Projekte
Wayfinding through Orientation (WayTo)
People Prof. Dr. Angela Schwering
Dr. Jakub Krukar
Heinrich Löwen
Funding Period 09/2015 - 08/2020 Funding Organization EC FP 7 - ERC Starting Grant Link https://www.uni-muenster.de/forschungaz/project/9523?lang=en Description
Wayfinding is a task that we manage every day while going to work or on vacation. Although wayfinding research has gone through tremendous development, it suffers from fundamental shortcomings: State-of-the art wayfinding research still adheres to the principles of turn-by-turn navigation.
This proposal suggests a new wayfinding paradigm “Wayfinding Through Orientation” that supports the acquisition of spatial knowledge and cognitive mapping for advancing the user’s orientation. Users learn the spatial configuration of their environment through navigating. This makes wayfinding more successful because users with orientation can take informed spatial decisions. Our project goals are achieved through four objectives:- We develop a scientific understanding of orientation in wayfinding through empirically analyzing what kind of information induces orientation in humans.
- We generate orientation information automatically. Orientation information is different to spatial data stored in geographic information systems, because it does not have a consistent level of generalization, it is schematized and it refers to vernacular, vague places not included in traditional maps.
- New means of communication are developed to integrate orientation instructions into route directions. New maps are required to account for the characteristics of orientation information.
- To evaluate orientation wayfinding, we cannot apply traditional measures such as travel time, but develop new methods to determine the effect of orientation wayfinding on peoples’ ability to solve wayfinding tasks that require orientation and cognitive mapping.
SenseBox Photonics and OpenSenseMap Citizen Science for optical sensor data
People Prof. Dr. Angela Schwering
Funding Period 04/2016 - 03/2019 Funding Organization Federal Ministry of Education and Research Link http://www.sensebox.de/ Description
Open Citizen Science für Jedermann
Sicherheit, Gesundheit und Umweltschutz sind nicht nur abstrakte gesellschaftliche Themen, sondern betreffen jede/n Bürger/in auch im lokalen und persönlichen Umfeld. Bürger sind an lokalen Informationen zu diesen Themen interessiert, denn sie haben direkten Einfluss auf wichtige Entscheidungen wie beispielsweise die Wahl des Wohnortes, der Freizeitgestaltung oder die bewusste Wahl von Verkehrsmitteln. Öffentliche Messstationen liefern zwar Daten, auf Basis derer die Situation in Deutschland analysiert werden kann, diese Messungen sind allerdings nicht flächendeckend vorhanden, so dass sie nicht für Analysen einzelner Stadtteile oder gar bestimmter Straßenzüge genügen. Außerdem sind diese Daten meist nicht offen oder frei zugänglich, die Messmethoden nicht transparent und für Bürgerinnen und Bürger häufig schwer nachvollziehbar. Wenn Bürgerinnen und Bürger selbst zur Erhebung lokaler Daten beitragen und diese im Rahmen von Citizen Science der Allgemeinheit zur Verfügung gestellt werden, kann solch ein flächendeckendes Sensornetz die notwendigen Daten liefern, um sowohl lokale Bürgerfragen zu beantworten, als auch flächendeckende Informationen für ganz Deutschland zu generieren. Diese Informationen können zudem einen hohen Wert für Wirtschaft und Wissenschaft haben. Die Ansätze von Open Source und Open Innovation werden konsequent umgesetzt.
Mit Photonik die Welt vermessen
Das SenseBox-Projekt will Bürgerinnen und Bürger in die Lage versetzen, sich an der wissenschaftlichen Untersuchung aktueller, gesellschaftlich relevanter Fragestellungen mit Hilfe von Photonik-Technologien zu beteiligen. Bürgerinnen und Bürgern werden preiswerte Sensorstationen und das Knowhow zur Verfügung gestellt, um Messungen zu relevanten lokalen Fragestellungen durchzuführen. Hierfür wird in dem Projekt die „SenseBox Photonik" entwickelt: ein Do- It-Yourself-Bausatz für eine low-cost Sensorstation mit optischen Sensoren zur Messung von Helligkeit, Infrarot, UV-Licht, einem photonischen Feinstaubsensor und einer Kamera. Die Sensorstationen werden miteinander vernetzt und die erfassten Messreihen über die webbasierte Plattform OpenSenseMap öffentlich zugänglich gemacht, so dass Bürger eigene Problemstellungen analysieren können.
Primäres Projektziel ist die maximale Verbreitung der SenseBox Photonik unter Bürgerinnen und Bürgern. Schulen und Schülerlabore können die Inhalte der SenseBox Photonik in ihren Lehrplan integrieren. Technisch und naturkundlich orientierte Museen und Science Center können die SenseBox Photonik gut bei ihren praktischen Kursangeboten einsetzen.
