affects Non-experts’ Evaluation of Scientific Claims About Which They Hold Prior Beliefs. Frontiers in Psychology, 12(3757). doi:10.3389/fpsyg.2021.678313. Open Access
Strehlke, E., Bromme, R., Scholz, S., & Kärtner, J. (2021). When play store knows how to deal with your kid: Trust in digital counselling. In B. Blöbaum (Ed.), Trust and Communication in a Digitized World (p. 221-237), Wiesbaden: Springer.
Tkotz, J., Kienhues, D., Jucks, R. ,& Bromme, R. (2021). Keep Calm in Heated Debates: How People Perceive Different Styles of Discourse in a Scientific Debate. Frontiers in Education, 5(304). doi:10.3389/feduc.2020572503. Open Access
2020
Bromme, R. (2020). Verstehen, Vertrauen und die Verständlichkeit der Wissenschaft: Zu einigen Randbedingungen für den (erfolgversprechenden) Umgang mit Pseudowissenschaft und Wissenschaftsleugnung. In R. Neck & C. Spiel (Hrsg.), Wissenschaft und Aberglaube (S. 145-158). (Reihe Wissenschaft, Bildung, Politik, Band 23). Wien: Böhlau. DOWNLOAD HERE
Bromme, R. (2020). Informiertes Vertrauen: Eine psychologische Perspektive auf Vertrauen in Wissenschaft. In M. Jungert, A. Frewer & E. Mayr (Hrsg.). Wissenschaftsreflexion. Interdisziplinäre Perspektiven zwischen Philosophie und Praxis (S.105-134). Paderborn: Mentis Verlag. DOWNLOAD HERE
Gierth, L. & Bromme, R. (2020). Beware of vested interests: Epistemic vigilance improves reasoning about scientific evidence (for some people). PloS One, 15(4): e0231387. doi.org/10.1371/journal.pone.0231387 DOWNLOAD HERE
Gierth, L., & Bromme, R. (2020). Attacking science on social media: How user comments affect perceived trustworthiness and credibility. Public Understanding of Science, 29(2), 230-247. doi:10.1177/0963662519889275
Hendriks, F., Kienhues, D., & Bromme, R. (2020). Replication crisis = trust crisis? The effect of successful vs failed replications on laypeople’s trust in researchers and research. Public Understanding of Science, 29(3), 270-288. doi:10.1177/0963662520902383
Kienhues, D., Jucks, R., & Bromme, R. (2020). Sealing the gateways for post-truthism: Reestablishing the epistemic authority of science. Educational Psychologist, 55(3), 144-154. doi:10.1080/00461520.2020.1784012
Stadtler, M., Scharrer, L. , & Bromme, R. (2020). How Relevance Affects Understanding of Conflicts Between Multiple Documents: An Eye-Tracking Study. Reading Research Quarterly, 55(4), 625-641. doi: 10.1002/rrq.282 Open Access
2019
Paul, J., Stadtler, M., & Bromme, R. (2019). Effects of a Sourcing Prompt and Conflicts in Reading Materials on Elementary Students ’ Use of Source Information. Discourse Processes, 56 (2), 155-169. doi: 10.1080/0163853X.2017.1402165 Send a copy for my personal use
Scharrer, L., Stadtler, M., & Bromme, R. (2019). Biased Recipients Encounter Biased Sources: Effect of Ethical (Dis-)Agreement Between Recipient and Author on Evaluating Scientific Claims. Applied Cognitive Psychology, 33(6), 1165-1177. doi:10.1002/acp.3563 (Online First)
Scharrer, L., Stadtler, M. , & Bromme, R. (2019). Judging Scientific Information: Does Source Evaluation Prevent the Seductive Effect of Text Easiness? Learning and Instruction, (63), doi: 10.1016/j.learninstruc.2019.101215
2018
Bromme, R. (2018). Ewald Terhart, John Hattie und das informierte Vertrauen in Wissenschaft. In M. Rothland & M. Lüders (Hrsg.), Lehrer Bildungs Forschung. Festschrift für Ewald Terhart (S. 9-23). Münster: Waxmann. send a copy for my personal use
Bromme, R. & Beelmann, A. (2018). Transfer entails communication: The public understanding of (social) science as a stage and a play for implementing evidence based prevention knowledge and programs. Prevention Science, 19,(3),347-357. doi: 10.1007/s11121-016-0686-8 Send a copy for my personal use
Bromme, R., Stadtler, M., & Scharrer, L. (2018). The provenance of certainty: Multiple source use and the public engagement with science. In J. L. G. Braasch, I. Bråten, & M. T. McCrudden (Eds.), Handbook of multiple source use (pp.269-284). New York, NY: Routledge. Send a copy for my personal use
Kienhues, D., Thomm, E., & Bromme, R. (2018). Specificity reloaded: How multiple layers of specificity influence reasoning in science argument evaluation. In F. Fischer, C. Chinn, K. Engelmann, & J. Osborne (Eds.), Scientific Reasoning and Argumentation: Domain-Specific and Domain-General Aspects (pp.251-270). London: Taylor & Francis. Send a copy for my personal use
Salmerón, L., Strømsø, H. I., Kammerer, Y., Stadtler, M., & van den Broek, P. (2018). Comprehension processes in digital reading. In Paul van den Broek et al. (Eds.), Learning to read in a digital world. John Benjamins (pp. 91-120).
Stadtler, M., Bromme, R., & Rouet, J.-F. (2018). Learning from multiple documents: How can we foster multiple document literacy skills in a sustainable way? In E. Manalo, Y. Uesaka, & C. A. Chinn (Eds.), Promoting spontaneous use of learning and reasoning strategies: Theory, research, and practice for effective transfer (pp. 46-61). London and New York: Routledge. Send a copy for my personal use
2017
Bråten, I., Stadtler, M., & Salmerón, L. (2017). The role of sourcing in discourse comprehension. In M. Schober, D. N. Rapp & M. A. Britt (Eds.), Handbook of Discourse Processes (pp. 141-168). New York, NY: Taylor & Francis
Bromme, R. & Jucks, R. (2017). Discourse and expertise: The challenge of mutual understanding between experts and laypeople. In M. Schober, D. N. Rapp & M. A. Britt (Eds.), Handbook of Discourse Processes (pp. 222-246). New York, NY: Taylor & Francis. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Kienhues, D. (Hrsg.) (2017). Gewissheit und Skepsis: Wissenschaftskommunikation als Forschungsthema der Psychologie (Themenheft). Psychologische Rundschau, 68(3).
Bromme, R. & Kienhues, D. (2017). Gewissheit und Skepsis: Wissenschaftskommunikation als Forschungsthema der Psychologie (Editorial). Psychologische Rundschau, 68(3), 167-171. doi: 10.1026/0033-3042/a000359 Send a copy for my personal use
Feinstein, N. W., Bromme, R., Barzilai, S., & Baram-Tsabari, A. (2017, August 31). What counts as success in public engagement with science? [Public Understanding of Science Blog post]. Retrieved from https://sagepus.blogspot.de/2017/08/what-counts-as-success-in-public.html
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2017). Whoever will read it - The overload heuristic in collective privacy expectations. Computers in Human Behavior, 75, 484-493. doi: 10.1016/j.chb.2017.05.035
Paul, J. M., Macedo-Rouet, M., Stadtler, M., & Rouet, J.-F. (2017). Why Attend to Source Information When Reading Online? The Perspective of Ninth Grade Students From Two Different Countries. Computers and Education, 113, 339-354. doi: 10.1016/j.compedu.2017.05.020 Send a copy for my personal use
Scharrer, L., Rupieper, Y., Stadtler, M., & Bromme, R. (2017). When science becomes too easy: Science popularization inclines laypeople to underrate their dependence on experts. Public Understanding of Science, 26(8), 1003-1018. doi: 10.1177/0963662516680311 Please also see coverage in Times Higher Education
Stadtler, M., Winter, S., Scharrer, L., Thomm, E., Krämer, N. & Bromme, R. (2017). Selektion, Integration und Evaluation: Wie wir das Internet nutzen, wenn wir uns über Wissenschaft informieren wollen. Psychologische Rundschau, 68(3), 177-181. doi: 10.1026/0033-3042/a000361 DOWNLOAD HERE
Stadtler, M. (2017). The art of reading in a knowledge society. Commentary on the special issue on models of multiple text comprehension. Educational Psychologist, 52, 225-231.
Thomm, E., Barzilai, S., & Bromme, R. (2017). Why do experts disagree? The role of conflict topics and epistemic perspectives in conflict explanations. Learning and Instruction, 52, 15-26. doi: 10.1016/j.learninstruc.2017.03.008 Send a copy for my personal use
2016
Bromme, R. (2016). Mehr Forschung, bitte. Die Kommunikation wissenschaftlicher Inhalte findet auf vielen Kanälen statt. Woran es bislang mangelt, sind empirisch fundierte Erkenntnisse darüber, was auf diesem Feld überhaupt möglich und sinnvoll ist. Drei strategische Vorschläge. DUZ Magazin, (7), 20-21. Send a copy for my personal use Zur Website des DUZ Magazins
Bromme, R. & Jucks, R. (2016). Experten - Laien - Kommunikation. In M. Dick, W. Marotzki & H. Mieg (Hrsg.), Handbuch Professionsentwicklung (S. 165-173). Bad Heilbrunn: Klinkhardt / UTB.
