Wissenschaftliche Vorträge
und Veröffentlichungen
Publikationen
(je Jahr, alphabetisch)
2016
Moll, R., & Pieschl, S. (2016). Expecting collective privacy - a new perspective on trust in online communication. In B. Blöbaum (Ed.), Trust and Communication in a Digitalized World. Models and Concepts of Trust Research (pp. 239-251). Berlin: Springer. Send a copy for my personal use Link zur Publikation
Pieschl, S., & Fegers, S. (2016). Violent Lyrics = Aggressive Listeners? Effects of Song Lyrics and Tempo on Cognition, Affect, and Self-Reported Arousal. Journal of Media Psychology, 28, 32-41. doi: 10.1027/1864-1105/a000144
Pieschl, S., & Moll, R. (2016). For they know not what they do? Target memory and metacognitive monitoring of self-disclosures on Social Networking Sites. Computers in Human Behavior, 64, 43-54. doi: 10.1016/j.chb.2016.06.008
2015
Pieschl, S., Kuhlmann, C., & Porsch, T. (2015). Beware of Publicity! Perceived Distress of Negative Cyber Incidents and Implications for Defining Cyberbullying. Journal of School Violence, 14(1), 111-132. doi:10.1080/15388220.2014.971363 [Special Issue: New Directions in Cyberbullying Research]
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2015). Blessed oblivion? Knowledge and metacognitive accuracy in Online Social Networks. International Journal of Developmental Science, 9(2), 57-60. doi:10.3233/DEV-14155 Send a copy for my personal use
2014
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2014). Competent or clueless? Users’ knowledge and misconceptions about their online privacy management. Computers in Human Behavior, 41, 212–219. doi:10.1016/j.chb.2014.09.033 Send a copy for my personal use
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2014). Trust into collective privacy? The role of subjective theories for self-disclosure in Online Social Networks. Societies, 4, 770-784. doi:10.3390/soc4040770 [Special Issue: Social Media and Social Capital] Send a copy for my personal use
Pieschl, S., & Porsch, T. (2014). Medienwirkungsforschung zwischen Wissenschaft und Praxis - Überblick und Einleitung zu den Themen dieses Buches. In T. Porsch & S. Pieschl (Hrsg.), Neue Medien und deren Schatten. Mediennutzung, Medienwirkung und Medienkompetenz (S. 7-25). Göttingen: Hogrefe.
Pieschl, S. & Porsch, T. (2014). Cybermobbing – mehr als „Ärgern im Internet“. In T. Porsch & S. Pieschl (Hrsg.), Neue Medien und deren Schatten. Mediennutzung, Medienwirkung und Medienkompetenz (S. 133-158). Göttingen: Hogrefe.
Porsch, T. & Pieschl, S. (Hrsg.) (2014). Neue Medien und deren Schatten. Mediennutzung, Medienwirkung und Medienkompetenz. Göttingen: Hogrefe.
Porsch, T., & Pieschl, S. (2014). Cybermobbing unter deutschen Schülerinnen und Schülern: Eine repräsentative Studie zu Prävalenz, Folgen und Risikofaktoren. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 9(1), 7-22. Link Send a copy for my personal use
2013
Kuhlmann, C., Pieschl, S., & Porsch, T. (2013). What aspects of cyber cruelty are judged most distressing? An adaptive conjoint study with two independent samples. In M. Knauff, M. Pauen, N. Sebanz, & I. Wachsmuth (Eds.), Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2784-2789). Austin, TX: Cognitive Science Society. Send a copy for my personal use
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2013). Sharing in the dark? Target memory and risk awareness in online communication. In M. Knauff, M. Pauen, N. Sebanz, & I. Wachsmuth (Eds.), Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 3092-397). Austin, TX: Cognitive Science Society. Send a copy for my personal use
Pieschl, S. & Porsch, T. (2013). Das Präventionsprogramm Surf-Fair gegen Cybermobbing - Eine Einführung. Psychologie in Oesterreich, 1, 14-21. Send a copy for my personal us
Pieschl, S., Porsch, T., Kahl, T., & Klockenbusch, R. (2013). Relevant dimensions of cyberbullying - results from two experimental studies. Journal of Applied Developmental Psychology, 34, 241-252. doi:10.1016/j.appdev.2013.04.002
Pieschl, S., & Urbasik, S. (2013). Does the cyberbullying prevention program Surf-Fair work? - An evaluation study. In R. Hanewald (Ed.), From cyber bullying to cyber safety: issues and approaches in educational contexts (pp. 205-224). Hauppauge, NY: Nova Science Publishers.
