Diese Website verwendet Cookies. Wenn Sie die Website weiter nutzen, gehen wir davon aus, dass Sie hiermit einverstanden sind.

Datenschutzhinweis
Permalink

0

Bayern2 radioWissen: „Autonomie für Korsika? Lieder für die Freiheit“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons„Kor­si­ka: Traum­schöne Insel im Mit­telmeer, bewohnt von wider­borsti­gen Kors­en, die seit Jahrhun­derten um ihre Frei­heit kämpfen. „Kor­si­ka ist nicht Frankre­ich“, „Frei­heit für Kor­si­ka“: Solche Graf­fi­ti find­en sich über­all auf der Insel. Welche Rolle spie­len dabei die eigene kor­sis­che Iden­tität und Sprache? Und die alten kor­sis­chen Lieder, die Musik­grup­pen wie „Alba“ wieder zum Leben erweck­en?“
(Bay­ern 2, Van­ja Bud­de)

Sie kön­nen die Sendung, die 2023 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Podcast „99% Invisible“: „Christiania“

Logo Podcast 99% Invisible „In the year 1623, Chris­t­ian IV, king of Den­mark and Nor­way, built a long series of moats and ram­parts just across from cen­tral Copen­hagen, on the east­ern edge of the city’s har­bor, to pro­tect the city from Swedish inva­sion. In the ear­ly 19th cen­tu­ry, the Dan­ish gov­ern­ment added artillery bar­racks. And in the 20th cen­tu­ry, they filled in the sur­round­ing swamps to make room for a mod­ern mil­i­tary base, even as the rest of Copen­hagen grew around it. That is until 1971, explains Far From Home reporter Scott Guri­an, when the Dan­ish defense min­istry closed the base for good, and Copenhagen’s coun­ter­cul­tur­al youth wast­ed no time break­ing into the now vacant fortress and squat­ting in var­i­ous build­ings.

But con­trary to what one might expect, the aban­doned base was not a cramped, depress­ing, con­crete jun­gle. At 85 acres, it con­tained vast green spaces, hills and patch­es of for­est. There was even a lake, with emp­ty sta­bles and ammu­ni­tion depots scat­tered in charm­ing arrange­ments around the land­scape. The squat­ters couldn’t believe their luck, and as word spread about the emp­ty wilder­ness inside the fortress­es walls, the com­pound quick­ly became a haven for the unwant­ed, abused, and dis­pos­sessed.“

» weit­er­lesen

Sie kön­nen die Sendung, die am 8.10.2024 veröf­fentlicht wurde, über die Seite des Pod­casts nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Bayern2 radioWissen: „Therese Giehse – ein starker Charakter“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons„Therese Giehse war für Bertolt Brecht die größte Schaus­pielerin Europas. Dür­ren­matt schrieb für sie extra eine Rolle um. Die poli­tisch engagierte Jüdin, die 1933 in die Schweiz floh, wo sie mit poli­tis­chem Kabarett sehr erfol­gre­ich war.“
(Bay­ern 2, Gabriele Knetsch)

Sie kön­nen die Sendung, die 2021 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Podcasts rund um Literatur(wissenschaft) 4

Es gibt eine „bunte Mis­chung“ von Pod­casts, die sich mit Lit­er­atur und Lit­er­atur­wis­senschaft beschäfti­gen.
Ken­nen Sie diese schon?

