Gade, Kathrin, Graham, Steve, and Busse, Vera. . “Fostering writing through a process-oriented approach in cooperative digital settings: A quasi-experimental intervention study involving primary school children [Poster].” contributed to the Next Generation Literacies Conference: Social Participation in Linguistically Diverse Societies, Hamburg
Erhardt, Y., Sieveke, P., van Ophuysen, S., Schürer, S., and Busse, V. . “Cooperative, competent, motivated writing (KommSchreib!) – An intervention project to promote writing competence, writing motivation, and social participation in elementary schools [Poster].” contributed to the Next Generation Literacies Conference, Hamburg
Scherer, S., and Busse, V.Forthcoming. “How effective is feedback to writing for different language learners? What we know from current meta-analytical evidence.” in Handbook of Writing Research, edited by J. Fitzgerald, C.A. Macarthur and S. Graham.
Peltzer, K., Lira Lorca, A., Krause, U-M., and Busse, V. . “Effects of formative feedback on argumentative writing in English and cross-linguistic transfer to German.” Learning and Instruction, № 92: 1–16. doi: 10.1016/j.learninstruc.2024.101935.
Busse, V., Schürer, S., and Ophuysen, van. . “Das Projekt Kooperativ, kompetent, motiviert Schreiben. Ein Interventionsprojekt zur Förderung von Schreibkompetenz, Schreibmotivation und sozialer Partizipation in Grundschule und Ganztag („KommSchreib!“).” Die Deutsche Schule, № 116 (2): 185–189. doi: 10.31244/dds.2024.02.06.
Scherer, Sina, Graham, Steve, and Busse, Vera. . “How effective is feedback for L1, L2, and FL learners' writing? A meta-analysis.” Learning and Instruction, № 92 doi: 10.1016/j.learninstruc.2024.101961.
Busse, Vera, and Graham, Stevevan Keer Hilde. . “Feedback to diverse language learners: Where are we and where do we need to go in literacy research? An introduction to the Special Issue on Literacy and Feedback.” Learning and Instruction, № 1: 1–11. doi: doi.org/10.1016/j.learninstruc.2024.102035.
Siekmann, L., and Busse, V. . “Process-oriented writing and formative feedback in EFL classes: A comparison of teachers' and learners' perceptions.” in Standortbestimmungen in der Fremdsprachenforschung, Vol. 17 of Reihe Beiträge zur Fremdsprachenforschung, edited by E Wilden, L Alfes, K Cantone-Altintas, S Cikrikci and D Reimann. Bielefeld: wbv Publikation.
Peltzer, Katrin, Lira Lorca, Alina, Krause, Ulrike-Marie, and Busse, Vera. . “Fostering writing competence through feedback: Insights into study design and a learning unit from an intervention
study with adolescent EFL students [Poster].” contributed to the WRAB 2023 - Writing Research Across Borders, Trondheim
Siekmann, L., Parr, J., van Ophuysen, S., and Busse, V. . “Text quality and changing perceptions of teacher feedback and affective-motivational variables. A study with secondary EFL students.” Frontiers in Education, № 8: 1–16. doi: 10.3389/feduc.2023.1171914.
Busse, V., Graham, S., Müller, N., and Utesch, T. . “Understanding the interplay between text quality, writing self-efficacy and writing anxiety in learners with and without migration background.” Frontiers in Psychology, № 14 doi: 10.3389/fpsyg.2023.1130149.
Busse, Vera, and Peltzer, Katrin. . “Inclusion in foreign language education: Using translingual scaffolding to support vocabulary learning in primary school.” in Diversity and inclusion in English language education, edited by Ann-MarieHunter. London: Routledge. doi: 10.4324/9781003258865-4.
Busse, V., and Hardy, I. . “Literalität und Mehrsprachigkeit: Begriffsklärung, Förderansätze und Forschungsbefunde.” Unterrichtswissenschaft, № 1: 1–20. doi: 10.1007/s42010-023-00175-0.
Müller, Nora, and Busse, Vera. . “Texte effektiv überarbeiten durch Feedbackbögen und digitale Tools: Herausforderungen und Potenziale.” Informationen zur Deutschdidaktik, № 47 (2): 48–60.