2012
Pieschl, S. & Porsch, T. (2012). Cybermobbing - definitorische Grauzone und kriminalstatistisches Dunkelfeld. In Polizei Nordrhein-Westfalen Landeskriminalamt (Hrsg.), luK-Kriminalität in NRW - Entwicklung und Bewertung. Lagebild 2011 (S. 15 und S. 19). Landeskriminalamt Nordrhein-Westfalen. Link
Pieschl, S., & Porsch, T. (2012). Schluss mit Cybermobbing! Das Trainings- und Präventionsprogramm „Surf-Fair“. Weinheim: Beltz. Link
Porsch, T., & Pieschl, S. (2012). Cybermobbing und seine Folgen für Kinder und Jugendliche. Soziale Psychiatrie, 36(1), 34-37. Send a copy for my personal use Literaturliste
Porsch, T. & Pieschl, S. (2012). Cybermobbing: Prävention und akute Hilfe bei Mobbing im Internet. campus Spiegel, 01/12, 20-22. Send a copy for my personal use
Porsch, T. & Pieschl, S. (2012). Cybermobbing – Ein Thema für Forschung und Praxis In Landeshauptstadt Düsseldorf (Hrsg.). Mobile School – Medienkompetenz auf Rädern. Projektdokumentation (S. 37). Landeshauptstadt Düsseldorf. Send a copy for my personal use
Porsch, T. & Pieschl, S. (2012). Gewalt im Internet als Thema für Seminare im Bachelor-Studiengang Psychologie. In: M. Krämer, S. Dutke & J. Barenberg (Hrsg.). Psychologiedidaktik und Evaluation IX (S. 309 -314). Aachen: Shaker.
2011
Porsch, T., Pieschl, S., & Hohage, C. (2011). Cybermobbing. In: Techniker Krankenkasse, Landesvertretung NRW (Hrsg.). Gewalt gegen Kinder. Ein Leitfaden für Früherkennung, Handlungsmöglichkeiten und Kooperation. Düsseldorf. Heruntergeladen von http://www.gewalt-gegen-kinder.de.
Wissenschaftliche Vorträge
(je Jahr, alphabetisch)
2016
Pieschl, S. (2016, August). Metacognitive Judgments regarding Deep Understanding of Complex Causal Phenomena: A Review of the Illusion of Explanatory Depth. Paper presented at the 7th Biennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 16 Metacognition, Nijmegen, Netherlands.
Pieschl, S. (2016, November). The complicated relationship between cyberbullying and trust - Two exploratory studies. Paper presented at the 21st Workshop on Aggression "Socio-Emotional Programs; Preventing Aggression", Oradea-Baile Felix, Romania.
Pieschl, S. (2016, November). Pitfalls and challenges in cyberbullying prevention research - Insights from two case studies. Paper presented at the 21st Workshop on Aggression "Socio-Emotional Programs; Preventing Aggression", Oradea-Baile Felix, Romania.
Pieschl, S., & Kourteva, P. (2016, September). Wirkt eine auf Bystander fokussierte Prävention gegen Cybermobbing? Praktische Herausforderungen bei der Durchführung zweier Evaluationsstudien im Feld Schule. Vortrag auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig.
2015
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2015, May). Lost in information – users expect collective privacy in the presence of noise cues. Paper presented at 65th ICA Annual Conference "Communication Across the Life Span", San Juan, Puerto Rico.
Pieschl, S. (2015, November). Cyberbullying - Ein neues Problem oder alter Wein in neuen Schläuchen? Vortrag im Psychologischen Forschungskolloquium Wintersemester 2015/16, Philosophisch-Sozialwissenschaftliche Fakultät Universität Augsburg.
Pieschl, S., Gathmann, N., & Haßler, A. (2015, November). Laypersons’ attitudes regarding violent video games and aggression – The impact of writing causal explanations and of an illusion of understanding. Paper presented at the XXth Workshop Aggression “Future Challenges of Aggression Research”, University of Applied Sciences Upper Austria, Linz, Austria.