Bromme, R., Kienhues, D. & Stadtler, M. (2016). Die kognitive Arbeitsteilung als Herausforderung der Forschung zu epistemischen Überzeugungen. In A.-K. Mayer & T. Rosman (Hrsg.), Denken über Wissen und Wissenschaft. Epistemologische Überzeugungen als Gegenstand psychologischer Forschung (S. 25-38). Lengerich: Pabst Science Publishers. Send a copy for my personal use
Bromme, R., Prenzel, M. & Jaeger, M. (2016). Empirische Bildungsforschung und evidenzbasierte Bildungspolitik: Zum Zusammenhang von Wissenschaftskommunikation und Evidenzbasierung in der Bildungsforschung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 19(1), 129-146. doi: 10.1007/s11618-016-0703-5 Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Thomm, E. (2016). Knowing who knows: Laypersons' capabilities to judge experts' pertinence for science topics. Cognitive Science, 40, 241–252, doi: 10.1111/cogs.12252 Send a copy for my personal use
Bromme, R., Thomm, E., & Ratermann, K. (2016). Who knows? Explaining impacts on the assessment of our own knowledge and of the knowledge of experts. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 30, 97-108. doi: 10.1024/1010-0652/a000175 Send a copy for my personal use
Hendriks, F., Kienhues, D., & Bromme, R. (2016). Disclose your flaws! Admission positively affects the perceived trustworthiness of an expert science blogger. Studies in Communication Sciences, 16(2), 124-131. doi:10.1016/j.scoms.2016.10.003 Send a copy for my personal use
Hendriks, F., Kienhues, D., & Bromme, R. (2016). Evoking vigilance: Would you (dis)trust a scientist who discusses ethical implications of research in a science blog? Public Understanding of Science, 25(8), 992-1008. doi: 10.1177/0963662516646048 Send a copy for my personal use
Hendriks, F., Kienhues, D., & Bromme, R. (2016). Trust in science and the science of trust. In B. Blöbaum (Ed.), Trust and Communication in a Digitalized World. Models and Concepts of Trust Research (pp. 143-159). Berlin: Springer. Send a copy for my personal use Link zur Publikation
Kienhues, D. (2016). Heute hier, morgen dort: Die kurzfristige Beinflussbarkeit epistemischer Kognition. In A.-K. Mayer & T. Rosman (Hrsg.), Denken über Wissen und Wissenschaft. Epistemologische Überzeugungen als Gegenstand psychologischer Forschung (S. 157-172). Lengerich: Pabst Science Publishers.
Kienhues, D., Ferguson, L. E., & Stahl, E. (2016). Diverging information and epistemic change. In J. Greene, W. Sandoval, & I. Braten (Eds.), Handbook of Epistemic Cognition (pp. 318-330). New York: Routledge.
Moll, R., & Pieschl, S. (2016). Expecting collective privacy - a new perspective on trust in online communication. In B. Blöbaum (Ed.), Trust and Communication in a Digitalized World. Models and Concepts of Trust Research (pp. 239-251). Berlin: Springer. Send a copy for my personal use Link zur Publikation
Pieschl, S. & Fegers, S. (2016). Violent lyrics = aggressive listeners? Effects of song lyrics and tempo on cognition, affect, and self-reported arousal. Journal of Media Psychology, 28, 32-41. doi: 10.1027/1864-1105/a000144
Pieschl, S. & Moll, R. (2016). For they know not what they do? Target memory and metacognitive monitoring of self-disclosures on Social Networking Sites. Computers in Human Behavior, 64, 43-54. doi: 10.1016/j.chb.2016.06.008
Scharrer, L. & Salmerón, L. (Guest Eds.) (2016). Sourcing in the reading process: introduction to the special issue. Reading and Writing, 29, 1539–1548.
Stadtler, M., Scharrer, L., Macedo-Rouet, M., Rouet, J. F., & Bromme, R. (2016). Improving vocational students’ consideration of source information when deciding about science controversies. Reading and Writing, 29(4), 705-729. doi: 10.1007/s11145-016-9623-2 Send a copy for my personal use
Thomm, E. & Bromme, R. (2016). How source information shapes lay interpretations of science conflicts: Interplay between sourcing, conflict explanation, source evaluation, and claim evaluation. Reading and Writing, 29(8), 1629–1652. doi 10.1007/s11145-016-9638-8 Send a copy for my personal use
2015
Bromme, R. (2015). Dogmen oder unterkomplexe Kausalannahmen? Eigentlich geht es um das Verhältnis von Wissenschaft und Öffentlichkeit in der Bildungsforschung. Kommentar zu Alexander Renkl (2015). Drei Dogmen guten Lernens und Lehrens: Warum sie falsch sind. Psychologische Rundschau, 66(3), 221-224. doi: 10.1026/0033-3042/a000276 Send a copy for my personal use
Bromme, R., Scharrer, L., Stadtler, M., Hömberg, J., & Torspecken, R. (2015). Is it believable when it’s scientific? How scientific discourse style influences laypeople’s resolution of conflicts. Journal of Research in Science Teaching, 52(1), 36-57. doi: 10.1002/tea.21172 Send a copy for my personal use
Bromme, R., Thomm, E., & Wolf, V. (2015). From understanding to deference: Laypersons' and medical students' views on conflicts within medicine. International Journal of Science Education, Part B: Communication and Public Engagement, 5(1), 68-91. doi: 10.1080/21548455.2013.849017 Send a copy for my personal use
Hendriks, F., Kienhues, D., & Bromme, R. (2015). Measuring laypeople's trust in experts in a digital age: The Muenster Epistemic Trustworthiness Inventory (METI). PLoS ONE, 10(10): e0139309. doi: 10.1371/journal.pone.0139309 Link to the open access publication
Kienhues, D. & Bromme, R. (2015). Science and the Public: Das Verständnis fragiler und konfligierender Evidenz. Projekte, Forschungsthemen und Ergebnisse aus dem DFG Schwerpunktprogramm 1409 (2009-2015). Münster: Universität Münster. Download verfügbar unter http://wissenschaftundoeffentlichkeit.de/broschuere-2/
Minguela, M., Solé, I., & Pieschl, S. (2015). Flexible self-regulated reading as a cue for deep comprehension: Evidence from online and offline measures. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 28, 721-744. doi:10.1007/s11145-015-9547-2
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2015). Blessed oblivion? Knowledge and metacognitive accuracy in Online Social Networks. International Journal of Developmental Science, 9(2), 57-60. doi:10.3233/DEV-14155 Send a copy for my personal use
Pieschl, S., Kuhlmann, C., & Porsch, T. (2015). Beware of publicity! Perceived distress of negative cyber incidents and implications for defining Cyberbullying. Journal of School Violence, 14(1), 111-132. doi:10.1080/15388220.2014.971363 [Special Issue: New Directions in Cyberbullying Research]
Stadtler, M., Paul, J., Globoschütz, S., & Bromme, R. (2015). Watch out! - An instruction raising students’ epistemic vigilance augments their sourcing activities. In D. C. Noelle, R. Dale, A. S. Warlaumont, J. Yoshimi, T. Matlock, C. D. Jennings, & P. P. Maglio (Eds.), Proceedings of the 37th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2278-2283). Austin, TX: Cognitive Science Society. Send a copy for my personal use
Thomm, E., Hentschke, J., & Bromme, R. (2015). The Explaining Conflicting Scientific Claims (ECSC) Questionnaire: Measuring laypersons' explanations for conflicts in science. Learning and Individual Differences, 37, 139-152. doi:10.1016/j.lindif.2014.12.001 Send a copy for my personal use
Westphal, S., Hendriks, F. & Malik, M. (2015). „Vertrauenswürdigkeit ohne Vertrauen? Wie die Kommunikation wissenschaftlicher Unsicherheiten die Bewertungen und Entscheidungen von Rezipienten beeinflusst.“ In: Schäfer, M. S., Kristiansen S., Bonfadelli, H. (Hrgs.): Wissenschaftskommunikation im Wandel (S. 342-365). Köln: Herbert von Halem.
2014
Bromme, R. (2014). Der Lehrer als Experte. Zur Psychologie des professionellen Wissens. Reprint in der Reihe Standardwerke aus Psychologie und Pädagogik – Reprints, Band 7. Münster: Waxmann Verlag.
www.waxmann.com, ISBN 978-3-8309-3042-6; 29,90 €. Send a copy for my personal use (Inhaltsverzeichnis). Mit einem Vorwort von Ewald Terhart, Münster (Download des Vorworts bei www.waxmann.com)
Bromme, R. & Goldman, S. (2014). The public's bounded understanding of science. Educational Psychologist, 49(2), 59-69. doi: 10.1080/00461520.2014.921572 Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Goldman, S. (Guest Eds.) (2014). Understanding the public understanding of science: Psychological approaches (Special Issue). Educational Psychologist, 49(2). Send a copy of the table of content
Bromme, R. & Jucks, R. (2014). Fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker: Die Psychologie der Experten-Laien- Kommunikation. In M. Blanz, A. Florack & U. Piontkowski (Hrsg.), Kommunikation. Eine interdisziplinäre Einführung (S. 237-246). Stuttgart: Kohlhammer. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Kienhues, D. (2014). Wissenschaftsverständnis und Wissenschaftskommunikation. In T. Seidel & A. Krapp (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (6. Auflage) (S. 55-81). Weinheim: Beltz.
Bromme, R., Pieschl, S., & Stahl, E. (2014). Epistemological beliefs and students' adaptive perception of task complexity. In S. Krolak-Schwerdt, S. Glock, & M. Böhmer (Eds.) The future of educational research: Vol 3. Teachers’ professional development: Assessment, training and learning (pp. 123-151). Rotterdam: Sense Publishers.