Hardy, I., and Busse, V., eds. .“Literalität und Mehrsprachigkeit.” Special Issue Unterrichtswissenschaft1. doi: 10.1007/s42010-023-00175-0.
Busse, Vera, and Scherer, Sina. . “Diversitätssensibles Feedback zur Schreibförderung: Metaanalytische Befunde und praktische Implikationen.” in Potenziale erkennen – Talente entwickeln – Bildung nachhaltig gestalten, edited by C. Fischer, C. Fischer-Ontrup, F. Käpnick, N. Neuber and C. Reintjes. Münster: Waxmann. doi: 10.31244/9783830996675.
Müller, N., and Busse, V. . “Herausforderungen beim Verfassen von Texten in der Sekundarstufe - Eine differenzielle Untersuchung nach Migrationshintergrund und Familiensprachen.” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, № online first doi: 10.1007/s11618-023-01158-8.
Müller, N., Utesch, T., and Busse, V. . “Qualität statt Quantität? Zum Zusammenhang von Schreibförderungs- und Feedbackpraktiken mit Textqualität unter Berücksichtigung von migrationsbedingter Mehrsprachigkeit.” Unterrichtswissenschaft, № online first doi: 10.1007/s42010-023-00173-2.
Busse, Vera, Müller, Nora, and Siekmann, Lea. . “Wirksame Schreibförderung durch diversitätssensibles formatives Feedback.” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung, edited by VeraBusse, NoraMüller and LeaSiekmann. Seelze: Kallmeyer.
Siekmann, Lea, Müller, Nora, and Busse, Vera. . “Wie können Lehrkräfte Feedback zur Schreibförderung in größeren Lerngruppen einsetzen? Fortbildungsinhalte aus dem Projekt WeLiKe Feedback [How can teachers use feedback to promote writing in larger learning groups? Contents of the professional learning intervention from the WeLiKe Feedback project].” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung, edited by VeraBusse, NoraMüller and LeaSiekmann. Seelze: Kallmeyer.
Peltzer, K., Siekmann, L., Parr, J., and Busse, V. . “What beliefs about writing guide EFL curricula? An analysis of relevant policy documents for teaching English at German secondary schools.” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, № 25: 1363–1387. doi: 10.1007/s11618-022-01089-w.
Döring, Marie, and Busse, Vera. . “Förderung der Schreibkompetenz durch den Einsatz digitaler Medien. Ungleichheiten digital begegnen.” in Diversität Digital Denken – The Wider View. Tagungsband., edited by M. Stein, M. Jungwirth, N. Harsch, Y. Noltensmeier and N. Willenberg. Münster: Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien. doi: 10.37626/GA9783959871785.0.
Müller, N., and Busse, V. . “Individuelle Schreibförderung und sprachliche Diversität: Eine Analyse von Lehrkräftefeedbacks und Anregungen für die Praxis.” in Individuelle Förderung - Heterogenität und Handlungsperspektiven in der Schule, edited by C. Fischer and D. Rott. Stuttgart: UTB.
Busse, Vera. . “Migration, Plurilingualism, and Motivation: Extending the Research Agenda.” in Researching Language Learning Motivation, edited by AliAl-Hoorie and FruzsinaSzabó. London: Bloomsbury Publishing.
Busse, Vera. . “Schreiben fachübergreifend fördern: Einführung und theoretische Grundlagen.” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Anregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung, edited by VeraBusse, NoraMüller and LeaSiekmann. Hannover: Klett Kallmeyer.
Siekmann, L. Parr J., and Busse, V. . “Structure and coherence as challenges in composition: A study of assessing less proficient EFL writers’ text quality.” Assessing Writing, № 54 100672. doi: 10.1016/j.asw.2022.100672.
Busse, Vera, Müller, Nora, and Siekmann, Lea, eds. . Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrerinnen- und Lehrerbildung, Seelze: Kallmeyer.
Peltzer, Katrin, Siekmann, Lea, Parr, Judy, and Busse, Vera. . “Inwieweit werden Jugendliche zur schriftlichen Diskursteilnahme befähigt? Eine Analyse relevanter Bildungsdokumente für das Schreiben im Fach Englisch [To what extent are adolescents empowered to participate in written discourses? An analysis of relevant educational documents for EFL writing] [Poster].” contributed to the DGfE-Kongress, Online
Müller, N., Lindefjeld, K.A., and Busse, V. . “Underlying beliefs about writing and teaching writing in Germany: An analysis of policy documents for German in Year 9 at secondary school.” in Writing development in cross-national perspective, edited by Jill V. Jeffery and JudyParr. London: Routledge.