  • blauschwarzber­lin – Wir brin­gen Lit­er­atur ins Gespräch.
    Wir, das sind Maria-Christi­na Piwowars­ki und Lud­wig Lohmann. Wir arbeit­en bei­de seit vie­len Jahren in der Buch­branche. Wir lesen viel und wir sprechen darüber. Denn wir glauben an die Wirk­mächtigkeit der Lit­er­atur.
    Wir sind überzeugt davon, dass gute Büch­er wichtig sind – für die Gestal­tung der Freizeit, für die Entwick­lung ein­er empathis­chen Per­sön­lichkeit und für kon­struk­tive Gesellschaft­skri­tik.
    Unser Reden über Lit­er­atur ist keine Wer­bung. Wir schwär­men und wir kri­tisieren unab­hängig. Aber wir arbeit­en gern mit Insti­tu­tio­nen zusam­men, die unsere Werte teilen. Wir set­zen uns ein für unab­hängiges Pub­lizieren, sind dezi­diert fem­i­nis­tisch und hal­ten Vielfalt für eine Bere­icherung.
  • Real­ität­s­the­o­rie
    Raoul und Ben­jamin sprechen über Sci­ence Fic­tion Lit­er­atur. Dabei über­lassen sie die Lit­er­aturkri­tik denen die Ahnung davon haben und stürzen sich direkt auf den wis­senschaftlichen Back­ground. Was ist Fic­tion, was ist wis­senschaftlich halt­bar?
    Viele mögen das Phänomen ken­nen, als „Experte“ auf seinem Gebi­et hat man einen ganz eige­nen Blick auf Filme und Lit­er­atur. Geschichtliche und geo­graphis­che Fehler sind vielle­icht die pop­ulärsten Fehler die man ken­nt. Da tauchen in Fil­men Gren­zen auf die es zum Zeit­punkt der Hand­lung so noch gar nicht gab oder Erfind­un­gen existieren in den Fil­men vor deren eigentlichen Erfind­ung. Für Wis­senschaftler ist ein Genre für solche spitzfind­i­gen Betra­ch­tun­gen beson­ders prädes­tiniert: Sci­ence Fic­tion. Der Name beschreibt es schon. Wir erwarten Wis­senschaft und Fik­tion. Manch­mal klar getren­nt manch­mal eng verknüpft. So beruht Star­Wars kaum auf Sci­ence ist aber eine grandiose Fik­tion. In Liu Cix­ins Romane find­et man dage­gen wenig Fik­tion. Aber wie gut recher­chiert ist der wis­senschaftliche Hin­ter­grund in der Sci­ence Fic­tion denn wirk­lich?
    Wir besprechen jew­eils ein Buch oder Film und ver­suchen einige wis­senschaftliche Aspek­te genauer zu beleucht­en. Euch erwartet ein wilder Ritt durch unser wis­senschaftlich­es Dreiviertel­wis­sen und unsere Ver­suche anhand von wis­senschaftlich­er Lit­er­atur Phänomene in der Sci­ence Fic­tion zu erk­lären.
  • Secret Life of Books
    Every book has two sto­ries: the one it tells, and the one it hides.
    The Secret Life of Books is a fas­ci­nat­ing, addic­tive, often shock­ing, occa­sion­al­ly hilar­i­ous week­ly pod­cast star­ring Sophie Gee, an Eng­lish pro­fes­sor at Prince­ton Uni­ver­si­ty, and Jon­ty Clay­pole, for­mer­ly direc­tor of arts at the BBC.
    Every week these vir­tu­oso crit­ics and close friends take an icon­ic book and reveal the hid­den sto­ry behind the sto­ry: who made it, their clan­des­tine motives, the unde­clared stakes, the scan­dalous back­sto­ry and above all the secret, mys­te­ri­ous mean­ings of books we thought we knew.
    To join the Secret Life of Books Club vis­it: www.secretlifeofbooks.org.
Permalink

0

Bayern2 radioWissen: „Thomas Paine – Gründervater und Querulant“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons„Mit „Com­mon Sense“ schreibt Thomas Paine das Pam­phlet, das Grund­lage wer­den wird für die amerikanis­che Rev­o­lu­tion und später für die Unab­hängigkeit­serk­lärung. Seine Stre­itschrift ver­bre­it­et sich auch in Europa. Paine reist nach Frankre­ich, ist dort bald wieder an der Spitze ein­er Rev­o­lu­tion. Doch wie in den USA fol­gt der Absturz, denn Paine ist zwar ein großer Rev­o­lu­tionär, im Umgang mit anderen Men­schen aber wenig diplo­ma­tisch.“
(Bay­ern 2, Susi Weich­sel­baumer)

Sie kön­nen die Sendung, die 2023 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2025.3

Urban Lin­guis­tics und Lin­guis­tic Land­scapes in der Roma­nia: Zwis­chen Region­al­isierung und Glob­al­isierung
BuchcoverUrban Lin­guis­tics und Lin­guis­tic Land­scapes fokussieren das Zusam­men­spiel von Mehrsprachigkeit und sprach­lich­er Diver­sität in (mehr oder weniger) öffentlichen sozialen Räu­men. Von Spanien (Andalusien, Gali­cien, Kat­alonien) über Lateinameri­ka (Kuba, Cos­ta Rica) und Istrien bis Deutsch­land (Ham­burg, Ruhrge­bi­et) vere­int dieser Band zehn Beiträge, die sprach­liche Prak­tiken und den Sprachge­brauch roman­is­ch­er Sprachen in den Mit­telpunkt rück­en.

