Vita
Akademische Ausbildung
- Studium der Fächer Pädagogik, Psychologie, Soziologie und Sportmedizin an der WWU Münster: Dr. phil. (Pädagogik, Soziologie, Sportmedizin)
- Studium der Fächer Pädagogik, Psychologie, Soziologie, Sportmedizin und Russisch an der WWU Münster. Magister Artium (M.A.)
- Studium des Faches Leibeserziehung für das Lehramt an höheren Schulen an der WWU Münster
Beruflicher Werdegang
- Ehrenpromotion an der Prager Karls-Universität
- Generalsekretär von CEREPS (Conseil Europe´en des Recherches en Education Physique et Sportive)
- Vorstandsmitglied (bestuurslid) der „stichting gkgk Nederland“ (Bilthoven)
- Sen.-Professor für European Studies in Physical Education and Youth Sport am Institut für Sportwissenschaft der WWU Münster
- Univ. Professor für Sportwissenschaft und Sportpädagogik an der Universität Essen, später Universität Duisburg-Essen
- Mitglied der EU-Expertenkommission für „Monitoring indicators for EU-Physical Activity Guidelines“ (Brüssel)
- Mitglied der EU-Expertenkommission für „EU Physical Activity Guidelines“ (Brüssel)
- Mitglied im DFG-Graduiertenkolleg „Europäische Gesellschaft“ (Sprecher: Prof. Dr. Wilfried Loth), Universität Essen
- Direktor des Willibald Gebhardt Instituts – Forschungsinstitut für Sport und Gesellschaft e.V., Essen
- Wissenschaftlicher Mitarbeiter der WWU in der „Wissenschaftlichen Begleitung Kollegstufe NW“ (Leitung: Prof. Dr. Herwig Blankertz)
- Wissenschaftliche Hilfskraft am Institut für Leibesübungen der WWU Münster (Prof. Dr. Hans Langenfeld)
Publikationen
- . (). Sport im Ganztag – Zwischenbilanz und Perspektiven. In (Hrsg.), Kinder- und Jugendsportforschung in Deutschland – Bilanz und Perspektive (S. 133–150). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Forschungsartikel (Zeitschriften)
- . (). Motorische Leistungsfähigkeit, physisches Selbstkonzept und deren reziproke Zusammenhänge mit dem Body-Mass-Index (BMI) vom Kindergarten bis zur Grundschule. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, 1(1), 40–49. doi: 10.1007/s43594-020-00003-8.
Forschungsartikel (Buchbeiträge)
- Germany: Home of Curricular and Extra-Curricular School Sports. In (Ed.), Research on Physical Education and School Sport in Europe (pp. 106–154). Aachen: Meyer & Meyer. ().
Fachbücher (Herausgegebene Bücher)
- Research on Physical Education and school sport in Europe. Aachen. Meyer & Meyer. (Eds.). ().
- Olympic Education - history, theory, practice. Aachen. Meyer & Meyer. (Eds.). ().
Artikel
Konferenzbeiträge
Forschungsartikel in Sammelbänden (Konferenzen) - . (). The European Physical Education Observatory: Monitoring physical education and other standards of a whole activity school approach: a PE teacher and student pilot study of the EuPEO project in Germany. In 4th CEREPS Summit, Prague, Czech Republic.
- . (). Konzepte der Olympischen Erziehung in Europa . In Olympic Science Day, Münster, Deutschland.
- . (). Forgotten Olympic legacies: the impact of the early Olympic Games and Olympic Congresses on education, sport, health, and social work and its revival as Olympic education after the Olympic Centennial Congress 1994. In L’héritage des Jeux Olympiques et Paralympiques Université de Paris Est Marne-la-Vallée, 17-18 juin 2019, Paris.
- . (). Healthy Children in Sound Communities’ – A multi-component community-based intervention approach to foster physical activity in children. In Getkidsmoving - I-MDRC & CAISPE, Verona, Italien.
- . (). Effectiveness and feasibility of the community-based physical activity intervention Healthy Children in Sound Communities (GER/PL). In Getkidsmoving - I-MDRC & CAISPE, Verona, Italien.