Busse, Vera, McLaren, Lara-Maria, and Dahm, Alexander. . “Responding to migration-related diversity in the classroom: A comparison of diversity-sensitive approaches to stimulate word acquisition in early FL teaching.” Journal of Multilingual and Multicultural Development, № online first doi: 10.1080/01434632.2021.2005611.
Busse, V., Hennies, C., Kreutz, G., and Roden, I. . “Learning grammar through singing? An intervention with EFL primary school learners.” Learning and Instruction, № 71: 1–11. doi: 10.1016/j.learninstruc.2020.101372.
Busse, V., Halonen, and A.. . “"Wohl mehr gelernt als sonst" Ein Gespräch über Corona-Fernunterricht in Finnland.” Lernende Schule, № 91: 44–45.
Busse, and V.. . “Homeschooling aus Elternsicht. Lernen in und aus der Krise.” Lernende Schule, № 91: 46–47.
Busse, V., Krause, U., Parr, J., Schubert, and P.. . “Developing secondary students’ writing skills: Affective and motivational effects of a feedback intervention with learners of English as a foreign language.” in Classroom observation: Researching interaction in English language teaching, edited by F. Lenz, M. Frobenius and R. Klattenberg. Lausanne: Peter Lang. doi: 10.3726/b16732.
Busse, and V.. . “Qualifizierung von Lehrkräften zum Umgang mit Mehrsprachigkeit.” in Handbuch Mehrsprachigkeit und Bildung, edited by I. Gogolin, A. Hansen, S. McMonagle and D. Rauch. Düsseldorf: Springer VDI Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-20285-9.
Busse, V., Cenoz, J., Dalmann, N., and Rogge, F. . “Addressing Linguistic Diversity in the Language Classroom in a Resource-Oriented Way: An Intervention Study With Primary School Children.” Language Learning, № 70 (2): 382–419. doi: 10.1111/lang.12382.
Busse, and V.. . “Umgang mit Mehrsprachigkeit im Unterricht.” Lernende Schule, № 2019 (86): 4–5.
Busse, V., Cenoz, J., Dalmann, N., Rogge, and F.. . “Englisch in der Grundschule. Wie das Fach auf Mehrsprachigkeit orientieren kann.” Lernende Schule, № 2019 (86): 25–27.
Buczkowski-Nguyen, S, Goschler, J., and Busse, V. . “Sprachliche Heterogenität im Unterricht: Eine Interventionsstudie zur Sensibilisierung für sprachliche Anforderungen von Aufgaben im Fachunterricht und Reflexion defizitorientierter Ursachenzuschreibungen.” Lehrerbildung auf dem Prüfstand, № 12 (1): 62–79.
Busse, and V.. . “Feedback und Schreiben. Vera Busse im Interview mit Dana Ferris und Judy Parr.” Friedrich Jahresheft 2019: Feedback, № 2019 (37): 20–23.
Busse, V., Göbel, and K.. . “Sprachsensibilität muss professionalisiert werden. Ein Gespräch mit zwei Forscherinnen. Vera Busse und Kerstin Göbel im Interview mit Ingrid Gogolin und Petra Stanat.” Lernende Schule, № 22 (86): 8–11.
Busse, and V.. . “Schriftliches Feedback in sprach-und geisteswissenschaftlichen Fächern. Die schriftsprachlichen Fähigkeiten fördern.” Friedrich Jahresheft 2019: Feedback, № 2019: 24–27.
Jahnke-Klein, S., and Busse, V. . “Sprachsensibel unterrichten in den Naturwissenschaften. Kontextualisierung als Lernhilfe oder zusätzliche Barriere?” in Sprachsensibler Fachunterricht. Chancen und Herausforderungen aus interdisziplinärer Perspektive, edited by J. Goschler and M. Butler. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. doi: 10.1007/978-3-658-27168-8_5.