Bromme, R. & Prenzel, M. (Hrsg.) (2014). Von der Forschung zur evidenzbasierten Entscheidung: Die Darstellung und das öffentliche Verständnis der empirischen Bildungsforschung. Sonderheft 27 der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Wiesbaden: VS Springer. Erfahren Sie mehr über das Sonderheft
Bromme, R., Prenzel, M. & Jäger, M. (2014). Empirische Bildungsforschung und evidenzbasierte Bildungspolitik. Eine Analyse von Anforderungen an die Darstellung, Interpretation und Rezeption empirischer Befunde. In R. Bromme & M. Prenzel (Hrsg.) Von der Forschung zur evidenzbasierten Entscheidung: Die Darstellung und das öffentliche Verständnis der empirischen Bildungsforschung. (S. 3 - 54). Sonderheft 27 der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Wiesbaden: VS Springer. doi: 10.1007/s11618-014-0514-5 Send a copy for my personal use
Jucks, R., Brummernhenrich, B., Becker, B.-M., & Bromme, R. (2014). Diagnosis and repair? How experts identify and respond to a layperson’s misconceptions in online medical counseling. Swiss Journal of Psychology, 73, (3), 153-165. doi: 10.1024/1421-0185/a000135 Send a copy for my personal use
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2014). Competent or clueless? Users’ knowledge and misconceptions about their online privacy management. Computers in Human Behavior, 41, 212–219. doi:10.1016/j.chb.2014.09.033 Send a copy for my personal use
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2014). Trust into collective privacy? The role of subjective theories for self-disclosure in Online Social Networks. Societies, 4, 770-784. doi:10.3390/soc4040770 [Special Issue: Social Media and Social Capital] Send a copy for my personal use
Pieschl, S. & Porsch, T. (2014). Medienwirkungsforschung zwischen Wissenschaft und Praxis - Überblick und Einleitung zu den Themen dieses Buches. In T. Porsch & S. Pieschl (Hrsg.), Neue Medien und deren Schatten. Mediennutzung, Medienwirkung und Medienkompetenz (S. 7-25). Göttingen: Hogrefe.
Pieschl, S. & Porsch, T. (2014). Cybermobbing – mehr als „Ärgern im Internet“. In T. Porsch & S. Pieschl (Hrsg.), Neue Medien und deren Schatten. Mediennutzung, Medienwirkung und Medienkompetenz (S. 133-158) . Göttingen: Hogrefe.
Pieschl, S., Stallmann, F., & Bromme, R. (2014). High school students’ adaptation of task definitions, goals and plans to task complexity – the impact of epistemic beliefs. Psihologijske teme / Psychological Topics, 23(1), 31-52. Send a copy for my personal use
Porsch, T. & Pieschl, S. (Hrsg.) (2014). Neue Medien und deren Schatten. Mediennutzung, Medienwirkung und Medienkompetenz. Göttingen: Hogrefe. Erfahren Sie mehr über das Buch
Porsch, T., & Pieschl, S. (2014). Cybermobbing unter deutschen Schülerinnen und Schülern: Eine repräsentative Studie zu Prävalenz, Folgen und Risikofaktoren. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 9(1), 7-22. Link Send a copy for my personal use
Porsch, R., Strietholt, R., Macharski, T. & Bromme, R. (2014). Mathematikangst im Kontext: Ein Inventar zur situationsbezogenen Messung von Mathematikangst bei angehenden Lehrkräften. Journal für Mathematik-Didaktik, 1-22. doi: 10.1007/s13138-014-0067-4 Send a copy for my personal use
Scharrer, L., Stadtler, M., & Bromme, R. (2014). You'd better ask an expert: Mitigating the comprehensibility effect on laypeople's decisions about science-based knowledge claims. Applied Cognitive Psychology, 28(4), 465-471. doi: 10.1002/acp.3018 Send a copy for my personal use
Sinatra, G. M., Kienhues, D., & Hofer, B. K. (2014). Addressing challenges to public understandingof science: Epistemic Cognition, Motivated Reasoning, and Conceptual Change. Educational Psychologist, 49(2), 123-138. doi: 10.1080/00461520.2014.916216. This article is the journal's most read article throughout 2014, it is therefore featured in the collection "Class of 2015" and has been made free for the year, free access here.
Stadtler, M. & Bromme, R. (2014). The content–source integration model: A taxonomic description of how readers comprehend conflicting scientific information. In D. N. Rapp & J. Braasch (Eds.), Processing Inaccurate Information: Theoretical and Applied Perspectives from Cognitive Science and the Educational Sciences (pp. 379-402). Cambridge, MA: MIT Press. Send a copy for my personal use
Stadtler, M., Bromme, R. & Rouet, J.-F. (2014). „Science meets Reading“: Worin bestehen die Kompetenzen zum Lesen multipler Dokumente zu Wissenschaftsthemen und wie fördert man sie? Unterrichtswissenschaft, 42, 55-68 . DOWNLOAD HERE
Stadtler, M., Scharrer, L., Skodzik, T., & Bromme, R. (2014). Comprehending Multiple Documents on Scientific Controversies: Effects of Reading Goals and Signaling Rhetorical Relationships. Discourse Processes, 51(1-2), 93-116. Send a copy for my personal use
Wiencierz, C., Moll, R. & Röttger, U. (2014). Stakeholderdialog auf Facebook – Entschuldigung und Verantwortungsübernahme als vertrauensfördernde Reaktion auf Online-Beschwerden in sozialen Netzwerken. In: Hoffmann, O. & Pleil, T. (Hrsg.): Strategische Onlinekommunikation. Theoretische Konzepte und empirische Befunde (S. 131-148). Wiesbaden: Springer VS
2013
Bromme, R. & Kienhues, D. (2013). Allgemeinbildung [General Education]. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie [Dorsch - Encyclopedia of Psychology] (16. Aufl., S. 124). Bern: Verlag Hans Huber.
Bromme, R. & Kienhues, D. (2013). Wissenschaftskommunikation [Science Communcation]. In M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie [Dorsch - Encyclopedia of Psychology] (16. Aufl., S. 1674). Bern: Verlag Hans Huber.
Kienhues, D. (2013). Epistemic Beliefs. In L. H. Meyer (Ed.), Oxford Bibliographies (Education section). New York: Oxford University Press. doi: 10.1093/obo/9780199756810-0084
Kuhlmann, C., Pieschl, S., & Porsch, T. (2013). What aspects of cyber cruelty are judged most distressing? An adaptive conjoint study with two independent samples. In M. Knauff, M. Pauen, N. Sebanz, & I. Wachsmuth (Eds.), Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2784-2789). Austin, TX: Cognitive Science Society. Send a copy for my personal use
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2013). Sharing in the dark? Target memory and risk awareness in online communication. In M. Knauff, M. Pauen, N. Sebanz, & I. Wachsmuth (Eds.), Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 3092-397). Austin, TX: Cognitive Science Society. Send a copy for my personal use
Pieschl, S. & Porsch, T. (2013). Das Präventionsprogramm Surf-Fair gegen Cybermobbing - Eine Einführung. Psychologie in Oesterreich, 1, 14-21. Send a copy for my personal use
Pieschl, S., Porsch, T., Kahl, T., & Klockenbusch, R. (2013). Relevant dimensions of cyberbullying - results from two experimental studies. Journal of Applied Developmental Psychology, 34, 241-252. doi:10.1016/j.appdev.2013.04.002
Pieschl, S., Stahl, E., & Bromme, R. (2013). Adaptation to context as core component of self-regulated learning. The example of complexity and epistemic beliefs. In R. Azevedo & V. Aleven (Eds.), International Handbook of Metacognition and Learning Technologies, Springer International Handbooks of Education 26 (pp. 53-65). New York: Springer. Send a copy for my personal use
Pieschl, S. & Urbasik, S. (2013). Does the cyberbullying prevention program Surf-Fair work? - An evaluation study. In R. Hanewald (Ed.), From cyber bullying to cyber safety: issues and approaches in educational contexts (pp. 205-224). Hauppauge, NY: Nova Science Publishers.
Scharrer, L., Britt, M. A., Stadtler, M., & Bromme, R. (2013). Easy to understand but difficult to decide: Information comprehensibility and controversiality affect laypeople's science-based decisions. Discourse Processes, 50, 361-387. Send a copy for my personal use
Stadtler, M. & Bromme, R. (Guest Eds.) (2013). Special Issue on Multiple Document Comprehension. Cognition and Instruction, 31, 121-269.
Stadtler, M. & Bromme, R. (2013). Multiple Document Comprehension: An approach to public understanding of science. Cognition and Instruction, 31, 122-129. Send a copy for my personal use
Stadtler, M., Scharrer, L., & Bromme, R. (2013). How do readers explain the occurrence of conflicts in science texts? Effects of presentation format and source expertise? In M. Knauff, N. Pauen, N. Sebanz & I. Wachsmuth (Eds.), Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 3448-3453). Austin, TX: Cognitive Science Society. Send a copy for my personal use
Stadtler, M., Scharrer, L., Brummernhenrich, B., & Bromme, R. (2013). Dealing with uncertainty: Readers’ memory for and use of conflicting information from science texts as function of presentation format and source expertise. Cognition and Instruction, 31, 130-150. doi:10.1080/07370008.2013.769996 Send a copy for my personal use
2012
Bromme, R., Brummernhenrich, B., Becker, B.-M., & Jucks, R. (2012). The effects of politeness-related instruction on medical tutoring. Communication Education, 61(4), 1-22. doi:10.1080/03634523.2012.691979 Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Kienhues, D. (2012). Rezeption von Wissenschaft - mit besonderem Fokus auf Bio- und Gentechnologie und konfligierende Evidenz. In M.-D. Weitze, A. Pühler, W.M. Heckl, B. Müller-Röber, O. Renn, P. Weingart, & G. Wess (Hrsg.), Biotechnologie-Kommunikation. Kontroversen, Analysen, Aktivitäten (acatech DISKUSSION). Heidelberg: Springer. Send a copy for my personal use
Jucks, R., Paus, E., & Bromme, R. (2012). Patients' medical knowledge and health counseling: What kind of information helps to make communication patient-centered? Patient Education and Counseling, 88, 177-183. doi:10.1016/j.pec.2012.01.011 Send a copy for my personal use
Kienhues, D. & Bromme, R. (2012). Exploring laypeople's epistemic beliefs about medicine - a factor-analytic survey study. BMC Public Health, 12, 759. doi:10.1186/1471-2458-12-759 Send a copy for my personal use
Kienhues, D. & Bromme, R. (2012). General literacy in a digital world. In N. M. Seel (Ed.), Encyclopedia of the Sciences of Learning (Vol. 3, pp. 1346-1349). New York: Springer. [link for further information on the encyclopedia]
Pieschl, S. & Porsch, T. (2012). Schluss mit Cybermobbing! Das Trainings- und Präventionsprogramm „Surf-Fair“. Weinheim: Beltz. Link
Pieschl, S., Stahl, E., Murray, T., & Bromme, R. (2012). Is adaptation to task complexity really beneficial for performance? Learning and Instruction, 22, 281-289. doi:10.1016/j.learninstruc.2011.08.005
Send a copy for my personal us
Porsch, T. & Pieschl, S. (2012). Cybermobbing und seine Folgen für Kinder und Jugendliche. Soziale Psychiatrie, 36(1), 34-37. Send a copy for my personal use Literaturliste
Porsch, T. & Pieschl, S. (2012). Gewalt im Internet als Thema für Seminare im Bachelor-Studiengang Psychologie. In: M. Krämer, S. Dutke, & J. Barenberg (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation IX (S. 309 -314). Aachen: Shaker.
