Organisation
Organisation

Dr. Franziska Trapp

© privat

Dr. Franziska Trapp is a researcher at the University of Münster. In her dissertation entitled “Reading Contemporary Circus” she developed the first methodology for the analysis of contemporary circus performances. As the founder of the Zirkus | Wissenschaft research project and organizer of international conferences including Semiotics of the Circus (2015) and UpSideDown – Circus and Space (2017), she is at the forefront of circus studies in Germany. During the past years, Franziska Trapp has worked for various circus productions such as the Festival Mondial du Cirque de Demain and Cirque Bouffon and successfully completed the Certificate en dramaturgie circassienne (CNAC and ESAC). She was awarded third place as Germany’s Best Junior Research Talent of 2019 for her work.
f.trapp@uni-muenster.de
zirkuswissenschaft@uni-muenster.de

  • Publications
    Monographs

    • Lektüren des Zeitgenössischen Zirkus. Ein Modell zur text-kontext-orientierten Aufführungsanalyse. Berlin, Boston: De Gruyter 2020. (Aufnahme in die Reihe Spektrum Literaturwissenschaft am 13.05.2019)
    • UpSideDown – Circus and Space. Traveling Exhibition. Ausstellung in Zusammenarbeit mit der Zentralen Kustodie und dem Kulturbüro der WWU. Münster 2018.
    • UpSideDown – Circus and Space. An Academic Graphic Novel. Münster 2018. ISBN: 978-3-946191-04-9 (In Zusammenarbeit mit Eckhardt Kluth).

    Editorial Work

    • Semiotic(s) Matters! Grenz- und Anwendungsbereiche der aktuellen Semiotik. Schriften zur Kultur- und Mediensemiotik Online. No 10 2021.

    Articles

    • « Le cirque contemporain ou ce qu’il en reste » : Une lecture du spectacle Les Princesses du Cheptel Aleïkoum. In : Les dramaturgies plurielles du cirque. Brüssel, Paris : CNAC et ESAC 2019.
    • Zirkus und Raum: Eine Semiotik der Performanz. In: Martin Nies (Ed.) Raumsemiotik. Räume. Grenzen. Identitäten. Schriften zur Kultur- und Mediensemiotik Online. Flensburg 2019. P. 223-240. (in cooperation with Maren Conrad)
    • Literary Circus: Towards the adaption of novels in the work of ‚Les Colporteurs’. In: Margarete Fuchs, Anna-Sophie Jürgens und Jörg Schuster (Ed.): Manegenkünste. Zirkus als ästhetisches Modell. Bielefeld: Transkript Verlag 2020.
    • L’importance du contexte pour la lecture des spectacles de cirque. Le cas de Jimmy Gonzalez, D’Argile In: Magalie Sizorn, Agathe Dumont (Ed.) : Professionalisation dans les arts du cirque. Reims: EPURE (Presses Universitaires de Reims) 2019. P. 153-166.
    • Narrating the Other: L’autre by Claudio Stellato. In: Karen Fricker (Hrsg.): Circus and its Others. Performancematters: Montréal 2018.