Busse, and V.. . “Umgang mit Mehrsprachigkeit und sprachsensibler Unterricht aus pädagogischer Sicht: Ein einführender Überblick.” in Sprachsensibler Fachunterricht. Chancen und Herausforderungen aus interdisziplinärer Perspektive, edited by J. Goschler and M. Butler. Düsseldorf: Springer VDI Verlag. doi: 10.1007/978-3-658-27168-8.
Busse, V., Göbel, and K., (Hrsg.). . “Mehrsprachigkeit.” Lernende Schule, № 2019 (86)
Busse, V., Bloch, R., Haag, L., Wernke, S., Wisniewski, Zierer, and K., (Hrsg.). . “Friedrich Jahresheft 2019: Feedback.” Friedrich Jahresheft, № 2019
Busse, V., Jungclaus, J., Roden, I., Russo, F., and Kreutz, G. . “Combining song- and speech-based language teaching: An intervention with recently migrated children.” Frontiers in Psychology, № 9 doi: 10.3389/fpsyg.2018.02386.
Busse, and V.. . “Filme im Fremdsprachenunterricht.” PRAXIS Fremdsprachenunterricht, № 15 (5): 8–10.
Busse, and V.. . “Zur Förderung positiver Einstellungen gegenüber sprachlicher Diversität als europäisches Bildungsziel: Status quo und Desiderate.” Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, № 2017 (1): 53–75.
Busse, V., Riedesel, L., Krause, and U.-M.. . “Anregung von Reflexionsprozessen zur Förderung interkultureller Kompetenz: Ergebnisse einer Interventions- und einer Interviewstudie.” Zeitschrift für Pädagogik, № 2017 (3): 362–386.
Busse, and V.. . “Plurilingualism in Europe: Exploring attitudes towards English and other European languages amongst adolescents in Bulgaria, Germany, the Netherlands and Spain.” Modern Language Journal, № 101 (3): 566–582. doi: 10.1111/modl.12415.
Busse, V., Göbel, and K.. . “Interkulturelle Kompetenz in der Lehrerinnen-und Lehrerbildung. Zum Stellenwert interkultureller Einstellungen als Grundlage relevanter Handlungskompetenzen.” Beiträge zur Lehrerinnen-und Lehrerbildung, № 2017 (3): 427–439.
Busse, and V. . “Fehler als Chance begreifen.” Grundschule, № 49 (2): 21–25.
Busse, and V.. . “Critical Incidents im Fremdsprachenunterricht – zwischen Cultural Awareness und kultureller Reduktion.” PRAXIS Fremdsprachenunterricht, № 14 (2): 13–15.
Busse, and V.. . “Simulationsspiele zur Förderung interkultureller kommunikativer Kompetenz.” PRAXIS Fremdsprachenunterricht, № 14 (5): 5–7.
Busse, V., and Krause. . “Instructional methods and languages in class: A comparison of two teaching approaches and two teaching languages in the field of intercultural learning.” Learning and Instruction, № 42: 83–94.
Busse, and V.. . “Effektiv auf Schülertexte eingehen - aber wie?” PRAXIS Fremdsprachenunterricht, № 13 (1): 11–12.
Busse, and V. . “Wer (und wie) möchte ich in Zukunft sein? - Förderung von sprachlichen Kompetenzen mit possible selves.” PRAXIS Fremdsprachenunterricht, № 13 (2): 5–8.
Busse, and V. . “Sprachliches und interkulturelles Lernen: individuelle Voraussetzungen und schulische Förderung.” Habilitation thesis, University of Oldenburg: Department of Education.
Busse, and V.. . “Überlegungen zur Förderung der deutschen Sprache an englischen Universitäten aus motivationspsychologischer Perspektive.” Deutsch als Fremdsprache, № 2015 (3): 172–182.
Busse, and V.. . “Intercultural Language Teaching and Learning.” System(49): 158–160.
Busse, and V.. . “Understanding Language and Literarcy Development. Diverse Learners in the Classroom.” System, № 2015 (55): 159–161.
Busse, V., Krause, and U.-M.. . “Förderung von Kompetenzen für den Umgang mit kultureller Diversität durch problemorientiertes Lernen.” in Grundlagen inklusiver Bildung, Teil 1: Inklusive Unterrichtspraxis und -entwicklung, edited by C. Siedenbiedel and C. Theurer. Köln: ProLog.