Pieschl, S., & Moll, R. (2015, September). Selbstregulation als Kernaspekt digitaler Kompetenz – Das Beispiel Privatsphärewahrnehmung 2.0. Vortrag auf der 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), Kassel.
Pieschl, S., Moll, R., & Bromme, R. (2015, September). Privacy by noise? The impact of information density onto users’ audience expectations. Paper presented at the 9th Conference of the Media Psychology Division (German Psychological Society, DGPs), Tübingen, Germany.
Pieschl, S., Schmischke, F., & Moll, R. (2015, May). The impact of perceptual disfluency on memory for personal information on social media. Poster presented at 65th ICA Annual Conference "Communication Across the Life Span", San Juan, Puerto Rico.
Pieschl, S., Schmischke, F., & Moll, R. (2015, August). The impact of perceptual disfluency when learning personal information on social media. Paper presented at the 16th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Limassol, Cyprus.
2014
Moll, R. & Bromme, R. (2014, März). Sind sich Schüler darüber bewusst, was sie online preisgeben? Vertrauen in das eigene Wissen als Teilaspekt digitaler Kompetenz. Poster präsentiert bei der Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt.
Pieschl, S. (2014, März). Förderung digitaler Kompetenz als Schutz gegen Cybermobbing? Poster präsentiert bei der Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt.
Pieschl, S. (2014, August). Cyberbullying. Invited presentation at the Conference on Evidence on Schooling and Wellbeing, TrygFonden's Centre for Child Research, Aarhues, Denmark.
Pieschl, S., & Moll, R. (2014, März). Vertrauen als Kernaspekt digitaler Kompetenz - Implikationen für Bildung. Postergruppe präsentiert bei der Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt.
Pieschl, S., Moll, R., & Bromme, R. (2014, September). Beware of Self-Disclosures? Metacognitive Confidence Judgments regarding Online Target Memory. Paper presented at the 6th Biennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 16 Metacognition, Istanbul, Turkey.
2013
Kuhlmann, C., Pieschl, S., & Porsch, T. (2013, August). What aspects of cyber cruelty are judged most distressing? An adaptive conjoint study with two independent samples. Poster presented at the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society. Berlin, Germany.
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2013, September). Online social network users are not necessarily careless: Evidence for cognitive vigilance during self-disclosure. Paper presented at the 8th Conference of the Media Psychology Division (Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs – German Psychological Society), Würzburg, Germany.
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2013, August). Sharing in the dark? Target memory and risk awareness in online communication. Poster presented at the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society. Berlin, Germany.
Moll, R., Pieschl, S., & Bromme, R. (2013, März). Self-Disclosure in Online Social Networks: The Role of Memory and Metacognitive Awareness. Paper presented at the UCSIA Workshop ‘Youth 2.0: Conntecting, Sharing, and Empowering?’, Antwerp, Belgium.
Nordenbrock, S., & Pieschl, S. (2013, September). Behütet und vertrauensselig – Schutz- oder Risikofaktoren für Cybermobbing? Vortrag auf der 14. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hildesheim, Deutschland.
Pieschl, S. (2013, November). Erinnerungsvermögen und Risikobewusstsein in der Online-Kommunikation. Eingeladener Vortrag im Rahmen des Workshops "Überblick und Möglichkeiten der Erhebung von Social-Media-Aspekten im Rahmen des Nationalen Bildungspanels (NEPS)", Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB), Berlin, Deutschland.
Pieschl, S., & Karwinkel, V. (2013, August). I did not write you this before, did I? Destination memory in computer-mediated communication. Poster presented at the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society. Berlin, Germany.
Pieschl, S., Kuhlmann, C., & Porsch, T. (2013, September). Which aspects of negative cyber incidents are preceived most distressing? Implications for the definition and measurement of cyberbullying. Paper presented at the 16th European Conference on Developmental Psychology, Lausanne, Switzerland.
Pieschl, S., & Moll, R. (2013, Juni). Target memory for online self-disclosure: What works and what does not? Eingeladener Vortrag im Rahmen des Forschungskolloquiums Sozialpsychologie (Social Snack), Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Deutschland.