Aus diachro­nen und syn­chro­nen Per­spek­tiv­en eröffnet das Buch neue the­o­retis­che Zugänge und gibt empirische Ein­blicke in The­men wie Sprachide­olo­gien und Sprechere­in­stel­lun­gen, Lan­guage Aware­ness, Lin­guis­tic Sound­scapes und Enreg­is­ter­ment. Berück­sichtigt wer­den sowohl sprach­wis­senschaftliche als auch sprach­di­dak­tis­che Ansätze.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Ital­ian Film in the Present Tense
BuchcoverFor observers of the Euro­pean film scene, Fed­eri­co Fellini’s death in 1993 came to stand for the demise of Ital­ian cin­e­ma as a whole. Explor­ing an eclec­tic sam­pling of works from the new mil­len­ni­um, Ital­ian Film in the Present Tense con­fronts this nar­ra­tive of decline with strong evi­dence to the con­trary.
Mil­li­cent Mar­cus high­lights Ital­ian cinema’s new sources of indus­tri­al strength, its re-place­ment of the Rome-cen­tred stu­dio sys­tem with region­al film com­mis­sions, its con­tem­po­rary break­throughs on the aes­thet­ic front, and its vital engage­ment with the chang­ing eco­nom­ic and socio-polit­i­cal cir­cum­stances in twen­ty-first-cen­tu­ry Ital­ian life. Exam­in­ing works that stand out for their for­mal bril­liance and their moral urgency, the book presents a series of four­teen case stud­ies, fea­tur­ing analy­ses of such renowned films as Il Divo, Gomor­rah, The Great Beau­ty, We Have a Pope, The Mafia Only Kills in the Sum­mer, and Fire at Sea, along with less­er-known works deserv­ing of seri­ous crit­i­cal scruti­ny. In doing so, Ital­ian Film in the Present Tense con­tests the wide­ly held per­cep­tion of a medi­um lan­guish­ing in its „post-Felli­ni“ moment, and instead acknowl­edges the eth­i­cal per­sis­tence and for­ward-look­ing cur­rents of Ital­ian cin­e­ma in the present tense.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Slavistik 2025.3

Pol­nis­che Lit­er­atur im lan­gen 19. Jahrhun­dert
BuchcoverDas in deutsch-pol­nis­ch­er Zusam­me­nar­beit ent­standene Lehrbuch bietet eine mod­erne Lit­er­aturgeschichte der pol­nis­chen Lit­er­atur für Studierende. Anhand exem­plar­isch­er Analy­sen und Inter­pre­ta­tio­nen wird die Entwick­lung der pol­nis­chen Lit­er­atur von der Roman­tik (1822–1863) bis zur Mod­erne (1890–1918) – erweit­ert um Bezüge zu früheren und späteren Werken – ver­ständlich erläutert. Die Gliederung erfol­gt nicht nach Epochen, son­dern nach zen­tralen Phänome­nen und Grund­be­grif­f­en der pol­nis­chen Kul­tur. Im Mit­telpunkt ste­hen die Wech­sel­wirkun­gen zwis­chen lit­er­arischen und gesellschaftlichen Prozessen, die let­ztlich ein Ver­ständ­nis für die pol­nis­che Kul­tur und Men­tal­ität ermöglichen.
Mit diesem Band wird eine Lücke auf dem deutschsprachi­gen Buch­markt geschlossen und an die neuesten Trends der Lit­er­aturgeschichtss­chrei­bung angeknüpft.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

The Aes­thet­ics of Russ­ian and Czech Sym­bol­ism (Select­ed Chap­ters)
BuchcoverThe book in your hands is a sub­tle attempt to research a piece of the vast lands of aes­thet­ics, phi­los­o­phy, art and lit­er­a­ture at the turn of the 19th and 20th cen­tu­ry. This peri­od is remark­able for the evo­lu­tion of the Sym­bol­ism which was able to stretch through all the art dis­ci­plines and cross the bor­ders of coun­tries spread­ing its ideas through the intel­lec­tu­al world. The author of the book focus­es on par­al­lels res­onat­ing in Czech and Russ­ian lit­er­a­ture of the par­tic­u­lar peri­od. The chap­ters devot­ed to the most sig­nif­i­cant lit­er­ary and philo­soph­i­cal brains of this peri­od will lead the read­ers through the evo­lu­tion in per­cep­tion of Beau­ty, they will explain the prin­ci­ples of “theur­gy” and show the way cul­ture, and main­ly the lit­er­a­ture devel­ops as a cross-bor­der phe­nom­e­na. After brows­ing the text, you might be able to per­ceive art as a key fac­tor influ­enc­ing human think­ing.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2024.3