Zierer, K., Busse, V., Otterspeer, L., and Wernke, S. . “Feedback in der Schule - Forschungsergebnisse.” in Handbuch Feedback in der Schule, edited by C. Buhren and M. Gieseke. Weinheim: Beltz Verlag.
Taylor, Busse, F.and, and V.. . “When the learner becomes the context: Strategic identity display in learning English as a foreign language in Europe.” in The dynamic interplay between context and the language learner, edited by J. King. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Busse, and V.. . “Förderung von schriftsprachlichen Kompetenzen im Fremd- bzw. Zweitsprachenunterricht: Zum Verhältnis von Motivation und schriftlichem Feedback.” Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, № 2015 (1): 201–214.
Busse, Krause, V.and, and U.-M.. . “Addressing cultural diversity: effects of a problem-based intercultural learning unit.” Learning Environments Research, № 2015 (3): 425–452. doi: 10.1007/s10984-015-9193-2.
Busse, and V. . “International Perspectives on Motivation. Language Learning and Professional Challenges.” System, № 45: 259–260.
Busse, and V. . “Intercultural Competence. Interpersonal communication across cultures.” Language and Intercultural Communication, № 14 (2): 262–264. doi: 10.1080/14708477.2013.856575.
Busse, and V.. . “Visible learning and visible motivation: exploring challenging goals and feedback in language education.” in Motivation and foreign language learning: From theory to practice, edited by D. Lasagabaster and J.M.Sierra and A.Doiz. Amsterdam: John Benjamins.
Busse, and V. . “Corrective Feedback, Individual Differences and Second Language Learning.” System, № 41 (3): 886–889.
Busse, and V. . “Excellence in Bilingual Education. A Guide for School Principals.” Journal of Immersion and Content-Based Language Education, № 1:2: 305–307.
Busse, and V. . “Written Corrective Feedback in Second Language Acquisition and Writing.” System, № 41 (2): 493–495.
Busse, and V. . “Fremdsprachenlehren und lernen: Rück-und Ausblick.” System, № 40 (3): 203–204.
Busse, and V.. . “An exploration of motivation and self-beliefs of first year students of German.” System, № 2013 (2): 379–398.
Busse, Walter, Vand, and C.. . “Foreign language learning in higher education: a longitudinal study of motivational changes and their causes.” Modern Language Journal, № 2013 (2): 435–456. doi: 10.1111/j.1540-4781.2013.12004.x.
Busse, and V.. . “How do students of German perceive feedback practices at university? A motivational analysis.” Journal of Second Language Writing, № 2013 (4): 406–424.
Busse, and V. . “Bilingual Competence and Bilingual Proficiency in Child Development.” System, № 40 (3): 434–437.
Busse, and V. . “Content and Foreign Language Integrated Learning. Contributions to Multilingualism in European Contexts.” System, № 40 (2): 316–318.
Taylor, F., Busse, V., Gagova, L., Marsden, Roosken, E.and, and B.. . “Identity in foreign language learning and teaching: Why listening to our students' and teachers' voices really matters.” British Council ELT.
Busse, and V.. . “Foreign Language Learning Motivation in Higher Education: A Longitudinal Study on Motivational Changes and their Causes.” Dissertation thesis, University of Oxford, Department of Education.
Busse, and V. . “CLIL: Content and Language Integrated Learning.” System, № 39 (4): 123–125.
Busse, and V. . “Language Use and Language Learning in CLIL Classrooms.” System, № 39 (4): 559–561.
Busse, and V. . “Towards an Understanding of Language Learner Self Concept.” System, № 39 (4): 571–573.
Busse, and V. . “Teaching and Researching Motivation.” System, № 39 (2): 268–269.
Busse, and V.. . “Why do first-year students lose motivation during their first year at university?” Studies in Higher Education, № 2011 (7): 951–971. doi: 10.1080/03075079.2011.602667.
Busse, and V. . “Towards Multilingual Education: Basque Educational Research from an International Perspective.” System, № 38 (4): 638–640.
Busse, and V. . “Posh Talk: Language and Identity in Higher Education.” System, № 38 (3): 499–500.
Busse, and V. . “Maintaining Control: Autonomy and Language Learning.” System, № 38 (2): 340–341.