Scharrer, L., Britt, M.A., Stadtler, M., & Bromme, R. (2012). Beyond one’s own understanding: How text comprehensibility affects laypeople’s decision about scientific claims. In N. Miyake, D. Peebles, & R. P. Cooper (Eds.), Proceedings of the 34th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp.965-970). Austin, TX: Cognitive Science Society. Send a copy for my personal use
Scharrer, L., Bromme, R., Britt, M. A., & Stadtler, M. (2012). The seduction of easiness: How science depictions influence laypeople’s reliance on their own evaluation of scientific information. Learning and Instruction, 22(3), 231-243. doi:10.1016/j.learninstruc.2011.11.004 Send a copy for my personal use
Stadtler, M., Scharrer, L., & Bromme, R. (2012). Does relevance matter in comprehending scientific conflicts from multiple documents? Evidence from online and offline-data. In E. de Vries, & K. Scheiter (Eds.), Staging Knowledge and Experience: How to Take Advantage of Representational Technologies in Education and Training? Proceedings of the EARLI SIG 2 Meeting (pp. 202-204). Grenoble, France: EARLI SIG 2.
Thomm, E. & Bromme, R. (2012). “It should at least seem scientific!” Textual features of “scientificness” and their impact on lay assessments of online information. Science Education, 96(2), 197-211. doi:10.1002/sce.20480 Send a copy for my personal use
2011
Brand-Gruwel, S. & Stadtler, M. (2011). Solving information-based problems: Evaluating sources and information. Learning and Instruction, 21(3), 175-179. doi:10.1016/j.learninstruc.2010.02.008
Bromme, R., Scharrer, L., Britt, A. M., & Stadtler, M. (2011). Effects of information comprehensibility and argument type on lay recipients’readiness to defer to experts when deciding about scientific knowledge claims. In L. Carlson, C. Hoelscher, & T.F. Shipley (Eds.), Proceedings of the 33rd Annual Conference of theCognitive Science Society (pp. 2788 -2793). Austin, TX: Cognitive Science Society.
Send a copy for my personal use
Clarebout, G., Bromme, R. , Stahl, E., & Elen, J. (2011). Conclusion. In J. Elen, E. Stahl, R. Bromme, & G. Clarebout (Eds.), Links between beliefs and cognitive flexibility: lessons learned (p. 199-204). New York: Springer.
Elen J., Stahl, E., Bromme, R., & Clarebout, G. (Eds.) (2011). Links between beliefs and cognitive flexibility: lessons learned. New York: Springer. Learn more about this book
Ferrari, R. & Pieschl, S. (2011). An examination of coping styles and expectations for whiplash injury in Germany. Comparison with Canadian data. Clinical Rheumatology, 30(9), 1209-1214. doi:10.1007/s10067-011-1736-z Send a copy for my personal use
Jucks, R. & Bromme, R. (2011). Perspective taking in computer-mediated instructional communication. Journal of Media Psychology: Theories, Methods, and Applications 23(4), 192-199. doi:10.1027/1864-1105/a000056 Send a copy for my personal use
Kienhues, D. & Bromme, R. (2011). Beliefs about abilities and epistemic beliefs - Aspects of cognitive flexibility in information rich environments. In J. Elen, E. Stahl, R. Bromme & G. Clarebout (Eds.), Links between beliefs and cognitive flexibility: lessons learned (pp. 105-124). New York: Springer. doi:10.1007/978-94-007-1793-0_6 Send a copy for my personal use
Kienhues, D., Stadtler, M., & Bromme, R. (2011). Dealing with conflicting or consistent medical information on the Web: When expert information breeds laypersons’ doubts about experts. Learning and Instruction, 21, 193-204. doi:10.1016/j.learninstruc.2010.02.004 Send a copy for my personal use
Porsch, T. (2011). Wer kann das wissen? Quellenauswahl im Kontext der Evidenzsuche. Berlin: Logos. Link
Porsch, T. & Bromme, R. (2011). Effects of epistemological sensitization on source choices. Instructional Science, 39(6), 805-819. doi: 10.1007/s11251-010-9155-0 Send a copy for my personal use
Stadtler, M. & Brand-Gruwel, S. (Eds.) (2011). Special section: Solving information based problems: searching, selecting and evaluating information. Learning and Instruction, 21(3), 175-242.
Stadtler, M., Scharrer, L., & Bromme, R. (2011). How reading goals and rhetorical signals influence recipients’ recognition of intertextual conflicts. In L. Carlson, C. Hoelscher, & T.F. Shipley (Eds.), Proceedings of the 33rd Annual Conference of theCognitive Science Society (pp. 1346 -1351). Austin, TX: Cognitive Science Society. Send a copy for my personal use
2010
Bromme, R. (2010). Über die praktischen und symbolischen Auswirkungen der Neuregelungen. Psychologische Rundschau, 61(3), 149-150.
Bromme, R., Kienhues, D., & Porsch, T. (2010). Who knows what and who can we believe? Epistemological beliefs are beliefs about knowledge (mostly) attained from others. In L. D. Bendixen & F. C. Feucht (Eds.), Personal Epistemology in the Classroom: Theory, Research, and Implications for Practice (pp. 163-193). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511691904.006 Send a copy for my personal use
Bromme, R., Pieschl, S., & Stahl, E. (2010). Epistemological beliefs are standards for adaptive learning: A functional theory about epistemological beliefs and metacognition. Metacognition and Learning, 5(1), 7-26. doi:10.1007/s11409-009-9053-5 Send a copy for my personal use
Greene, J. A., Muis, K. R., & Pieschl, S. (2010). The role of epistemic beliefs in students’ self-regulated learning with computer-based learning environments: Conceptual and methodological issues. Educational Psychologist, 45(4), 245-257. doi:10.1080/00461520.2010.515932 Send a copy for my personal use
Kienhues, D. (2010). Whom to blame - the source of information or myself? Personal epistemology and personal ability in dealing with medical information on the Internet. Berlin: Logos. (Link). Learn more about this book
Mason, L. & Bromme, R. (Eds.) (2010). Special Issue: Situating and relating epistemological beliefs into metacognition: studies on beliefs about knowledge and knowing. Metacognition & Learning, 5(1). Learn more about this Special Issue
Mason, L. & Bromme, R. (2010). Introduction: Situating and relating epistemological beliefs into metacognition: studies on beliefs about knowledge and knowing. Metacognition & Learning, 5(1), 1-6. doi:10.1007/s11409-009-9050-8
Pieschl, S., Bromme, R., & Stahl, E. (2010). What can hypertext re-reading tell us about the design of adaptive (metacognitive) help functions? Cognitive and Metacognitive Educational Systems: Papers from the AAAI Fall Symposium (FS-10-01) (pp. 75-80). Association for the Advancement of Artificial Intelligence: Arlington, Virginia. Send a copy for my personal use
Porsch, T. & Bromme, R. (2010). Which science disciplines are pertinent? -Impact of epistemological beliefs on students' choices. In K. Gomez, L. Lyons, & J. Radinsky (Eds.), Learning in the Disciplines: Proceedings of the 9th International Conference of the Learning Sciences (ICLS 2010), Vol.1 (pp. 636-642). International Society of the Learning Sciences: Chicago IL.
Porsch, T. & Bromme, R. (2010). Quellenbewertungen im Kontext unterschiedlicher Gültigkeitsansprüche. In B. Schwarz, P. Nenniger, & R. S. Jäger (Hrsg.), Erziehungswissenschaftliche Forschung – nachhaltige Bildung. Beiträge zur 5. DGfE-Sektionstagung "Empirische Bildungsforschung"/ AEPF-KBBB im Frühjahr 2009. Erziehungswissenschaft, Bd. 28. (S. 20-25). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.
Porsch, T., Bromme, R. & Pollmeier, J. (2010). Was muss man tun, um sicher die richtige Lösung zu finden? Quellenpräferenzen von Grundschulkindern in verschiedenen Fachkontexten [What needs to be done to find the right answer? Source preferences of elementary school children dealing with tasks from different school subjects]. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42(2), 90-98. doi:10.1026/0049-8637/a000009 Send a copy for my personal use
Schulte-Löbbert, P. (2010). Rezipientenbewusstsein in der schriftlichen Kommunikation. Zum Einfluss metakognitiver Prompts auf den Revisionsprozess. Berlin: Logos. (Link). Erfahren Sie mehr über das Buch
Thomm, E., Bromme, R. & Porsch, T. (2010). Laienannahmen zur Verteilung von Expertise: Der Zusammenhang mit Wissenseinschätzungen, epistemologischen Überzeugungen und Sachwissen. In B. Schwarz, P. Nenniger, & R. S. Jäger (Hrsg.), Erziehungswissenschaftliche Forschung – nachhaltige Bildung. Beiträge zur 5. DGfE-Sektionstagung "Empirische Bildungsforschung"/ AEPF-KBBB im Frühjahr 2009. Erziehungswissenschaft, Bd. 28. (S. 469-472). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.