Trau­mas of 1066 in the lit­er­a­tures of Eng­land, Nor­mandy, and Scan­di­navia
1066 is one of the most well-known dates in Eng­lish his­to­ry: but how far do we under­stand the men­tal and emo­tion­al lives of those who expe­ri­enced it? In just over a month, Eng­land was rocked by two sep­a­rate inva­sions, mul­ti­ple pitched bat­tles, and the deaths of thou­sands. The reper­cus­sions of these trau­mat­ic events would echo through the his­to­ry and lit­er­a­ture of north­ern Europe for cen­turies to come.
Draw­ing on stud­ies of trau­ma and cul­tur­al mem­o­ry, this book exam­ines the cul­tur­al reper­cus­sions of the year 1066 in medieval Eng­land, Nor­mandy, and Scan­di­navia. It explores how writ­ers in all three regions cel­e­brat­ed their com­mon her­itage and mourned the wars that brought them into con­flict. Bring­ing togeth­er texts from an array of lan­guages, gen­res, and cul­tur­al tra­di­tions, this study exam­ines the strate­gies medieval authors employed to work through the trau­mas of 1066, nar­rat­ing its events and expe­ri­ences in dif­fer­ent forms. It explores the ways in which his­to­ry and mem­o­ry inter­act­ed through mul­ti­ple gen­er­a­tions of writ­ers and read­ers, and reveals how the field of trau­ma stud­ies can help us bet­ter under­stand the men­tal and emo­tion­al lives of medieval peo­ple.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Däne­mark als glob­aler Akteur (17.–20. Jahrhun­dert): Kolo­niale Besitzun­gen und his­torische Ver­ant­wor­tung
BuchcoverZwis­chen dem 17. und 20. Jahrhun­dert besaß Däne­mark Kolonien in Indi­en, der Karibik, an der afrikanis­chen West­küste sowie im Nor­dat­lantik. Spätestens seit dem Ver­lust Schleswig-Hol­steins 1864 verortete sich Däne­mark jedoch als nation­al homo­gen­er Kle­in­staat und die Erin­nerun­gen an eine impe­ri­ale Ver­gan­gen­heit sowie die Beteili­gung am Sklaven­han­del verblassten. Erst in jün­ger­er Zeit griff die Geschichtswis­senschaft diesen wesentlichen Aspekt nordeu­ropäis­ch­er Geschichte auf.
Der vor­liegende Band liefert einen Ein­blick in die Kolo­nialgeschichte Däne­marks und beleuchtet dabei glob­ale Han­delsstruk­turen, poli­tis­che Entwick­lun­gen, Mis­sion und Wis­senstrans­fers. Eben­so wirft er die Frage nach heutiger Ver­ant­wor­tung gegenüber den einst Beherrscht­en und den Möglichkeit­en der Bewahrung des materiellen Kul­turerbes in Übersee auf.
Der glob­ale und inter­diszi­plinäre Ansatz des Ban­des spiegelt sich auch in der Autoren­schaft wider. So kon­nten Ver­fasserin­nen und Ver­fass­er aus Däne­mark, Island, Deutsch­land, Indi­en und Ghana gewon­nen wer­den.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2025.3

Ara­bic, Per­sian, and Tur­kic Poet­ics: Towards a Post-Euro­cen­tric Lit­er­ary The­o­ry
BuchcoverAra­bic, Per­sian, and Tur­kic Poet­ics: Towards a Post-Euro­cen­tric Lit­er­ary The­o­ry is a pio­neer­ing book that offers a fresh per­spec­tive on Ara­bic, Per­sian, and Tur­kic lit­er­a­ture in their inter­re­la­tions. The authors chal­lenge Euro­cen­tric par­a­digms while cre­at­ing a frame­work for explor­ing these tra­di­tions on their own terms. Authored by an inter­na­tion­al team of schol­ars, each chap­ter cen­tres the lit­er­ary the­o­ret­i­cal tra­di­tions of their respec­tive lit­er­a­tures, with a focus on the dis­ci­pline of com­par­a­tive poet­ics (‚ilm al-bal­agha) in the Islam­ic world. By lib­er­at­ing the study of Islam­i­cate lit­er­ary texts from Euro­cen­tric the­o­ret­i­cal par­a­digms, the book paves the way for a more inclu­sive glob­al dis­course in lit­er­ary stud­ies. Specif­i­cal­ly, our the­o­ret­i­cal roots in com­par­a­tive poet­ics and the rhetor­i­cal tra­di­tions of Ara­bic, Per­sian, and Tur­kic lit­er­a­tures will fos­ter new meth­ods of close read­ing that are in line with the aes­thet­ic stan­dards intrin­sic to these texts and their tra­di­tions. Engag­ing and insight­ful, this book is essen­tial read­ing for any­one inter­est­ed in broad­en­ing their under­stand­ing of world lit­er­a­ture and lit­er­ary the­o­ry.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Der mühevolle Kampf um die Herkun­ftssprache: Spracher­werb, Spracher­halt und Bilin­gual­ität in der chi­ne­sis­chen Dias­po­ra in Deutsch­land
BuchcoverMit dieser Arbeit betritt die Ver­fasserin ein Gebi­et, das trotz zahlre­ich­er Unter­suchun­gen zu Spracher­werb und Spracher­halt sowie zur Mehrsprachigkeit in den zurück­liegen­den Jahren in Deutsch­land bish­er rel­a­tiv unbeachtet geblieben ist. Auch wenn es zahlre­iche Unter­suchun­gen zu Spracher­werb, Sprachver­lust und Spracher­halt bei ver­schiede­nen Migranten­grup­pen in Deutsch­land gibt, ist die Sit­u­a­tion zuge­wan­dert­er Chi­ne­sen, anders als z.B. in den USA, bish­er nur auf geringes Inter­esse gestoßen. Die vor­liegende Arbeit liefert daher einen wichti­gen Beitrag zur Fül­lung dieser Forschungslücke. Die Ver­fasserin beherrscht sou­verän die für die empirische Unter­suchung rel­e­van­ten method­is­chen Ansätze und führt in überzeu­gen­der Weise die Rezep­tion des wis­senschaftlichen Diskurs­es mit ihrem Erken­nt­nis­in­ter­esse und den Unter­suchungsergeb­nis­sen zusam­men.“ (Prof. Dr. Ulrich Stein­müller)
The book is very rich in detail, suc­cess­ful inter­weav­ing of his­tor­i­cal back­ground vari­a­tion in Chi­nese and spe­cif­ic of the study of the par­tic­u­lar Her­itage Lan­guage school in Berlin. Com­pre­hen­sive, impres­sive and well-bal­anced inte­gra­tion of the his­tor­i­cal and polit­i­cal back­ground of Chi­nese in Chi­na and in the dias­po­ra is com­bined with her reflec­tions on her per­son­al expe­ri­ence and illus­trat­ed with excerpts from inter­views with par­ents, teach­ers and pupils. This work will clear­ly be ‘must’ read­ing for future stud­ies and devel­op­ment of prac­tices for Her­itage Lan­guage Chi­nese schools.” (Prof. Dr. Car­ol Pfaff)
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Germanistik 2025.3