Busse, Williams, V.and, and M.. . “Why German? On students' reasons for studying German in the UK.” Language Learning Journal, № 2010 (1): 67–85. doi: 10.1080/09571730903545244.
Busse, and V.. . “Motivation, Language Identity and the L2 Self.” System, № 37 (4): 741–743.
Publications Pamela Dumet Paredes
Publications Dr. Katrin Huxel
Publications
Huxel, K., Karakayali, J., Palenga-Möllenbeck, E., Schmidbaur, M., Spies, T., Tuider, and E.eds. . Postmigrantisch gelesen - Revisiting Borders, Cultures, Gender and Care., Bielefeld: Transcript Verlag.
Huxel, Katrin, and Judith, Vonder Heyde. . “Diversität – Macht – Lernen. Ein Lehrforschungsbericht zu Flucht und Männlichkeiten.” Zeitschrift für Flucht- und Flüchtlingsforschung, № 5 (1): 142–156.
Huxel, Katrin. . “Der Einbezug von Mehrsprachigkeit als Teil einer diskriminierungskritischen, diversitätssensiblen Schulentwicklung.” Zeitschrift für Diversitätsforschung und -management., № 5 (1)
Huxel, Katrin. . “Lehrersein in der Migrationsgesellschaft. Professionalisierung in einem widersprüchlichen Feld.” Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung, № 5 (1): 109–121.
Huxel, Katrin. . “"Ich hätte fast gedacht, da kommt ein Mädchen." Haut und Haar als Gegenstand der Aushandlungen von Differenz und Zugehörigkeiten.” Sozialmagazin, № 42 (1)
Huxel, Katrin, Fürstenau, and Sara. . “Sozialraumorientierte Schulentwicklung in der Migrationsgesellschaft. Konzeptionelle Überlegungen und eine Fallstudie.” in Migration, Stadt und Urbanität, edited by ThomasGeisen, ChristineRiegel and ErolYildiz. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Huxel, Katrin. . “"...nur weil ich schwarze Haare hab" - biographische Selbstpräsentation eines Hauptschülers ,mit Migrationshintergrund' im Feld Schule.” in Bildungswege zwischen Teilhabe und Ausgrenzung, edited by BettinaDausien, DanielaRothe and DorotheeSchwendowius. Frankfurt am Main: Campus Verlag.
Lutz, Helma, Huxel, and Katrin. . “Migration und Geschlecht.” in Handbuch Interkulturelle Pädagogik, edited by IngridGogolin, ViolaGeorgi, MarianneKrüger-Potratz, DroritLengyel and UweSandfuchs.
Huxel, Katrin. . “Professionalisierung von Lehrkräften im Handlungsfeld sprachliche Bildung. Eine Qualifizierungsmaßnahme in Grundschulen.” in Pädagogisches Können in der Migrationsgesellschaft, edited by YaseminKarakaşoğlu, AysunDoğmuş and PaulMecheril. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Huxel, Katrin. . “"...die Sprachen, die tauchen einfach jetzt öfter auf im Unterricht". Mehrsprachigkeit in der Grundschule - Erfahrungen aus einem Schulentwicklungsprojekt.” Die Deutsche Schule, № Beiheft (13): 175–186.
Huxel, Katrin. . “Mehrsprachigkeit.” Unterstützte Kommunikation. UK und Mehrsprachigkeit., № 21 (3): 6–9.
Huxel, Katrin. . “Mit Kindern Sprache(n) reflektieren. Beobachtungen im Unterricht mehrsprachiger Schulklassen.” Die Grundschulzeitschrift, № 30: 48–50.
Huxel, Katrin. . “Einführung in die Biographiearbeit.” in Woher komme ich? Reflexive und methodische Anregungen für eine rassismuskritische Bildungsarbeit, edited by DiakonieWürttemberg.
Huxel, Katrin. . Männlichkeit, Ethnizität und Jugend. Präsentationen von Zugehörigkeit im Feld Schule., Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Huxel, Katrin. . “Intersektionalität.” in Woher komme ich? Reflexive und methodische Anregungen für eine rassismuskritische Bildungsarbeit, edited by DiakonieWürttemberg.