- . (). A comparison of a multi- and single-component school-based physical activity intervention on BMI and motor development in primary school. In Getkidsmoving - I-MDRC & CAISPE, Verona, Italien.
- . (). „Gesunde Kinder in gesunden Kommunen“ – ein grenzüberschreitendes Interventionsprojekt zur Bewegungsförderung im Setting Grundschule. In (Hrsg.): 24. Sportwissenschaftlichen Hochschultag der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft (dvs) - „Sport im öffentlichen Raum“ , S. -. Hamburg: Feldhaus Verlag.
Abstracts in Online-Sammlungen (Konferenzen) - . (). Importance and value of motor domain learning in secondary schools: German pupil’s assessment in comparison with other domains in their PE curriculum. In Healthy & active children. Lifespan motor development science and application, Verona, Italy.
Forschungsartikel (Buchbeiträge)
- . (). Bildungshistorische und Bildungstheoretische Grundlagen: Die Förderung der körperlichen Erziehung im Kontext von Allgemeinbildung und Berufsbildung (1787-1945). In (Hrsg.), Sportunterricht in der Berufsbildung (S. 15–48). Aachen: Meyer & Meyer.
- . (). Leibeserziehung und Sportunterricht in Berufsschulen und im Berufskolleg in Deutschland (1950-2018). In (Hrsg.), Sportunterricht in der Berufsbildung (S. 49–129). Aachen: Meyer & Meyer.
- . (). Perspektiven für den Sportunterricht in der Berufsbildung. In (Hrsg.), Sportunterricht in der Berufsbildung (S. 399–405). Aachen: Meyer & Meyer.
- . (). Von der Doppelqualifikation "Freizeitsportleiterin (VZ)/AHR" in der Kollegschule NW zum Bildungsgang "AHR (Freizeitsportleiterin, Freizeitsportleiter) (Sport, Biologie) mit beruflichen Kenntnissen". In (Hrsg.), Sportunterricht in der Berufsbildung (S. 207–226). Aachen: Meyer & Meyer.
Forschungsartikel (Zeitschriften)
- The development of the physical fitness construct across childhood. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sport, 28(1), 212–219. doi: 10.1111/sms.12889. ().
- . (). Understanding physical (in-) activity, overweight, and obesity in childhood: Effects of congruence between physical self-concept and motor competence. Scientific Reports, 8, 5908. doi: 10.1038/s41598-018-24139-y.
- . (). Linking physical education with local sport organizations: Implementation of an "Active School Community". European Journal of Physical Education and Sport Science, 4(11), 1–27. doi: 10.5281/zenodo.1411519.
Forschungsartikel in Sammelbänden (Konferenzen)
- Identical Global Terminology with different Continental Meanings vs. different Continental Terminology with equivalent Global Meanings. In (Eds.): Changes in Childhood and Adolescence. Current Challenges for Physical Education , pp. 169–184. Berlin: Logos Verlag. ().
- . (). History of Olympic Education in Japan and Germany. In (Ed.): Sport for All. History of a Vision around the World. , p. 97. Münster: Universität Münster.
- . (). Different historical pathways - different concepts of Olympic Education in Germany. . In (Ed.): Sport for All. History of a Vision around the World. , p. 99. Münster: Universität Münster.
- . (). Willibald-Gebhardt Institute. In (Ed.): Sport for all. History of a Vision around the World. , p. 21. Münster: Universität Münster.
- . (). Monitoring the quality of physical education: EuPEO, an ongoing project from the European Physical Education Association. In (Eds.): Book of Abstracts , p. 199. University of Edinburgh.
- . (). Die Entwicklung des physischen Selbstkonzepts, der physischen Fitness und des BMIs im Kindesalter: Ein reziprokes Effektmodell. In (Hrsg.): Abstractband der 50. Jahrestagung der asp Köln: Deutsche Sporthochschule Köln.
Forschungsartikel (Buchbeiträge)
- . (). Die EU-Guidelines für Physical Activity. Entwicklung und Bedeutung. In (Hrsg.), Europäische Sportpolitik (S. 271–286). Baden-Baden: Nomos.