Ger­man­ic Philol­o­gy: Per­spec­tives in Lin­guis­tics and Lit­er­a­ture
Buchcover‚Ger­man­ic Philol­o­gy: Per­spec­tives in Lin­guis­tics and Lit­er­a­ture‘ offers new, com­pelling, and thought-pro­vok­ing con­tri­bu­tions to the field of Ger­man­ic Lin­guis­tics. Nine authors from three dif­fer­ent con­ti­nents (North Amer­i­ca, Europe, and South Amer­i­ca) present in this edit­ed vol­ume their lat­est research on such diverse top­ics as Old High Ger­man, Old Sax­on and Ear­ly New High Ger­man poet­ry, Yid­dish, Ger­man Her­itage speak­ers in the U.S., Ger­man­ic lan­guage peri­odiza­tion, pale­og­ra­phy, and gen­der issues in Mod­ern Stan­dard Ger­man.
‚Ger­man­ic Philol­o­gy: Per­spec­tives in Lin­guis­tics and Lit­er­a­ture‘ strives to rekin­dle dia­logue and dis­course about top­ics in Ger­man­ic Lin­guis­tics while at the same time pro­vid­ing inno­v­a­tive and inter­est­ing talk­ing points to the dis­ci­pline in an inter­na­tion­al, trans-Atlantic frame­work.
The arti­cles fea­tured in this vol­ume will appeal to stu­dents and instruc­tors of Ger­man­ic Lin­guis­tics alike as well as to any­one inter­est­ed in this sub­ject.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Eine Studie in Rot: Blut­spuren in deutschsprachiger Lit­er­atur des Mit­te­lal­ters
BuchcoverBlut ist ein Faszi­nosum. In vie­len Kul­turen sym­bol­isiert es Leben und Tod zugle­ich. Auch die mit­te­lal­ter­liche Lit­er­atur wurde von dieser Vorstel­lung geprägt, wie man an ein­er inter­es­san­ten Spur erken­nt, die sich u. a. durch Artus­ro­mane und Heldenepen zieht: Blut kann in jenen Erzäh­lun­gen sowohl entstellen als auch ver­schön­ern, sowohl Grauen als auch Liebe erzeu­gen. Es über­schwemmt Schlacht­felder, ver­birgt sich hin­ter der Farb­sym­bo­l­ik von Waf­fen und Klein­o­di­en oder ver­lei­ht Wan­gen recht­en Glanz.
Diese Arbeit unter­sucht, welche Funk­tio­nen Blut in mit­te­lal­ter­lichen Erzäh­lun­gen hat und welche Wirkung es auf Fig­uren und Hand­lung ausübt. Vor dem Hin­ter­grund ein­er Darstel­lung der Diskur­sivierung jen­er Sub­stanz in der mit­te­lal­ter­lichen Kul­tur wer­den z. B. die Blut­stropfen-Episode im ‚Parzi­val‘, Drachen­blut im ‚Nibelun­gen­lied‘ oder Herzblut im ‚Armen Hein­rich‘ sowohl inter- als auch intra­textuell betra­chtet und so erst­mals möglichst umfassend durch­leuchtet.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Digital Humanities 2025.3