2009
Bartholomé, T. & Bromme, R. (2009) Coherence formation when learning from text and pictures: What kind of support for whom? Journal of Educational Psychology, 101(2), 282-293. doi:10.1037/a0014312
Send a copy for my personal use
Pieschl, S. (2009). Metacognitive calibration - an extended conceptualization and potential applications. Metacognition and Learning, 4(1), 3-31. doi:10.1007/s11409-008-9030-4 Send a copy for my personal use
Pieschl, S., Bromme, R., Porsch, T, & Stahl, E. (2009). Does adaptation to task complexity guarantee success in learning? Processes and conditions of beneficial adaptation in self-regulated learning. In N. A. Taatgen & H. van Rijn (Eds.), Proceedings of the 31st Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2638-2643). Austin, TX: Cognitive Science Society. Send a copy for my personal use
Stadtler, M., Bromme, R. & Kettler, S. (2009). Dr. Google - geschätzter Kollege? Die Rolle des Internet in der Arzt-Patient-Kommunikation. Zeitschrift für Allgemeinmedizin, 85, 254-259. Send a copy for my personal use
Stahl, E. & Bromme, R. (2009). Not everybody needs help to seek help. Surprising effects of metacognitive instructions to foster help-seeking in an online-learning environment. Computers & Education, 53(4),1020 -1028. doi:10.1016/j.compedu.2008.10.004 Send a copy for my personal use
Steinheider, B., Bayerl, P.S., Menold, N. & Bromme, R. (2009). Entwicklung und Validierung einer Skala zur Erfassung von Wissensintegrationsproblemen in interdisziplinären Projektteams [WIP]. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 53(3), 121 – 130. doi:10.1026/0932-4089.53.3.121
2008
Becker, B.-M., Bromme, R., & Jucks, R. (2008). College students’ knowledge of concepts related to the metabolic syndrome. Psychology, Health and Medicine, 13(3), 376-379. doi:10.1080/13548500701405525 Send a copy for my personal use
Bromme, R. (2008). Kompetenzen, Funktionen und unterrichtliches Handeln von Lehrer/innen. In B. Rendtorff & S. Burckhart (Hrsg.), Schule, Jugend und Gesellschaft. Ein Studienbuch zur Pädagogik der Sekundarstufe (S. 244 - 256). Stuttgart: Kohlhammer.
Bromme, R. (2008). Lehrerexpertise. In W. Schneider, & M. Hasselhorn (Hrsg.), Handbuch der Pädagogischen Psychologie (S. 159-167). Göttingen: Hogrefe. Send a copy for my personal use
Bromme, R. (2008). Pedagogical content knowledge jako konceptuální východisko pro výzkum moudrosti praktik. In Tomáš Janík a kol (Ed.), Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu (S. 9-16). Brno: Paido.
Bromme, R. & Kienhues, D. (2008). Allgemeinbildung. In W. Schneider & M. Hasselhorn (Hrsg.), Handbuch der Pädagogischen Psychologie (S. 619-628). Göttingen: Hogrefe. Send a copy for my personal use
Bromme, R., Kienhues, D., & Stahl, E. (2008). Knowledge and epistemological beliefs: An intimate but complicate relationship. In M. S. Khine (Ed.), Knowing, Knowledge, and Beliefs: Epistemological Studies Across Diverse Cultures (p. 423 - 444). New York: Springer. doi:10.1007/978-1-4020-6596-5_20 Send a copy for my personal use
Jucks , R., Becker, B.-M., & Bromme, R (2008). Lexical entrainment in Written Discourse – Is Experts' Word Use Adapted to the Addressee? Discourse Processes, 45, 497–518. doi:10.1080/01638530802356547
Send a copy for my personal use
Kienhues, D. , Bromme, R., & Stahl, E. (2008). Changing epistemological beliefs: The unexpected impact of a short-term intervention. British Journal of Educational Psychology, 78, 545-565. doi:10.1348/000709907X268589 Send a copy for my personal use
Pieschl, S., Bromme, R., Porsch, T., & Stahl, E. (2008). Epistemological sensitisation causes deeper elaboration during self-regulated learning. In G. Kanselaar, V. Jonker, P. A. Kirschner, & F. J. Prins (Eds.), International perspectives in the learning sciences: Cre8ting a learning world. Proceedings of the Eighth International Conference for the Learning Sciences - ICLS 2008, Vol. 2 (pp. 2-213 - 2-220). London: Lulu Enterprises. Send a copy for my personal use
Pieschl, S., Stahl, E., & Bromme, R. (2008). Epistemological beliefs and self-regulated learning with hypertext. Metacognition and Learning, 1, 17-37. doi:10.1007/s11409-007-9008-7 Send a copy for my personal use
Schulte-Löbbert, P., Schmid, J., Bromme, R. & Jucks, R. (2008), Das Concept Revision Tool - Fachübergreifende Lernsoftware für das akademische Schreiben. In H. L. Grob, & C. Buddendick (Hrsg.), Praxisbericht Nr. 74 des E-Learning Kompetenzzentrums Münster. Münster. Send a copy for my personal use
Stadtler, M. & Bromme, R. (2008). Effects of the metacognitive computer-tool met.a.ware on the web search laypersons. Computers in Human Behavior, 24, 716-737. doi:10.1016/j.chb.2007.01.023 Send a copy for my personal use
Stadtler, M. & Bromme, R. (2008). Using representational guidance to enhance metacognitive activity when learning on the WWW. In J. Canas (Ed.), Proceedings of the Workshop on Cognition and the Web (pp. 173-180). Granada, Spain. Send a copy for my personal use
2007
Bartholomé, T. (2007). Kohärenzbildung beim Wissenserwerb mit Text und Bild. Wie können Lerner unterstützt werden? Berlin: Logos.
Bromme, R. & Kienhues, D. (2007). Epistemologische Überzeugungen: Was wir von (natur-) wissenschaftlichem Wissen erwarten können. In J. Zumbach und H. Mandl (Hrsg.), Pädagogische Psychologie in Theorie und Praxis. Ein fallbasiertes Lehrbuch (S.193-203). Göttingen: Hogrefe. Send a copy for my personal use
Hmelo-Silver, C. E. & Bromme, R. (2007). Coding discussions and discussing coding: Research on collaborative learning in computer-supported environments. Learning and Instruction, 17(4), 460-464.
Send a copy for my personal use
Jucks, R. & Bromme, R. (2007). Choice of words in doctor-patient communication: An analysis of health-related internet sites. Health Communication, 21, 267-277. Send a copy for my personal use
Jucks, R., Bromme, R., & Runde, A. (2007). Explaining with non-shared illustrations: How they constrain explanations. Learning and Instruction, 17, 204-218. doi:10.1016/j.learninstruc.2007.01.006 Send a copy for my personal use
Jucks, R., Schulte-Löbbert, P., & Bromme, R. (2007). Supporting experts' written knowledge communication through reflective prompts on the use of specialist concepts. Zeitschrift für Psychologie / Journal of Psychology, 215(4), 237-247. (Special issue on Knowledge Communication edited by F.W. Hesse). doi:10.1027/0044-3409.215.4.237 Send a copy for my personal use
Runde, A., Bromme, R., & Jucks , R. (2007). Scripting in net-based medical consultation: The impact of external representations on giving advice and explanations. In F. Fischer, I. Kollar, H. Mandl, & J. M. Haake (Eds.), Scripting Computer-Supported Collaborative Learning – Cognitive, Computational, and Educational Perspectives (pp. 57-72). New York: Springer. doi:10.1007/978-0-387-36949-5_4 Send a copy for my personal use
Stadtler, M. & Bromme, R. (2007). Dealing with multiple documents on the WWW: The role of metacognition in the formation of documents models. International Journal of Computer Supported Collaborative Learning, 2, 191-210. doi:10.1007/s11412-007-9015-3 Send a copy for my personal use
Stahl, E., Zahn, C. & Seidel, T. (2007). Videobasierte Lernsoftware zur Förderung kommunikativer Kompetenzen. In U. Kanning (Hrsg.), Veränderung und Förderung sozialer Kompetenzen in der Personalentwicklung (S.39-69). Göttingen: Hogrefe.
Stahl, E. & Bromme, R. (2007). The CAEB: An instrument for measuring connotative aspects of epistemological beliefs. Learning and Instruction, 17(6), 773-785. doi:10.1016/j.learninstruc.2007.09.016 Send a copy for my personal use
2006
Bartholomé, T. & Bromme, R. (2006). Instructional support in learning from text and pictures: Risks and benefits. In G. Clarebout & J. Elen (Eds.), Avoiding simplicity, confronting complexity: Advances in studying and designing (computer-based) powerful learning environments (pp. 47-56). Rotterdam: Sense. Send a copy for my personal use
Bartholomé, T., Stahl, E., Pieschl, S., & Bromme, R. (2006). What matters in help-seeking? A study of help effectiveness and learner-related factors. Computers in Human Behavior, 22, 113-129. doi:10.1016/j.chb.2005.01.007 Send a copy for my personal use
Bromme, R., Jucks, R., & Schulte-Löbbert, P. (2006). Experts' adaptation to healthcare consumers' language and understanding: A psycholinguistic approach. In T. Bickmore & N. Green (Eds.), Argumentation for Consumers of Healthcare. AAAI Spring Symposion Series (pp. 19-23). Menlo Park, CA: AAAI. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Rheinberg, F. (2006). Lehrende in Schulen. In A. Krapp, & B. Weidenmann (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 296-334) (5. Auflage). Weinheim: Beltz. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Stahl, E. (2006). Der beste Weg zu neuem Wissen. forschung: Das Magazin der Deutschen Forschungsgemeinschaft, 2, 4-6. doi:10.1002/fors.200690020
Brüggemann, A. & Bromme, R. (2006). Anwendungsorientierte Grundlagenforschung in der Psychologie: Sicherung von Qualität und Chancen in den Beurteilungs- und Entscheidungsprozessen der DFG. Psychologische Rundschau, 57, 112-116. doi:10.1026/0033-3042.57.2.112
Brüggemann, A. & Bromme, R. (Hrsg.). (2006). Entwicklung und Bewertung von anwendungsorientierter Grundlagenforschung in der Psychologie. Berlin: Akademie-Verlag.