- Monitoring Motor Development: Measuring motor competence via an online database. In (Eds.), Changes in Childhood and Adolescence. Current Challenges for Physical Education (pp. 76–80). Berlin: Logos Verlag. ().
Fachbücher (Herausgegebene Bücher)
- Olympic education. An international review. 1. Aufl. London. Routledge. (Eds.). ().
Artikel
Forschungsartikel (Zeitschriften)
- Pilot Evaluation of the ASC Toolkits – intermediate results. Sport and Citizenship, 40, 40. ().
- Sport im Ganztag – für wen und für was, warum und wozu? SportPraxis, Sonderheft, 4–7. ().
- . (). CEREPS – der Europarat für Schulsport-Forschung und körperliche Aktivität. FOSS-Newsletter, 42, 4.
Konferenzbeiträge
Forschungsartikel in Sammelbänden (Konferenzen) - Motorische Diagnostik und gesundes Aufwachsen im Kindesalter. In 23. sportwissenschaftlicher Hochschultag der dvs, München. ().
- Motorische Diagnostik und gesundes Aufwachsen im Kindesalter. In Jahrestagung der Gesellschaft für Public Health "Armut und Gesundheit", Berlin. ().
- . (). Eine realistische Selbsteinschätzung der motorischen Leistungsfähigkeit fördert die gesunde Entwicklung insb. von Kindern aus Risikogewichtsgruppen. In In 49. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp), Bern, CH.
- . (). The importance of accuracy in overweight and underweight children’s perceived motor competence for future physical activity. In NASPSA 2017 Conference (50th), San Diego, USA..
- . (). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen – Zdrowe Dzieci w Zdrowych Gminach. In Auftaktveranstaltung zum INTERREG Va-Projekt, Kolberg.
Abstracts in Online-Sammlungen (Konferenzen) - . (). How to know more about Physical Education and School in Europe: a project for EUPEA. In (Eds.): Changes in Childhood and Adolescence: Current Challenges for Physical Education , pp. 44–46. Berlin: Logos.
- . (). Web-based self-monitoring and evalaution of motor competence development of children with a daily combination of physical education and physical activity in German and Dutch primary schools. In (Eds.): Changes in Childhood and Adolescence: Current Challenges for Physical Education , pp. 23–24. Berlin: Logos.
- . (). Physical education and physical activity in active school communities. In (Eds.): Changes in Childhood and Adolescence: Current Challenges for Physical Education , p. 20. Berlin: Logos.
Forschungsartikel (Buchbeiträge)
- Olympic Education: History, Theory and Practice. In (Ed.), Festschrift Gudrun Doll-Tepper (pp. 147–162). Münster: Waxmann. ().
- Olympic education and the Olympic movement: The role of Olympic Games, the International Olympic Committee, National Olympic Committees and National Olympic Academies in Olympic education. In (Eds.), Olympic education. An international review. (1. Aufl. , pp. 351–356). London: Routledge. ().
- Olympic education as an academic study: Research, teching and training in higher learning institutes. In (Eds.), Olympic education. An international review. (1. Aufl. , pp. 344–350). London: Routledge. ().
- Olympic education as 'l' education sportive': Olympic education as a part of physical education, extra-curricular physical activities, sport development and Olympic athlete training. In (Eds.), Olympic education. An international review. (1. Aufl. , pp. 338–343). London: Routledge. ().
- Olympic education as pedagogy: Terminology, pedagogical orientations and Olympic values education. In (Eds.), Olympic education. An international review. (1. Aufl. , pp. 331–337). London: Routledge. ().
- United States of America: the Olympic Games as promoter of Olympic education: issues and institution. In (Eds.), Olympic education. An international review. (1. Aufl. , pp. 291–304). London: Routledge. ().
- Germany: formal Olympic education at schools and informal Olympic learning in sport clubs. In (Eds.), Olympic education. An international review. (1. Aufl. , pp. 177–191). London: Routledge. ().
- The promotion of Olympic education by the International Olympic Committee. In (Ed.), Olympic education. An international review. (1. Aufl. , pp. 16–27). London: Routledge. ().