Pieschl, S., Stauf, L., & Urbasik, S. (2013, August). The evaluation of Surf-Fair, a constructivist cyber bullying prevention program. Paper presented at the 15th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
Porsch, T. (2013, Februar). Cybermobbing. Vortrag auf der Tagung "Kommissar Facebook"? Ermittlungen in sozialen Netzwerken (Münsteraner Fachgespräche), Münster, Deutschland.
Porsch, T. & Pieschl, S. (2013, Juni). Seminarkonzept „Cybermobbing“. Didaktische Gestaltung polizeilicher Präventionsarbeit mit Jugendlichen. Vortrag auf der Tagung Didaktik der Polizeipsychologie, Frankfurt a.Main.
Porsch, T., Pieschl, S., & Kuhlmann, C. (2013, September). Cyberbullying - eine empirische Beschreibung des Konstrukts. Vortrag auf der Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung der DGfE (Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft), Dortmund, Deutschland.
Porsch, T., Pieschl, S., & Kuhlmann, C. (2013, September). Cyberbullying - eine empirische Beschreibung des Konstrukts. Vortrag bei der 78. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Dortmund, Deutschland.
Stodt, B., Moll, R., Polzer, C., Pieschl, S. & Brand, M. (2013, März). First results of a new questionnaire to assess Internet literacy: Correlations to pathological Internet use and risk-taking behavior. Poster presented at the Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Vienna, Austria.
2012
Christofzik, H. & Pieschl, S. (2012, September). Tatort virtuelle Welten: Was denken und wissen Lehrer über Cybermobbing unter Schülern? Vortrag auf dem 20. Bundeskongress für Schulpsychologie, Münster, Deutschland.
Kuhlmann, C., Pieschl, S.,& Porsch, T. (2012, September). Der schlimmste Fall – Conjoint Analyse unterschiedlicher Cyberbullyingmerkmale. Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bielefeld.
Kuhlmann, C., Pieschl, S., & Porsch, T. (2012, September). Cyberbullying - Eine Conjoint-Analyse. Vortrag auf dem 20. Bundeskongress für Schulpsychologie, Münster, Deutschland.
Marheineke, J., Porsch, T., & Pieschl, S (2012, September). Einmal Opfer, immer Opfer? Eine Längsschnittstudie zur Stabilität von Cybermobbing. Vortrag bei der 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland.
Pieschl, S., Kuhlmann, C., & Porsch, T. (2012, Oktober). Which cyber incidents are perceived most distressing? Poster presented at the conference Bullying and Cyberbullying: The Interface between Science and Practice, University of Vienna, Austria.
Pieschl, S., & Porsch, T. (2012, April). Cyberbullying – Can laboratory research contribute to our knowledge in this field? Round table presentation at the Annual Conference of the American Educational Research Association (AERA), Vancouver, Canada.
Pieschl, S., Stauf, L. & Porsch, T. (2012, September). „Surf-Fair“ das Präventionsprogramm gegen Cybermobbing – Eine Einführung! Workshop auf dem 20. Bundeskongress für Schulpsychologie, Münster, Deutschland.
Porsch, T. & Pieschl, S.(2012, September). Cyberbullying -Ein Thema für die Schule. Symposium auf dem 20. Bundeskongress für Schulpsychologie, Münster, Deutschland.
Porsch, T. & Pieschl, S.(2012, September). Cyberbullying -Schülerinnen und Schüler als Betroffene. Vortrag auf dem 20. Bundeskongress für Schulpsychologie, Münster, Deutschland.
Porsch, T. & Pieschl, S.(2012, September). Cyberbullying – Ergebnisse einer repräsentativen Umfrage unter deutschen Schüler/innen. Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs),
Bielefeld.
Porsch, T., & Pieschl, S. (2012, Mai). Gewalt im Internet als Thema für Seminare im Bachelor-Studiengang Psychologie. Vortrag auf der 9.Fachtagung für Psychologiedidaktik und Evaluation, Münster.
Porsch, T. & Pieschl, S. (2012, Februar). Cybermobbing -Verbreitung und Möglichkeiten. Vortrag auf dem Symposium Pädagogik für das 21. Jahrhundert, Hamburg.