Linked Data for Dig­i­tal Human­i­ties
BuchcoverLinked Data for Dig­i­tal Human­i­ties pro­vides insights into how dig­i­tal tech­nolo­gies can enrich and diver­si­fy human­i­ties schol­ar­ship and make it pio­neer­ing in the dig­i­tal age.
Writ­ten in non-spe­cial­ist lan­guage, the book illus­trates how infor­ma­tion is cap­tured, pub­lished, rep­re­sent­ed, accessed, and inter­pret­ed using com­pu­ta­tion­al sys­tems and, in doing so, shows how tech­nolo­gies active­ly shape the way we under­stand what we encounter. Focus­ing as it does on under­ly­ing Web archi­tec­ture and projects acces­si­ble online, the book has an inher­ent­ly inter­na­tion­al focus. The inter­dis­ci­pli­nary case study exam­ples include bib­li­o­graph­ic data from works pub­lished in Eng­land between 1470 and 1700; lit­er­a­ture from ancient Iraq; jazz per­for­mances, pre­dom­i­nant­ly from the USA in the 1930s; and even reach as far as an alien, fic­tion­al future. Whilst these case study exam­ples span vast spa­tio-tem­po­ral dis­tances, they all share a com­mon thread in the use of the Linked Data infor­ma­tion pub­li­ca­tion par­a­digm. Using exist­ing com­put­er sci­ence meth­ods, as well as process­es such as ontol­ogy devel­op­ment and data­base design, the book also includes reflec­tions on prac­ti­cal con­sid­er­a­tions and offers advice about how to take insti­tu­tion­al poli­cies, socio-cul­tur­al sen­si­tiv­i­ties, and eco­nom­ic mod­els into con­sid­er­a­tion when imple­ment­ing Linked Data projects.
Linked Data for Dig­i­tal Human­i­ties dis­cuss­es tech­no­log­i­cal issues in the con­text of Human­i­ties schol­ar­ship, bridg­ing dis­ci­plines and enabling informed con­ver­sa­tions across dis­ci­pli­nary bound­aries. It will be of inter­est to human­i­ties schol­ars, com­put­er and data sci­en­tists, and library and infor­ma­tion sci­en­tists.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Impact­ful data visu­al­iza­tion: hide and seek with graphs
BuchcoverWater, water, every­where, nor any drop to drink,
Data, data, every­where, no time to stop and think!

There is scarce­ly a role that does not require us to under­stand, analyse and present data. Charts, graphs and maps are every­where. How­ev­er, many of these data visu­als leave the view­er bewil­dered, con­fused or (even worse) with an incor­rect under­stand­ing of the data. In con­trast, if designed well, data visu­al­iza­tions help us make sense of data and com­mu­ni­cate our insights bet­ter.
Bring­ing her clear class­room-teach­ing style, which has helped hun­dreds of data wran­glers, to this book, the author walks you through the myr­i­ad ways that graphs can mis­lead, help­ing to spot visu­al­iza­tion traps and pre­vent mis­in­ter­pre­ta­tions. She illus­trates core design prin­ci­ples for cre­at­ing truth­ful and effec­tive data visu­al­iza­tions, assist­ing you to mas­ter the art and sci­ence behind cre­at­ing impact­ful and accu­rate graphs. Packed with exam­ples to clear­ly explain the dos and don’ts of data visu­al­iza­tion and backed by empir­i­cal research, this book will trans­form the way you cre­ate and analyse graphs and charts.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Literaturen allgemein 2025.3