- Historical roots of the educational ideas of Pierre de Coubertin. In (Eds.), Olympic Education. An international review (1. Aufl. , pp. 9–15). London: Routledge. ().
Artikel
Konferenzbeiträge
Forschungsartikel in Sammelbänden (Konferenzen) - . (). Monitoring motor development: measuring physical fitness via an online data-base . In European network for the promotion of health-enhancing physical activity, HEPA 2016, Belfast, Nordirland.
Abstracts in Online-Sammlungen (Konferenzen) - . (). Longitudinal measurement of physical fitness in primary school: the developmental validity of identical item sets . In SCAPPS 2016, Waterloo, Kanada.
Forschungsartikel (Buchbeiträge)
- Gesundheitsförderung in der Ganztagsschule - Modul Bewegung. In (Hrsg.), Studienbuch Gesundheitsförderung in der Ganztagsschule (S. 1–25). N/A: Selbstverlag / Eigenverlag. ().
Arbeitspapiere / Working Papers
Artikel
Forschungsartikel (Zeitschriften)
- PSK-Kinder - Ein Fragebogen zur Erfassung des physischen Selbstkonzepts von Kindern im Grundschulalter. Zeitschrift für Sportpsychologie, 2015(3), 97–111. ().
- School- and community-based PE & HEPA networks for daily physical activities. Revista Espanola de Educacion Fisica y Deportes, LXVII(No. 410 supl.), 464. ().
- Investigation research on health promotion and physical activity intervention of primary school students - take two Shanghai District Schools as examples. Sport (Chinese), 120(16), 54–56. ().
- Mehr dicke Kinder, weniger Bewegungszeiten, mehr Sitzstunden - und an allem ist die Ganztagsschule schuld? Der 3. Deutsche Kinder- und Jugendsportbericht zwischen Dichtung und Wahrheit. Sportunterricht, 64, 329–332. ().
Forschungsartikel in Sammelbänden (Konferenzen)
- ‚Healthy Children in Sound Communities’ – Four Cohorts of Longitudinal Intervention Project in Primary Schools . In AIESEP Conference 2015, Madrid, ES. ().
Forschungsartikel (Buchbeiträge)
- Welche Rahmenbedingungen fördern und behindern eine gesundheitlich-motorische Entwicklung von Grundschulkindern im Ganztag? . In (Hrsg.), Evaluation der Bewegugs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen (S. 201–214). Aachen: Meyer & Meyer. ().
- Die Ergebnisse der StEG-Studie und ihre Vergleichbarkeit mit den Ergebnissen der SpOGATA-Studie. In (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen (S. 105–113). Aachen: Meyer & Meyer. ().
- Niederlande und Großbritannien - Befunde und Intervention. In (Hrsg.), Dritter Deutscher Kinder- und Jugendsportbericht. (S. 503–524). Schorndorf: Hofmann-Verlag. ().
- Einleitung. In (Ed.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen (pp. 11–20). Aachen: Meyer & Meyer. ().
- Wie wird der Sport im Ganztag zu einem Erfolgsmodell? In (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen (S. 221–223). Aachen: Meyer & Meyer. ().
- Zentrale Ergebnisse und Empfehlungen. In (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen (S. 215–220). Aachen: Meyer & Meyer. ().
- Die Träger und Koordinierungsstellen des offenen Ganztags. In (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen (S. 91–103). Aachen: Meyer & Meyer. ().
- Die individuellen BeSS-Anbieter an Ganztagsgrundschulen. In (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen (S. 75–89). Aachen: Meyer & Meyer. ().
- Das Engagement der Sportvereine im offenen Ganztag. In (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen (S. 47–73). Aachen: Meyer & Meyer. ().
- Die Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsgrundschulen. In (Hrsg.), Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen (S. 23–46). Aachen: Meyer & Meyer. ().
- . (). Bewegungsbildung und Gesundheitsförderung in offenen Ganztagsgrundschulen. In (Hrsg.), Evaluation der Bewegugs-, Spiel- und Sportangebote an Ganztagsschulen in Nordrhein-Westfalen (S. 137–163). Aachen: Meyer & Meyer.