2011
Bauer, M., Porsch, T. & Pieschl, S. (2011, September). Aggressionen im Elternhaus – Terror im Netz. Die Beziehung von Familienklima und Cyberbullying. Poster auf der 76. Tagung der Arbeitsgemeinschaft Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Klagenfurt.
Kahl, P. T., Porsch, T., & Pieschl, S. (2011, November). Coping with cyberbyullying and its emotional impact. Paper presented at the XVI. Workshop Aggression, Marburg, Deutschland.
Olenik-Shemesh, D., Heiman, T., & Pieschl, S. (2011, June). Adolescents' cyberbullying: Moods, loneliness and social support. Paper presented at the 32rd International Conference of the Stress and Anxiety Research Society (STAR), Münster, Germany.
Pieschl, S., & Porsch, T. (2011, September). Cyber-Mobbing - Eine neue Gefahr im Netz und keine Lösung? Vortrag auf der 20. Fachgruppentagung Entwicklungspsychologie der DGPs, Erfurt.
Pieschl, S., & Porsch, T. (2011, Oktober). Cybermobbing - Eine neue Form der Gewalt gegen Kinder? Vortrag im Rahmen des von der Techniker Krankenkasse organisierten Expertengesprächs zum Thema "Gewalt gegen Kinder - neue Dimensionen und alte Probleme", Münster.
Pieschl, S., & Porsch, T. (2011, November). Experimental cyberbullying research – an oxymoron? Paper presented at the Meeting of the COST Action IS0801: Cyber-bullying: Coping with negative and enhancing positive uses of new technologies, in relationships in educational settings, at the Trinity College, Dublin, Ireland.
Pieschl, S., Urbasik, S., & Porsch, T. (2011, Mai). Does the cyberbullying prevention program Surf-Fair work? Paper presented at the 2nd Training Cyberbullying Training School "Adolescents and Social Media Interventions: Methodological Issues, and Guidance and Coping Strategies for Cyberbullying" of the COST IS 0801 Cyberbullying, in Turku, Finland.
Pieschl, S., Porsch, T., & Kahl, T. (2011, Mai). Which kind of cyberbullying has the biggest emotional impact and elicits most coping strategies? Poster presented at the 2nd Training Cyberbullying Training School "Adolescents and Social Media Interventions: Methodological Issues, and Guidance and Coping Strategies for Cyberbullying" of the COST IS 0801 Cyberbullying, in Turku, Finland.
Porsch, T. (2011, Juli). Cybermobbing. Expertenrunde der Landesanstalt für Medien NRW (LfM) und des Medienpädagogischen Forschungsverbundes Südwest (mpfs), Stuttgart.
Porsch, T. & Pieschl, S. (2011, August). “Victim, bully or both, that is the question!” Cyber-bullying among German secondary school students in 2009 and 2010. Paper presented at the 7th Conference of the Media Psychology Division of the DGPs (German Psychological Society), Bremen, Germany.
2010
Pieschl, S., & Fegers, S. (2010, November). Der Einfluss von Liedtexten und Tempo auf den Abruf aggressiver versus prosozialer Kognitionen und physiologische Erregung. Vortrag auf dem XV. workshop aggression, Bonn, Deutschland.
Pieschl, S., & Mersch, S. (2010, May). Psychological knowledge. Expertise or common sense? Transfer of the IOED-paradigm to the psychological domain. Paper presented at the th Biennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 16 Metacognition, Münster, Germany.
Schmiedeke, B., Pieschl, S., & Bromme, R. (2010, November). Wie viel wissen sie wirklich? Subjektive Theorien Jugendlicher über den Zusammenhang zwischen gewalthaltigen Medien und aggressivem Verhalten. Vortrg auf dem XV. workshop aggression, Bonn, Deutschland.
Urbasik, S., & Pieschl, S. (2010, September). Protective factors that reduce or prevent cyberbullying. Vortrag bei dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, Deutschland.
Urbasik, S., & Pieschl, S. (2010, November). Cyberbullying - Evaluation einer Präventionsmaßnahme in der sechsten Klasse. Vortrag auf dem XV. workshop aggression, Bonn, Deutschland.
2009
Pieschl, S., Mersch, S., & Bromme, R. (2009, November). What does the general public know about priming? Subjective theories about the consumption of violent media and adolescent aggression. Paper presented at the XIVth Workshop Aggression, Berlin, Germany.