Huxel, Katrin, Fürstenau, Sara, Diekmann, and Farina. Forthcoming. “Mehrsprachigkeit als Handlungsfeld Interkultureller Schulentwicklung.” contribution to the DGfE-Kongress "Traditionen und Zukünfte", Berlin, Deutschland
Huxel, Katrin, Fürstenau, Sara, and Diekmann, Farina. . “Einstellungen von Lehrkräften zu Mehrsprachigkeit.” contribution to the emMeth - Empirische Methoden in DaF und DaZ, Bamberg
Fürstenau, Sara, Huxel, and Katrin. . “Abschlussbericht zur Evaluation der Qualifizierungsmaßnahme Sprachschätze.”
Huxel, Katrin. . “Interkulturell.” in Inklusion Lexikon.
Fürstenau, Sara, Huxel, and Katrin. . “Sprachbildung in schulischen Ganztagsangeboten. Perspektiven pädagogischer Fachkräfte in einem interkulturellen Schulentwicklungsprojekt.” Zeitschrift für Grundschulforschung. Bildung im Elementar- und Primarbereich., № 6 (2): 102–114.
Fürstenau, Sara, Huxel, and Katrin. Forthcoming. “Zwischenbericht zur Evaluation der Qualifizierungsmaßnahme Sprachschätze.”
Huxel, Katrin. . “Lehrerhandeln im sozialen Feld Schule. Beispiele für den Umgang mit Geschlecht und Ethnizität.” in Interkulturelle Pädagogik und sprachliche Bildung. Herausforderungen für die Lehrerbildung, edited by SaraFürstenau. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Huxel, Katrin. . “Geschlecht und Ethnizität im Feld Schule.” Gender und Schule. Konstruktionsprozesse im schulischen Alltag. Bulletin Texte. Zentrum für transdisziplinäre Geschlechterstudien., № 2011 (37): 87–101.
Tuider, Elisabeth, Huxel, and Katrin. . “Männlichkeit und die Übernahme von care work im Migrationskontext.” Jahrbuch Frauen- und Geschlechterforschung in der Erziehungswissenschaft. Care - wer sorgt für wen?, № 6: 87–98.
Huxel, Katrin. . “"Ich will, dass meine Familie ordentlich ist". Familie und Vaterschaft aus Sicht türkischstämmiger Schüler.” Schüler 2009. Migration, № 8: 112–113.
Huxel, Katrin. . “Männlichkeit kontextualisieren - Eine intersektionelle Analyse.” in Mann wird man. Geschlechtliche Identitäten im Spannungsfeld von Migration und Islam, edited by LydiaPotts and JanKühnemund. Bielefeld: Transcript Verlag.
Huxel, Katrin. . “Ehnizität und Männlichkeitskonstruktion.” in Die soziale Konstruktion von Männlichkeit. Hegemoniale und marginalisierte Männlichkeit in Deutschland, edited by NinaBaur and JensLuedtke. Leverkusen-Opladen: Verlag Barbara Budrich.
Huxel, Katrin. . iks, Vol. 40, Fremde Männlichkeiten? Zur Konstruktion von geschlecht in biographischen Erzählungen von migranten,, edited by KatrinHuxel.
Publications Nora Müller
Publications
Busse, V., Graham, S., Müller, N., and Utesch, T. . “Understanding the interplay between text quality, writing self-efficacy and writing anxiety in learners with and without migration background.” Frontiers in Psychology, № 14 doi: 10.3389/fpsyg.2023.1130149.
Müller, Nora, and Busse, Vera. . “Texte effektiv überarbeiten durch Feedbackbögen und digitale Tools: Herausforderungen und Potenziale.” Informationen zur Deutschdidaktik, № 47 (2): 48–60.
Müller, N., and Busse, V. . “Herausforderungen beim Verfassen von Texten in der Sekundarstufe - Eine differenzielle Untersuchung nach Migrationshintergrund und Familiensprachen.” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, № online first doi: 10.1007/s11618-023-01158-8.
Müller, N., Utesch, T., and Busse, V. . “Qualität statt Quantität? Zum Zusammenhang von Schreibförderungs- und Feedbackpraktiken mit Textqualität unter Berücksichtigung von migrationsbedingter Mehrsprachigkeit.” Unterrichtswissenschaft, № online first doi: 10.1007/s42010-023-00173-2.