Pieschl, S., Bromme, R., & Stahl, E. (2006). Hypertext learning, prior knowledge and epistemological beliefs: an explorative study. In G. Clarebout & J. Elen (Eds.), Avoiding simplicity, confronting complexity: Advances in studying and designing (computer-based) powerful learning environments (pp. 411-415). Rotterdam: Sense. Send a copy for my personal use
Pieschl, S., Stahl, E., & Bromme, R. (2006). Effects of task difficulty and epistemological beliefs on metacognitive calibration: a pilot study. In S. A. Barab, K. E. Hay, & D. T. Hickey (Eds.), Proceedings of the 7 th International Conference of the Learning Sciences (pp. 529-536). Mahwah, NJ: Erlbaum. Send a copy for my personal use
Pieschl, S., Stahl, E., & Bromme, R. (2006). Impact of epistemological beliefs on hypertext learning: a pilot-study. In R. Sun & N. Miyake (Eds.), Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 1956-1961), Mahwah, NJ: Erlbaum. Send a copy for my personal use
Stadtler, M. (2006). Auf der Suche nach medizinischen Fachinformationen. Metakognitionen bei der Internetrecherche von Laien. Münster: Waxmann. (A review by Joerg Wittwer, IPN Kiel, has been published in Zeitschrift für Medienpsychologie). Erfahren Sie mehr über das Buch
Stahl, E. & Bromme, R. (2006). Das Schreiben von Hypertexten. Log In, 138/139, 40-47.
Stahl, E., Bromme, R, Stadtler, M., & Jaron R. (2006). Learning by hypertext writing: effects of considering a single audience versus multiple audiences on knowledge acquisition. In D. Galbraith, L. van Waes, & M. Torrance (Eds.), Recent developments in writing process research. Volume 2: Methods and applications. Series: Studies in writing (pp. 307-321). Dordrecht: Kluwer. Send a copy for my personal use
Stahl, E., Finke, M., & Zahn, C. (2006). Knowledge acquisition by hypervideo design: An instructional program for university courses. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 15(3), 285-302.
Stahl, E., Pieschl, S, & Bromme, R (2006). Task complexity, epistemological beliefs and metacognitive calibration: An exploratory study. Journal of Educational Computing Research, 35(4), 319-338. doi:10.2190/1266-0413-387K-7J51 Send a copy for my personal use
Stahl, E., Zahn, C., Schwan, S., & Finke, M. (2006). Knowledge acquisition by designing hypervideos: Different roles of writing during courses of "new" media production. In L. Van Waes, M. Leitjen, & C. M. Neuwirth (Eds.), Studies in Writing: Vol.17. Writing and digital media (pp. 77-88). Oxford: Elsevier.
2005
Bromme, R. (2005). The 'collective student' as a cognitive reference point in teachers' thinking about their classroom. In P. Denicolo, & M. Kompf (Eds.), Teacher thinking and professional action (pp. 31-40). London: Routledge. Send a copy for my personal use
Bromme, R. (2005). Thinking and knowing about knowledge: A plea for and critical remarks on psychological research programs on epistemological beliefs. In M. Hoffmann, J. Lenhard, & F. Seeger (Eds.), Activity and sign - Grounding mathematics education (pp. 191-201), New York: Springer. Send a copy for my personal use
Bromme, R., Hesse, F.W., & Spada, H. (Eds.) (2005). Barriers and biases in computer-mediated knowledge communication - and how they may be overcome. New York: Springer. Learn more about this book
Bromme, R., Hesse, F.W., & Spada, H. (2005). Barriers, biases and opportunities of communication and cooperation with computers: Introduction and overview. In R. Bromme, F.W. Hesse, & H. Spada (Eds.), Barriers and biases in computer-mediated knowledge communication- and how they may be overcome (pp. 1-14). New York: Springer. doi:10.1007/0-387-24319-4_1 Send a copy for my personal use
Bromme, R., Jucks, R., & Runde, A. (2005). Barriers and biases in computer-mediated expert-layperson-communication. In R. Bromme, F. W. Hesse, & H. Spada (Eds.), Barriers, biases and opportunities of communication and cooperation with computers- and how they may be overcome (pp. 89-118). New York: Springer. doi:10.1007/0-387-24319-4_5 Send a copy for my personal use
Bromme, R., Jucks, R., & Wagner, T. (2005). How to refer to "diabetes"? Language in online health advice. Applied Cognitive Psychology, 19, 569-586. doi:10.1002/acp.1099 Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Stadtler, M. (2005). So much information. But which is important? Which is true? Supporting laypersons' informal learning from science based evidence on the internet. In T. Okamoto, D. Albert, T. Honda, & F. Hesse (Eds.), The 2 nd Joint Workshop on Cognition and Learning through Media-Communication for Advanced e-Learning (pp.28-33). Sophia University: Tokyo, Japan. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Stahl, E. (2005). Is a hypertext a book or a space? The impact of different introductory metaphors on hypertext construction. Computers & Education, 44(2), 115-133. doi:10.1016/j.compedu.2004.01.003 Send a copy for my personal use
Jucks, R., Bromme, R., & Runde, A. (2005). The impact of external representations on providing online instructions. In B. G. Bara, L. Barsalou, & M. Bucciarelliof (Eds.), Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Society (p. 1072-1077). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Send a copy for my personal use
Porsch, T. (2005). Influence of a computerized enviroment on the emotion process. In C. Peter, R. Beale, E. Crane, L. Axelrod & G. Blyth (Eds.), Emotion in HCI Joint Proceedings of the 2005, 2006 and 2007 International Workshops (pp. 23-24). Fraunhofer IRB: Stuttgart, Germany.
Runde, A. (2005). Die Rolle externer Repräsentationen in der netzgestützen Arzt-Patienten-Kommunikation. Universität Münster. URN: urn:nbn:de:hbz:6-84679542190. URL: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:6-84679542190.
Stadtler, M. & Bromme (2005). Dealing with multiple documents on the WWW: The role of metacognition in the formation of documents models. In B. G. Bara, L. Barsalou, & M. Bucciarelli (Eds.), Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2068-2073). Mahwah, NJ: Erlbaum. doi:10.1007/s11412-007-9015-3 Send a copy for my personal use
Stahl, E. & Bromme, R. (2005). Das Schreiben von Hypertexten im Unterricht. Ein forschungsbasiertes didaktisches Konzept. Unterrichtswissenschaft, 3, 212-216.
Stahl, E. & Bromme, R. (2005). Learning by writing hypertext: A research based design of university courses in writing hypertext. In G. Rijlaarsdam, H. van den Bergh & M. Couzijn (Eds.), Studies in writing, Volume 14, Effective learning and teaching of writing, 2nd edition (pp 547-559). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. doi:10.1007/978-1-4020-2739-0_37 Send a copy for my personal use
Stahl, E., Bromme, R., Pieschl, S., Hölzenbein, S. & Kiffe, K. (2005). Qualitätssicherung bei der Lernsoftware-Entwicklung durch partizipative, formative Evaluation. Das Projektbeispiel "Cyperaceae-Online". Zeitschrift für Psychologie, 213(1), 23-33. Send a copy for my personal use
Stahl, E., Zahn, C., & Finke, M. (2005). How can we use hypervideo design projects to construct knowledge in university courses? In T. Koschmann, D. Suthers, & T. Chan (Eds.), Computer Supported Collaborative Learning 2005 . The next 10 years. (CSCL proceedings) (pp. 641-646). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
2004
Bartholomé, T., Stahl, E., & Bromme, R. (2004). Help-seeking in interactive learning environments: Effectiveness of help and learner-related factors in a dyadic setting. In Y. B. Kafai, W. A. Sandoval, N. Enyedy, A. S. Nixon, & F. Herrera (Eds.), Proceedings of the International Conference of the Learning Sciences: Embracing diversity in the learning sciences (pp. 81-88). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Send a copy for my personal use
Boshuizen, H. P. A., Bromme, R., & Gruber, H. (Eds.) (2004). Professional learning: Gaps and transitions on the way from novice to expert. Dordrecht: Kluwer Academic Press. Series on Innovation and Change in Professional Education. Send a copy for my personal use (Table of Contents)
Boshuizen, H. P. A., Bromme, R., & Gruber H. (2004). Introduction: On the long way from novice to expert and how travelling changes the traveller. In H. P. A. Boshuizen, R. Bromme, & H. Gruber (Eds.), Professional learning: Gaps and transitions on the way from novice to expert (pp. 3-8). Dordrecht: Kluwer Academic Press. Series on Innovation and Change in Professional Education. Send a copy for my personal use