Sonstige wissenschaftliche Veröffentlichungen
- . (). Die gkgk-Online-Datenbank zum Monitoring der gesundheitlich-motorischen Entwicklung von Kindern und Jugendlichen. WGI Newsletter Nr. 9. Münster. WGI.
Forschungsartikel (Zeitschriften)
- Research on Sino-European Health Project "Healthy Children in Sound Community". Sport Science Reseach (China), 35(6), 90–94. ().
- . (). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen. betrifft sport, 36(6), 10–16.
- The European Union and Olympism: "Coubertin Plan" and Youth Olympics. Journal of Olympic History, 22(2), 53–59. ().
- Recommendations for promoting physical activity for children and adolescents in Germany. A consensus statement. Obesity Facts, 7, 178–190. ().
Konferenzbeiträge
Forschungsartikel in Sammelbänden (Konferenzen)
- Using Rasch Measurement to Model a Physical Ability Scale for German Six- to Nine-Year-Old Students. In Journal of Sport & Exercise Psychology, 36 (supplement), 75, NASPSPA 2014 Conference, Minneapolis, USA. ().
- 'Healthy children in sound communities' - Motor development in intervention program in primary schools. In AIESEP World Congress, Auckland, Neuseeland. ().
Abstracts in Online-Sammlungen (Konferenzen)
- ‚Healthy Children in Sound Communities’ – a longitudinal intervention and control study about BMI and physical fitness development of primary school children in the Dutch municipality of Cuijk. In HEPA 2014, Zürich, Schweiz. ().
- Healthy children in sound communities – The Influence of a Multi-Component Intervention on Overweight and Obese Children. In HEPA 2014, Zürich, Schweiz. ().
- Motorische Entwicklung, Selbstkonzept und Gruppenklima im Interventionsprojekt ‚Gesunde Kinder in gesunden Kommunen‘. In (Hrsg.): Performing Under Pressure , S. 161. Hamburg: Czwalina. ().
Forschungsartikel (Buchbeiträge)
- Bewegung, Spiel und Sport in Ganztagsschulen: Konzepte für die Bildungspartnerschaft zwischen Ganztagsschulen und Sportvereinen. In (Hrsg.), Bildung braucht Bewegung (S. 221–249). Aachen: Meyer & Meyer. ().
- Physical and Health Education in Germany: From School Sports to Local Networks for Healthy Children in Sound Communities. In (Eds.), Physical Education and Health - Global Perspectives and Best Practice (pp. 191–204). Champaign, Il: Sagamore-Venture. ().
Forschungsartikel (Zeitschriften)
- Global Forum for Physical Education Pedagogy 2012: Recommendations for Community-Based Networking. Asian Journal of Excercise and Sports Sciences, 10(1), 1–15. ().
- Vorschläge zur Förderung der körperlichen Aktivität von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. . Monatsschrift Kinderheilkunde, 5, 439–446. ().
- Netzwerke- wie funktionieren sie effektiv? (abstract). Dt. Zeitschrift für Sportmedizin, 64(5), 143. ().
- . (). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk). Kommunal vernetzte Gesundheitsförderung zwischen Schule und Sportverein. Schule NRW, 65 (7), 324–326.
- Bewegung, Spiel und Sport im Ganztag - Bewegung ist Bildung ! Betrifft Sport, 34 (H.4), 10–16. ().
- . (). Physical activity, nutrition, screen time and sleep associated with body weight and physical condition in young children. A pilot study of a cross-border project. Sportwissenschaft, 43(H.2), 116–123.
- . (). Innovation oder Muß? Kommunale Gesundheitsförderung. Brennpunkte der Sportwissenschaft, 34, 33–41.
- Global Forum for Physical Education Pedagogy 2012: Recommendations for Community-Based Networking. Asian Journal of Excercise and Sports Sciences, 10(1), 1–15. ().
Konferenzbeiträge
Forschungsartikel in Sammelbänden (Konferenzen)
- Healthy Children in Healthy Communities – Concept, Strategy and Results. In TAFISA World Comgress, Enschede, Netherlands. ().
Abstracts in Online-Sammlungen (Konferenzen)
- ‚Healthy Children in Sound Communities’ – Motor Development Intervention Program in Primary Schools. In The ISSP 13th World Congress of Sport Psychology, Beijing, China. ().