Städte und die öffentliche Hand haben ein Interesse, die weitere Nutzung eines Citizen Science Projektes zu unterstützen, da dies die Grundlage der aufkommenden Smart City Bewegung ist und Beteiligung der Bürger an aktuellen Fragen der Politik fördert. Der Open Source Ansatz ermöglicht es auch Firmen, sich an dem Projekt zu beteiligen. Diese können auch Geschäftsmodelle basierend auf dem Sensornetzwerk aufbauen. Zur Anschlussfähigkeit von Schulen und dortigen Ergebnisverwertung wird die SenseBox Photonik und OpenSenseMap in das Workshop-Programm des Forschungs- und Schülerlabors GI@School aufgenommen.its4Land
People Prof. Dr. Angela Schwering
Dr. Malumbo Chipofya
Dr. Carl Schultz
Sahib JanFunding Period 02/2016 - 01/2020 Funding Organization EU H2020 - Research and innovation actions Link https://its4land.com Description
Länder in Subsahara-Afrika wie Ruanda, Kenia und Äthiopien stehen vor der großen Herausforderung, innerhalb kurzer Zeit Millionen bislang nicht anerkannter Bodenrechte zu kartieren, ohne hohe Kosten zu verursachen. Um dieser Herausforderung zu begegnen, wird das Institut für Geoinformatik (ifgi) der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster in den kommenden vier Jahren in Zusammenarbeit mit Partnern aus Ostafrika und Europa eine Reihe innovativer Werkzeuge zur Erfassung von Grundbesitz entwickeln. An dem Projekt its4land, in dem Forscher diese Werkzeuge entwickeln, werden Partner sowohl aus der Industrie als auch aus dem akademischen Bereich beteiligt sein. SketchMapia: An apporach for user-generated spatial information (SketchMapia)
People Prof. Dr. Angela Schwering
Funding Period 08/2017 - 07/2020 Funding Organization DFG - Individual Grants Programme Link http://schwering.staff.ifgi.de/Besucherverhalten/ Description
Systems based on user-generated content such as Wikipedia, WikiMapia, and OpenStreetMaps have increasingly gained importance in global acquisition and communication of information. This is particularly the case for spatial information: Traditional acquisition and maintenance of spatial data is slow and expensive, because it is carried out only by government authorities. Since spatial information about the environment is accessible to everybody, ordinary citizens could act as data collectors, which is faster, less expensive, and more dynamic. Volunteered Geographic Information (VGI) is a framework to create, assemble, and disseminate spatial information provided voluntarily by individuals. Current VGI approaches rely on a metric base map, which allow users to add their own content and assign it to a location on the metric map to publish it. The SketchMapia project aims at relaxing technical constraints and proposes to develop a framework taking freehand sketch maps as input. Sketch maps are intuitive and commonly used in human communication about environments. However, due to human cognition, sketch maps are incomplete, distorted, schematized, and therefore not as accurate as metric maps. This project develops a qualitative computational model to represent sketch maps in a computer-understandable way. SketchMapia integrates information from various sketch maps and metric maps into one data repository which can be queried by users via a query-by-sketch interface. Finally, spatial information from sketch maps is integrated with quantitative data to be represented on metric maps. Visitor Behaviour in Museums
People
Prof. Dr. Angela Schwering
Dr. Jakub Krukar
Dr. Carl Schultz
Sergey MukhametovFunding Period 04/2015 - 09/2016 Funding Organization Eigenmittel Link http://schwering.staff.ifgi.de/Besucherverhalten/ Description
In diesem Projekt wird ein System entwickelt, dass über ein Netzwerk aus mehreren Tiefenbildkameras Besucher eines Museums durch eine Ausstellung hinweg observieren, emotionale Reaktionen auf Ausstellungsexponate messen und soziale Interaktion zwischen Besucher(gruppen) analysieren kann. Die empirischen Daten geben Aufschluss auf Nutzung des Raums, aktive Partizipation an Exponaten und den Einfluss räumlicher Aspekte auf die Perzeption und Teilhabe an einer Ausstellung. GeoGami
Navigational Map Reading Competencies With the help of GeoGami, we take a closer look at measuring and training navigational map reading competencies with primary and lower secondary school children. We have developed a test instrument with which we can determine what kind of skills children have orienting and navigating with a map.
We implemented the test for two selected locations and successfully evaluated it in a study. The children that participated in our study had the task of using GeoGami to solve map reading tasks in a park environment. In doing so, they had to orient themselves with spatial information such as the arrangement of paths, benches, trash cans and trees, which were displayed on the map. Our test is designed to be transferable to other locations.
Those interested can download our Reproducible Paper and implement the test for the location of their choice.
Educational Advancement of ICT Based Spatial Literacy in Europe (ENAbLE)
People Prof. Dr. Angela Schwering
Thomas Bartoschek
Marike Meijer
Sven HeitmannExternal Partners Universidade De Aveiro, Portugal
Universitat Jaume I De Castellon, Spain
Funding Period 09/2014 - 08/2017 Funding Organization EC - Lifelong Learning Programme: Erasmus+ Link http://enable-project.eu Description
Information & Communication Technology (ICT) and spatial literacy are essential in many professional and everyday activities. Spatial literacy, learning about and improving interaction with one's surroundings, is an inherently trans-disciplinary competency transcending from STEM to social sciences and arts. Despite the omnipresence of geospatial and ICT technologies, they are still insufficiently integrated into current teaching practices in secondary schools. The key reason for this discrepancy is the lack of "out-of-the-box" solutions for teachers, which provide an engaging experience to pupils. Furthermore, ICT practices are not sufficiently integrated into standard curricula for secondary schools and into teachers' education.
This project establishes a sustainable strategic partnership that aims at integrating ICT and spatial literacy to secondary school education by
(i) developing an out-of-the-box toolbox to educate children with better ICT and spatial skills to prepare them for the labour market,
(ii) enabling secondary school teachers to teach ICT-based spatial literacy,
(iii) integrating ICT-based spatial literacy in school curricula and developing a homogeneous vision of ICT education across all stakeholders
(iv) disseminating these results across Europe.