Bromme, R. (2004). Das implizite Wissen des Experten. In B. Koch-Priewe, F.U. Kolbe, & J. Wildt (Hrsg.), Grundlagenforschung und mikrodidaktische Reformansätze zur Lehrerbildung (S. 22-48). Klinkhardt: Bad Heilbrunn. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Haag, L. (2004). Forschung zur Lehrerpersönlichkeit. In W. Helsper, & J. Böhme (Hrsg.), Handbuch der Schulforschung (S. 777-793). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. Send a copy for my personal use
Bromme, R. (2004). Das Besondere und das Allgemeine: Wissenschaftliche Allgemeinbildung und Spezialisierung im Doktoratsstudium. In U. Baumann, R. Bromme, K. Fiedler, G. Guttmann, R.P. Königs, A. Mummendey, M. Perrez, S. Schulz-Hardt, G. R. Semin &, H. Spada, Doktorandinnen- und Doktorandenausbildung in der Psychologie: Bilanz und Ausblick (S. 17-24). Universitätsverlag im Fürstentum Liechtenstein UFL. Send a copy for my personal use
Eine Kurzfassung des gesamten Textes erscheint auch als: Urs Baumann, Rainer Bromme, Klaus Fiedler, Giselher Guttmann, Robert Paul Königs, Amélie Mummendey, Meinrad Perrez, Stefan Schulz-Hardt, Gün R.Semin und Hans Spada (im Druck). Thesen zur DoktorandInnen-Ausbildung im Fach Psychologie. Psychologische Rundschau, 55(3), 135-138. doi:10.1026/0033-3042.55.3.135
Bromme, R., Jucks, R. & Rambow, R. (2004). Experten-Laien-Kommunikation im Wissensmanagement. In G. Reinmann & H. Mandl (Hrsg.), Der Mensch im Wissensmanagement: Psychologische Konzepte zum besseren Verständnis und Umgang mit Wissen (S. 176-188). Göttingen: Hogrefe. Send a copy for my personal use
Bromme, R., Stahl, E., Bartholomé, T., & Pieschl, S. (2004). The case of plant identification in biology: When is a rose a rose? Development of expertise as acquisition and use of robust and flexible knowledge. In H. P. A. Boshuizen, R. Bromme &, H. Gruber (Eds.), Professional learning: Gaps and transitions on the way from novice to expert (pp. 29-47). Dordrecht: Kluwer Academic Press. Series on Innovation and Change in Professional Education. doi:10.1007/1-4020-2094-5_3 Send a copy for my personal use
Hönekopp, J., Bartholomé, T., & Jansen, G. (2004). Facial attractiveness, symmetry, and physical fitness in young women. Human Nature, 15(2), 147-167. doi: 10.1007/s12110-004-1018-4
Pieschl, S., Bartholomé, T., Stahl, E., & Bromme, R. (2004). What matters in help-seeking? A study of help effectiveness and learner-related factors. In Gerjets, P., Kirschner, P. A., Elen, J., & Joiner, R. (Eds.), Instructional design for effective and enjoyable computer- supported learning. Proceedings of the first joint meeting of the EARLI SIGs Instructional Design and Learning and Instruction with Computers (pp. 389-400) (CD-ROM). Tuebingen: Knowledge Media Research Center. doi:10.1016/j.chb.2005.01.007 Send a copy for my personal use
Stadtler, M. & Bromme, R. (2004). Laypersons searching the WWW for medical information: The role of metacognition. In K. Forbus, D. Gentner, & T. Reiger (Eds.), Proceedings of the 26th Annual Conference of the Cognitive Science Society (p. 1638). Mahwah, NJ: Erlbaum. Send a copy for my personal use
Wittwer, J., Bromme, R. & Jucks, R. (2004). Kann man dem Internet trauen, wenn es um die Gesundheit geht? Die Glaubwürdigkeitsbeurteilung medizinischer Fachinformationen im Internet durch Laien. Zeitschrift für Medienpsychologie, 2, 48-56. doi:10.1026/1617-6383.16.2.48 Send a copy for my personal use
2003
Bromme, R. (2003). On the limitations of the theory metaphor for the study of teachers' expert knowledge. In M. Kompf, & P. Denicolo (Eds.), Teacher thinking twenty years on: Revisiting persisting problems and advances in education (pp. 283-294). Liss, Nl: Swets & Zeitlinger. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Dobslaw, G. (2003). Teachers' instructional quality and their explanation of students' understanding. In M. Kompf, & P. Denicolo (Eds.), Teacher thinking twenty years on: Revisiting persisting problems and advances in education (pp. 283-25-36). Liss, Nl: Swets & Zeitlinger. Send a copy for my personal use
Aleven, V., Stahl, E., Schworm, S., Fischer, F., & Wallace, R. (2003). Help seeking and help design in interactive learning environments. Review of Educational Research, 73(3), 277-320. doi:10.3102/00346543073003277 (abstract)
Bromme, R., Jucks, R. & Rambow, R. (2003). Wissenskommunikation über Fächergrenzen: Ein Trainingsprogramm. Wirtschaftspsychologie, 5(3), 94-102. Der Beitrag ist erschienen im Themenheft Wissensmanagement - psychologische Perspektiven und Redefinitionen. (Gast-Hrsg. M. Dick & T. Wehner). Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Stahl, E. (2003). The impact of epistemological beliefs on e-learning: the case of help-seeking. In F. W. Hesse, & Y. Tamura (Eds.), The joint workshop of cognition and learning through media-communication for advanced e-learning (pp. 29-35). Berlin. Send a copy for my personal use
Clark, D., Weinberger, A., Jucks, R., Spitulnik, M., &. Wallace, R (2003). Designing effective science inquiry in text-based computer supported collaborative learning environments. International Journal of Educational Policy, Research, & Practice, 4, 55-82.
Jucks, R., Paechter, M. R., & Tatar, D. G. (2003). Learning and collaboration in online discourses. International Journal of Educational Policy, Research, & Practice, 4, 117-146.
Jucks, R., Bromme, R. & Runde, A. (2003). Audience Design von Experten in der netzgestützten Kommunikation: Die Rolle von Heuristiken über das geteilte Vorwissen. Zeitschrift für Psychologie, 211(2), 60-74. Der Beitrag ist erschienen im Themenheft Wissenskommunikation (Hrsg. F.W. Hesse). doi:10.1026//0044-3409.211.2.60 Send a copy for my personal use
Runde, A., Bromme, R. & Stahl, E. (2003). Gibt es Präferenzen bei der grafischen Darstellung logischer Relationen?. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 17(2), 103-114. doi:10.1024//1010-0652.17.2.103 Send a copy for my personal use
2002
Bromme, R. & Stahl, E. (Eds.) (2002). Writing hypertext and learning: Conceptual and empirical approaches. Advances in Learning and Instruction Series. London: Pergamon.
Bromme, R. & Stahl, E. (2002). Writing and learning: Hypertext as a renewal of an old and close relationship. Introduction and overview. In R. Bromme, & E. Stahl (Eds.), Writing hypertext and learning: Conceptual and empirical approaches. Advances in Learning and Instruction Series (pp. 1-14). London: Pergamon. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Stahl, E. (2002). Learning by producing hypertext from reader perspectives: Cognitive flexibility theory reconsidered. In R. Bromme, & E. Stahl (Eds.), Writing hypertext and learning: Conceptual and empirical approaches. Advances in Learning and Instruction Series (pp. 39-61). London: Pergamon. Send a copy for my personal use
Nückles, M. & Bromme, R. (2002). Internet experts' planning of explanations for laypersons: A Web experimental approach in the Internet domain. Experimental Psychology, 49(4), 1-13. [Special Issue on Internet-based psychological experimenting]. Send a copy for my personal use
Stahl, E. (2002). Methods for assessing cognitive processes during the construction of hypertexts. In R. Bromme, & E. Stahl (Eds.), Writing hypertext and learning: Conceptual and empirical approaches. Advances in Learning and Instruction Series (pp. 177-196). London: Pergamon. (Abstract)
Stahl, E. & Bromme, R. (2002). Entwicklung einer Online-Lernumgebung für das Einführungspraktikum "Botanische Bestimmungsübungen". In U. Becker, & W. Sommer (Hrsg.), Learntec 2002. 10. Europäischer Kongress und Fachmesse für Bildungs- und Informationstechnologie. Tagungsband (S.573-579). Karlsruhe: Schriftenreihe der Karlsruher Messe-und Kongress-GMBH. (Zusammenfassung)
Stahl, E., Glötzel, V., van Randenborgh, A., Rottmann, J., Vogel, V., Hölzenbein, S. & Kiffe, K. (2002). Akzeptanz, Rollendifferenzierung und geschlechtsspezifisches Verhalten in Dyaden bei Botanischen Bestimmungsübungen: Ein Vergleich zweier Medien. I D B Münster.
Stahl, E. & Jucks, R. (2002). Texte und Hypertexte. Lernen mit neuen Medien: Modul 2. Erscheint als Onlineveröffentlichung im Rahmen des Projekts EduMedia.
2001
Bromme, R. (2001). Teacher Expertise. In N. J. Smelser, P. B. Baltes & F. E. Weinert (Eds.), International Encyclopedia of the Behavioral Sciences: Education (pp. 15459-15465). London: Pergamon. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Jucks, R. (2001). Wissensdivergenz und Kommunikation. Lernen zwischen Experten und Laien im Netz. (S.81-103). In F. W. Hesse & H. F. Friedrich (Hrsg.) Partizipation und Interaktion im virtuellen Seminar. Muenster: Waxmann. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Jucks, I. (2001). Paedagogische Psychologie an der Universitaet Muenster (Arbeitseinheit Prof. Bromme): Konzeption und Beispiele. Newsletter Paedagogische Psychologie, 1, 12-17.