The cul­tur­al prag­mat­ics of dan­ger. Cross-lin­guis­tic per­spec­tives
BuchcoverThis book address­es the prob­lems and chal­lenges of study­ing the dis­course of „dan­ger“ cross-lin­guis­ti­cal­ly and cross-cul­tur­al­ly, and pro­pos­es the cul­tur­al prag­mat­ics of dan­ger as a new field of inquiry. Detailed case stud­ies of sev­er­al lin­gua­cul­tures include Ara­bic, Chi­nese, Dan­ish, Eng­lish, Ger­man, Japan­ese and Span­ish. Focus­ing on glob­al and local con­texts sur­round­ing “liv­ing in dan­ger­ous times”, this book show­cas­es how the new mod­el of cul­tur­al prag­mat­ics can be used to illu­mi­nate cul­tur­al mean­ings in dis­course. Unlike the uni­ver­sal­ist approach­es to prag­mat­ics, cul­tur­al prag­mat­ics focus­es on under­stand­ing the lin­gua­cul­tur­al log­ics of dis­course, and in the case of “dan­ger”, the mul­ti­ple cul­tur­al log­ics around which the themes and domains of “dan­ger” revolve. The approach makes use of nat­ur­al seman­tic meta­lan­guage (NSM) as its prin­ci­pal ana­lyt­i­cal tool, and con­cepts such as “cul­tur­al key­words” and “cul­tur­al scripts” fig­ure promi­nent­ly as bear­ers of cul­ture-spe­cif­ic mean­ings.
The book will be of inter­est to stu­dents of prag­mat­ics and dis­course stud­ies, researchers in cul­tur­al and cog­ni­tive seman­tics, anthro­po­log­i­cal lin­guis­tics, glob­al human­i­ties, polit­i­cal rhetoric and envi­ron­men­tal stud­ies, as well as lin­guists work­ing in applied areas, such as risk and dis­as­ter stud­ies, cri­sis and emer­gency com­mu­ni­ca­tion.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Geschicht­en von der Geschichte: Geschichtss­chrei­bung und Geschichts­darstel­lung im Roman
BuchcoverDie Frage, wie Geschichte mod­ern erzählt wer­den kann, stellt sich in den deutschen his­torisch arbei­t­en­den Geis­teswis­senschaften seit den 1960er Jahren immer wieder neu. Aus­ge­hend vom Geschichts­be­griff der Aufk­lärung liefert Eber­hard Läm­mert in sein­er 1986 gehal­te­nen Vor­lesung eine groß angelegte Skizze zur Geschichte des his­torischen Romans seit dem 18. Jahrhun­dert sowie der Geschicht­s­the­o­rie. Er pointiert eine Entwick­lung, in der sich Romankun­st und Geschichtss­chrei­bung in gegen­seit­iger Abhängigkeit bzw. wech­sel­seit­iger Dis­tanz­nahme ent­fal­tet haben. In wirkungsäs­thetis­ch­er Per­spek­tive mustert Läm­mert Sta­tio­nen, die ver­an­schaulichen, wie Schrift­steller eben­so wie His­torik­er ihre Texte mit Blick auf ihre Leser und deren his­torisch wech­sel­nde Bedürfnisse nach geschichtlichem Wis­sen ver­fasst haben. Mit ver­gle­ichen­den Bezug­nah­men auf inter­na­tionale Entwick­lun­gen in Lit­er­atur, Lit­er­atur­wis­senschaft, His­to­ri­ografie und Philoso­phie schärft er den Blick für bis heute aktuelle Per­spek­tiv­en, die schon im 18. Jahrhun­dert ent­wor­fen wur­den, im Zuge der Ver­wis­senschaftlichung der Geis­teswis­senschaften die läng­ste Zeit jedoch mar­gin­al­isiert wur­den oder sog­ar vergessen waren.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Anglistik 2025.3

Polit­i­cal edu­ca­tion and Amer­i­can stud­ies
BuchcoverWith surges of author­i­tar­i­an move­ments in both Europe and the Unit­ed States, polit­i­cal edu­ca­tion is a promi­nent and urgent top­ic. Giv­en the long-held assump­tion in the Unit­ed States that polit­i­cal edu­ca­tion is not only, per­haps not even pri­mar­i­ly, about the­o­ries of gov­er­nance but rather about prac­tices, habits, and a way of liv­ing togeth­er – in oth­er words: a phe­nom­e­non of cul­ture – the schol­ar­ship col­lect­ed in this vol­ume looks at nov­els and essays, car­i­ca­tures and comics, zines and TV series, pod­casts and LPs to exam­ine polit­i­cal issues their cre­ators want­ed to edu­cate their audi­ence about. These include, for instance, copy­right law, trade unions and eco­nom­ic mech­a­nisms, anti-racism, ques­tions of lead­er­ship, and cli­mate change.
What stands out is the rel­a­tive insignif­i­cance of the nation state and per­haps democ­ra­cy as use­ful frame­works; instead, the focus is on pop­u­lar media, on con­tribut­ing to build­ing cul­tur­al mem­o­ries, and fre­quent­ly on ped­a­gogy itself.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Whose Lan­guage Is Eng­lish?
BuchcoverAn exhil­a­rat­ing new account of the Eng­lish lan­guage, from British colo­nial­ism to the age of social media, empha­siz­ing dynamism and democ­ra­ti­za­tion
Whose lan­guage is Eng­lish? Although we often think of it as native to one place, today there are many Eng­lish­es. About sev­en­ty-five coun­tries are now using Eng­lish as their offi­cial or first lan­guage, and the num­ber of peo­ple speak­ing it around the world con­tin­ues to rise. But the make­up of the Eng­lish-speak­ing pop­u­la­tion is chang­ing. The pro­por­tion of speak­ers for whom Eng­lish is a first lan­guage, for instance, is decreas­ing, due to the explo­sion in pop­u­lar­i­ty of Eng­lish as a sec­ond lan­guage.
In this ambi­tious book, Jie­un Kiaer explores the lives of Eng­lish words in the twen­ty-first cen­tu­ry, when the cre­ation and use of lan­guage has become an increas­ing­ly dynam­ic, inter­ac­tive, and diverse process in which ordi­nary peo­ple have tak­en lead­ing roles—offering such coinages as “flex­i­tar­i­an,” “MeToo,” “glow up,” and “shi­ti­zen” to “No sabo kids” and beyond. As Eng­lish lan­guage grows ever more diverse, Kiaer believes, we need a par­a­digm shift. We must acknowl­edge that all vari­eties of Eng­lish are lan­guages in their own right when they are used by a com­mu­ni­ty of speak­ers. Eng­lish is a lan­guage that belongs to every­one.
Con­sid­er­ing the effects of social media, the Covid-19 pan­dem­ic, vir­tu­al work, glob­al­iza­tion, and arti­fi­cial intel­li­gence, Kiaer paints a com­pelling por­trait of a dif­fuse, rapid­ly evolv­ing lan­guage char­ac­ter­ized by cre­ativ­i­ty and democ­ra­ti­za­tion.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