Vera, Busse, Nora, Müller, and Lea, Siekmann, eds. . Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrerinnen- und Lehrerbildung, Seelze: Kallmeyer.
Busse, Vera, Müller, Nora, and Siekmann, Lea. . “Wirksame Schreibförderung durch diversitätssensibles formatives Feedback.” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung, edited by VeraBusse, NoraMüller and LeaSiekmann. Seelze: Kallmeyer.
Lea, Siekmann, Nora, Müller, and Vera, Busse. . “Wie können Lehrkräfte Feedback zur Schreibförderung in größeren Lerngruppen einsetzen? Fortbildungsinhalte aus dem Projekt WeLiKe Feedback [How can teachers use feedback to promote writing in larger learning groups? Contents of the professional learning intervention from the WeLiKe Feedback project].” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung, edited by BusseVera, MüllerNora and SiekmannLea. Seelze: Kallmeyer.
Müller, N., Busse, and V.. . “Individuelle Schreibförderung und sprachliche Diversität: Eine Analyse von Lehrkräftefeedbacks und Anregungen für die Praxis.” in Individuelle Förderung - Heterogenität und Handlungsperspektiven in der Schule, edited by C. Fischer and D. Rott. Stuttgart: UTB.
Müller, N., Lindefjeld, K.A., and Busse, V. . “Underlying beliefs about writing and teaching writing in Germany: An analysis of policy documents for German in Year 9 at secondary school.” in Writing development in cross-national perspective, edited by Jill V. Jeffery and JudyParr. London: Routledge.
Publications Lea Siekmann
Publications
Siekmann, L., and Busse, V. . “Process-oriented writing and formative feedback in EFL classes: A comparison of teachers' and learners' perceptions.” in Standortbestimmungen in der Fremdsprachenforschung, Vol. 17 of Reihe Beiträge zur Fremdsprachenforschung, edited by E Wilden, L Alfes, K Cantone-Altintas, S Cikrikci and D Reimann. Bielefeld: wbv Publikation.
Siekmann, L., Parr, J., van Ophuysen, S., and Busse, V. . “Text quality and changing perceptions of teacher feedback and affective-motivational variables. A study with secondary EFL students.” Frontiers in Education, № 8: 1–16. doi: 10.3389/feduc.2023.1171914.
Busse, Vera, Müller, Nora, and Siekmann, Lea, eds. . Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrerinnen- und Lehrerbildung, Seelze: Kallmeyer.
Busse, Vera, Müller, Nora, and Siekmann, Lea. . “Wirksame Schreibförderung durch diversitätssensibles formatives Feedback.” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung, edited by VeraBusse, NoraMüller and LeaSiekmann. Seelze: Kallmeyer.
Siekmann, Lea, Müller, Nora, and Busse, Vera. . “Wie können Lehrkräfte Feedback zur Schreibförderung in größeren Lerngruppen einsetzen? Fortbildungsinhalte aus dem Projekt WeLiKe Feedback [How can teachers use feedback to promote writing in larger learning groups? Contents of the professional learning intervention from the WeLiKe Feedback project].” in Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Praxisanregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung, edited by VeraBusse, NoraMüller and LeaSiekmann. Seelze: Kallmeyer.
Peltzer, K., Siekmann, L., Parr, J., and Busse, V. . “What beliefs about writing guide EFL curricula? An analysis of relevant policy documents for teaching English at German secondary schools.” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, № 25: 1363–1387. doi: 10.1007/s11618-022-01089-w.
Siekmann, L. Parr J., and Busse, V. . “Structure and coherence as challenges in composition: A study of assessing less proficient EFL writers’ text quality.” Assessing Writing, № 54 100672. doi: 10.1016/j.asw.2022.100672.
Peltzer, Katrin, Siekmann, Lea, Parr, Judy, and Busse, Vera. . “Inwieweit werden Jugendliche zur schriftlichen Diskursteilnahme befähigt? Eine Analyse relevanter Bildungsdokumente für das Schreiben im Fach Englisch [To what extent are adolescents empowered to participate in written discourses? An analysis of relevant educational documents for EFL writing] [Poster].” contributed to the DGfE-Kongress, Online