Bromme, R. & Rambow, R. (2001). Experten-Laien-Kommunikation als Gegenstand der Expertiseforschung: Fuer eine Erweiterung des psychologischen Bildes vom Experten. In R. K. Silbereisen (Hrsg.), Bericht ueber den 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie in Jena (S. 541-550). Lengerich: Pabst. Send a copy for my personal use
Bromme, R., Rambow, R., & Nueckles, M. (2001). Expertise and estimating what other people know: The influence of professional experience and type of knowledge. Journal of Experimental Psychology: Applied, 7(4), 317-330. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Stahl, E. (2001). The idea of "hypertext" and its implication on the process of hypertext writing. In W. Frindte, T. Koehler, P. Marquet & E. Nissen (Eds.), IN-TELE 99 - Internet-based teaching and learning 99, Vol.3, Internet Communication (pp. 302-308). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Gervais, R.O., Russell, A.S., Green, P., Ferrari, R. and Pieschl, S D. (2001) Effort testing in patients with fibromyalgia and disability incentives. Journal of Rheumatology, 28, 1892-1899. Send a copy for my personal use
Jucks, R. (2001). Was verstehen Laien? Zur Verstaendlichkeit von Fachtexten aus der Sicht von Computer-Experten. Muenster: Waxmann. Erfahren Sie mehr über das Buch
Stahl, E. (2001). Hyper - Text - Schreiben. Die Auswirkungen verschiedener Instruktionen auf Lernprozesse beim Schreiben von Hypertext. Muenster: Waxmann. Erfahren Sie mehr über das Buch
2000
Bromme, R. (2000). Beyond one's own perspective: The psychology of cognitive interdisciplinarity. In P. Weingart & N. Stehr (Eds.), Practising interdisciplinarity (pp. 115-133). Toronto: Toronto University Press. Send a copy for my personal use
Rambow, R. & Bromme, R. (2000). Was Schoens "reflective practitioner" durch die Kommunikation mit Laien lernen koennte. In G. H. Neuweg (Hrsg.), Wissen - Koennen - Reflexion: Ausgewaehlte Verhaeltnisbestimmungen (S. 245-263). Innsbruck: Studienverlag. Send a copy for my personal use
1999
Bromme, R. (1999). Die eigene und die fremde Perspektive: Zur Psychologie kognitiver Interdisziplinaritaet. In W. Umstaetter & K.-F. Wessel (Hrsg.), Interdisziplinaritaet - Herausforderung an die Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler. Festschrift zum 60. Geburtstag von Heinrich Parthey (S. 37-61). Bielefeld: Kleine.
Bromme, R. & Stahl, E. (1999). Spatial metaphors and writing hypertext: Studying school lessons. European Journal of Psychology of Education, 14, 267-281.
Bromme, R., Nueckles, M., & Rambow, R. (1999). Adaptivity and anticipation in expert-laypeople communication. In S. E. Brennan, A. Giboin & D. Traum (Eds.), Psychological models of communication in collaborative systems. AAAI Fall Symposion Series (pp. 17-24). Menlo Park, CA: AAAI. Send a copy for my personal use
1998
Bromme, R. (1998). Paedagogische Psychologie als anwendungsorientiertes Fach in der Hauptdiplomausbildung: Eine (auch kontroverse) Zwischenbilanz. Psychologische Rundschau, 49, 89-90.
Bromme, R. (1998). Kein Abschluß der Debatte: Die Diskussion um das Fach und die Qualitaet der Lehre. Psychologische Rundschau, 49, 94-95.
Bromme, R. & Nueckles, M. (1998). Perspective-taking between medical doctors and nurses: A study on multiple representations of different experts with common tasks (Attention page is 70 kb large). In M. W. van Someren, H. P. A. Boshuizen, T. deJong, & P. Reimann (Eds.), Learning with multiple representations (pp. 175-196). Oxford: Elsevier. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Stahl, E. (1998). Raeumliche Metaphern und das Schreiben von Hypertext: Eine Studie im Schulunterricht. Zeitschrift fuer Paedagogische Psychologie, 12 , 156-166.
auch erschienen als:
Bromme, R. & Stahl, E. (1999). Spatial metaphors and writing hypertexts: Study within schools. European Journal of Psychology of Education, 14(2), 267-281. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Rambow, R. (1998). Die Verstaendigung zwischen Experten und Laien: Das Beispiel Architektur. In W. K. Schulz (Hrsg.), Expertenwissen: Soziologische, psychologische und paedagogische Perspektiven (S. 49-65). Opladen: Leske & Budrich. Send a copy for my personal use
Bromme, R., Rambow, R. & Wiedmann, J. (1998). Typizitaetsvariationen bei abstrakten Begriffen: Das Beispiel chemischer Fachbegriffe. Sprache & Kognition, 17, 3-20. Send a copy for my personal use
Nueckles, M. & Bromme, R. (1998). Knowing what the others know: A study on interprofessional communication between nurses and medical doctors. Klinische Paediatrie, 210, 291-296. Send a copy for my personal use
1997
Bromme, R. (1997). Kompetenzen, Funktionen und unterrichtliches Handeln des Lehrers. In F. E. Weinert (Hrsg.), Psychologie des Unterrichts und der Schule. Enzyklopaedie der Psychologie, Serie I, Bd. 3 (S. 177-212). Goettingen: Hogrefe. Send a copy for my personal use
Bromme, R. (1997). Paedagogische Psychologie als anwendungsorientiertes Fach der Hauptdiplomausbildung: Eine Zwischenbilanz. In Fachgruppe Paedagogische Psychologie in der Deutschen Gesellschaft fuer Psychologie e.V. Newsletter 1/1997 (S. 34-37). Landau: Verlag Empirische Paedagogik.
Bromme, R. (1997). Zur Psychologie des Fachwissens und Koennens von Lehrern: Eine Herausforderung fuer die Schulpsychologie? In L. Dunkel, Ch. Enders & Ch. Hankel (Hrsg.), Schule - Entwicklung - Psychologie - Schulentwicklungspsychologie. Bericht ueber die 12. Bundeskonferenz Schulpsychologie (S. 288-296). Bonn: Deutscher Psychologen Verlag.
Bromme, R. (1997).The teacher as an expert: Everyday concepts and some facts about the knowledge base of the teaching profession. In W. Bünder & K. Rebel (Eds.), Teacher education - Theoretical requirements and professional reality (p. 23-40). Kiel: IPN Materialien. Send a copy for my personal use
Stahl, E. & Bromme, R. (1997). Verstaendnis von Hypertext-Strukturen durch die Konstruktion von Hypertexten? Beobachtungen zum Umgang mit Hypertexten im Unterricht. In D. Janetzko et al. (Hrsg.), CAW-97: Beitraege zum Workshop 'Cognition & Web' (S. 158-175). Freiburg i.Br.
1996
Bromme, R. (1996). Protokollanalyse. In G. Strube, B. Becker, C. Freska, U. Hahn, G. Palm & K. Opwis (Hrsg.), Woerterbuch der Kognitionswissenschaft (S. 544). Stuttgart: Klett-Cotta. Send a copy for my personal use
Bromme, R. (1996). Fachbegriffe. In G. Strube, B. Becker, C. Freska, U. Hahn, G. Palm & K. Opwis (Hrsg.), Woerterbuch der Kognitionswissenschaft (S. 184). Stuttgart: Klett-Cotta. Send a copy for my personal use
Bromme, R., Rambow, R. & Straesser, R. (1996). Jenseits von "Oberflaeche" und "Tiefe": Zum Zusammenhang von Problemkategorisierungen und Arbeitskontext bei Fachleuten des Technischen Zeichnens. In H. Gruber & A. Ziegler (Hrsg.), Expertiseforschung: Theoretische und methodische Grundlagen (S. 150-168). Opladen: Westdeutscher Verlag. Send a copy for my personal use
1995
Bromme, R. (1995). Was ist 'pedagogical content knowledge'? Kritische Anmerkungen zu einem fruchtbaren Forschungsprogramm. In S. Hopmann & K. Riquarts (zus. m. W. Klafki & A. Krapp) (Hrsg.), Didaktik und/oder Curriculum. Zeitschrift fuer Paedagogik, Beiheft 33, 105-115.
Send a copy for my personal use (deutschsprachiger Text)
Auch erschienen als: Bromme, R. (1995). What exactly is pedagogical content knowledge? Critical remarks regarding a fruitful research program. In S. Hopmann & K. Riquarts (Eds.), Didaktik and/or curriculum. IPN Schriftenreihe, Vol. 147, (pp. 205-216). Kiel: IPN.
Send a copy for my personal use (English version)
Bromme, R. & Rambow, R. (1995). Man sieht nur, was man weiss... .Der Architekt, 8/95, 451-453.
Bromme, R. & Tillema, H. (1995) (Eds.), Fusing experience and theory. Special issue of Learning and Instruction, 5, (4).
Bromme, R. & Tillema, H. (1995). Fusing experience and theory: The structure of professional knowledge. Learning and Instruction, 5(4), 261-269. Send a copy for my personal use
Rambow, R. & Bromme, R. (1995). Implicit psychological concepts in architects' knowledge: How large is a large room? Learning and Instruction, 5, 337-355. Send a copy for my personal use
1994
Bromme, R. (1994). Das Bild vom Fachwissen des Paedagogen: Alltagskonzepte und einige Fakten zum Lehrer als Experten. In A. Gramm, H. Lindemann & E. Sumfleth (Hrsg.), Naturwissenschaft und Unterricht, Bd. 21 (S. 133-150). Magdeburg: Westarp. Auch erschienen in: Forum fuer Lehrerbildung, 24, 102-121. Send a copy for my personal use
Bromme, R. (1994). Beyond subject matter: A psychological topology of teachers' professional knowledge. In R. Biehler, R. W. Scholz, R. Straesser & B. Winkelmann (Eds.), Mathematics didactics as a scientific discipline: The state of the art (pp. 73-88). Dordrecht: Kluwer. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Buender, W. (1994). Fachbegriffe und Arbeitskontext: Unterschiede in der Struktur chemischer Fachbegriffe bei verschiedenen Nutzergruppen. Sprache & Kognition, 13, 178-190. Send a copy for my personal use
Bromme, R. & Steinbring, H.(1994). Interactive development of subject matter within instruction in the classroom. Educational Studies in Mathematics, 27, 217-284. Send a copy for my personal use
1993
Bromme, R. (1993). Können Lehrer Experten sein – können Experten Lehrer sein? Eine Studie zu subjektiven Konzepten über den Lehrer als Experten. In: H. Bauersfeld & R. Bromme (Hrsg.) (1993). Bildung und Aufklärung. Studien zur Rationalität des Lehrens und Lernens. Festschrift für Helmut Skowronek zum 60. Geburtstag. Münster: Waxmann Send a copy for my personal use
Bromme , R. & Rambow , R. (1993). Die Verbesserung der muendlichen Praesentation von Referaten: Ein Ausbildungsziel und zugleich ein Beitrag zur Qualitaet der Lehre. Das Hochschulwesen (41. Jg., Heft 6, S. 289-297) Send a copy for my personal use