BBC Radio Four „In our Time“: Germinal

Logo BBC bei Wikimedia Commons„Melvyn Bragg and guests dis­cuss Emile Zola’s great­est lit­er­ary suc­cess, his thir­teenth nov­el in a series explor­ing the extend­ed Rougon-Mac­quart fam­i­ly. The rel­a­tive here is Eti­enne Lantier, already known to Zola’s read­ers as one of the blight­ed branch of the fam­i­ly tree and his sto­ry is set in North­ern France. It opens with Eti­enne trudg­ing towards a coalmine at night seek­ing work, and soon he is caught up in a bleak world in which starv­ing fam­i­lies strug­gle and then strike, as they try to hold on to the last scraps of their human­i­ty and the hope of change.
With Susan Har­row (Ash­ley Watkins Chair of French at the Uni­ver­si­ty of Bris­tol), Kate Grif­fiths (Pro­fes­sor in French and Trans­la­tion at Cardiff Uni­ver­si­ty), and Edmund Birch (Lec­tur­er in French Lit­er­a­ture and Direc­tor of Stud­ies at Churchill Col­lege & Sel­wyn Col­lege, Uni­ver­si­ty of Cam­bridge).“
(BBC)

Sie kön­nen die Sendung, die am 26.10.2023 in der Rei­he „In our Time“ lief, über die Seite der BBC nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Kennen Sie schon … das Islamicate Digital Humanities Network?

The Islam­i­cate Dig­i­tal Human­i­ties Net­work (IDHN) is a net­work of schol­ars with a research focus on Islam­i­cate Dig­i­tal Stud­ies. This includes schol­ars from the Human­i­ties, Com­put­er Sci­ences, Com­pu­ta­tion­al Lin­guis­tics as well as librar­i­ans and archivists that work on top­ics that relate to Mid­dle East­ern pol­i­tics and cul­ture, Islam as a reli­gion, Ara­bic, Per­sian, and oth­er Islam­i­cate lan­guages, et al. and that are already using or are inter­est­ed in using dig­i­tal meth­ods for their research.

IDHN aims at…

  • net­work­ing: … by bring­ing togeth­er schol­ars who are inter­est­ed in explor­ing and cre­at­ing more dig­i­tal tools and com­pu­ta­tion­al analy­sis tech­niques to enhance our knowl­edge of Islam­i­cate his­to­ry, cul­ture, lit­er­a­ture, and law.
  • inform­ing: … by allow­ing mem­bers of the net­work to share their exper­tise in order to help address the chal­lenges of inter­dis­ci­pli­nary schol­ar­ship and by keep­ing an updat­ed list of tools, data­bas­es and oth­er resources.
  • dis­cussing: …by facil­i­tat­ing the com­mu­ni­ca­tion of ideas, projects, new tools or lat­est devel­op­ments among schol­ars while crit­i­cal­ly reflect­ing our method­ol­o­gy and results.
  • organ­is­ing: …by offer­ing a pool of inter­est­ed schol­ars with diverse exper­tise who can help in organ­is­ing a work­shop, sem­i­nar, con­fer­ence, webi­nar and add their ideas, par­tic­i­pa­tion, or fur­ther con­nec­tions.

The Net­work holds online con­fer­ences twice a year, which any­one inter­est­ed can attend.

Respect for each oth­er, for oth­ers’ opin­ions and for a diver­si­ty of views is a pil­lar for all the mem­bers of this net­work. It has to tran­spire in how infor­ma­tion is com­mu­ni­cat­ed and dis­cussed. Every mem­ber of the net­work must com­mit to hon­or aca­d­e­m­ic stan­dards and give cred­it when using anoth­er member’s con­tri­bu­tion to a research paper, pub­li­ca­tion, grant appli­ca­tion et al.

ent­deckt bei den Kolleg:innen der RUB Bochum