Forschungsartikel (Buchbeiträge)
- Validierung eines Fragebogens zum psychischen Selbstkonzept im Kindesalter PSK-K. In (Hrsg.), Angewandte Sportpsychologie. 45. Jahrestagung asp (S. 120). Hamburg: Feldhaus Verlag. ().
- . (). Sport in der ganztägigen Bildung. In (Hrsg.), Didaktische Konzepte für den Schulsport (S. 306–340). Aachen: Meyer & Meyer.
Artikel
Forschungsartikel (Zeitschriften)
- "Healthy children in sound communities" (HCSC/gkgk) - a Dutch-German community-based network project to counteract obesity and physical inactivity. Family Practise, 29(1), 110–116. ().
- European Union multisector strategies to enhance health, physical education, and physical activities for children and youth. Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy, 1(1), 22–41. ().
- . (). Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk) . ein deutsch-niederländisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils bei Kindern im Grundschulalter. WGI-newsletter, 4, 3.
- Healthy children in sound communities (gkgk) - a German-Durch intervention project to promote an active lifestyle for children. WGI-newsletter, 4, 2. ().
- Global Forum for Physical Education 2012. Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy, 1(2), 166–168. ().
- Ther global forum for health and physical education pedagogy: a new social movemen. International Journal of Physical Education, XLIX(3), 31–39. ().
- Die pädagogische Dimension der Olympischen Idee. Alpheios, 10, 83–87. ().
- . (). Slaap en overgewicht in Europees onderzoek. Gezonde Kinderen in een Gezonde Kindomgeving (GKGK). Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg, 44(6), 102–104.
Forschungsartikel (Buchbeiträge)
- Bewegungsförderung in der Schule - was wirkt? In (Hrsg.), Handbuch Bewegungsförderung und Gesundheit (S. 229–246). ().
- Gesunde Kinder in gesunden Kommunen (gkgk) - Ein europäisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils bei Kindern in Grundschulalter. In (Hrsg.), Frühe Kindheit in Bewegung. Entwicklungspotenziale nutzen (S. 192–205). Schorndorf: Hofmann-Verlag. ().
- "Gesunde Kinder in gesunden Kommunen" (gkgk). Ein deutsch-niederländisches Interventionsprojekt zur Förderung eines aktiven Lebensstils. In (Hrsg.), Das 7. Deutsch-Japanische Sportwissenschaftliche Symposium (S. 135–158). Tokio: Hilltop Press. ().
- Gebhardts Vermächtnis oder wie viel Gebhardt steckt in Diem? In (Hrsg.), Willibald Gebhardt und seine Nachfolger. Sport und Olympia in Deutschland bis 1933 (S. 19–32). Aachen: Meyer & Meyer. ().
Arbeitspapiere / Working Papers
- Healthy Children in Sound Communities. Abschlussbericht über die deutschen Kommunen im EU-Interventionsprojekt 2010-2011 (Preparatory Actions). ().
- . (). Abschlussbericht des Forschungsprojektes "Evaluation des BeSS-Angebotes an offenen Ganztagsschulen im Primarbereich in seinen Auswirkungen auf die Angebote und Struktur von Sportvereinen, Koordinierungsstellen und die Ganztagsförderung des Landessportbundes NRW in Nordrhein-Westfalen".
Wissenschaftliche Vorträge
- Niehues, D. & Naul, R. : „Fußball-Fitness und psycho-mentale Eigenschaften: Vom Talent zum Profi.“ 1st Sino-German Forum of Youth Football Research and Development, Tongji-Universität, Shanghai, China, .
- Naul R. & Niehues, D. : “The Pilot Evaluation Study on the ASC Toolkits – who are the participants?” 8th Move Congress, Birmingham, .
- Naul, R. & Niehues, D. : “The ASC Toolkits Pilot Evaluation Study – future perspectives and proposals”. 8th Move Congress, Birmingham, .
Professor Dr. phil, Dr. h.c. Roland Naul, M.A.
Verschiedene Lehraufträge, Summer Schools und Gastprofessuren:
Universität Bochum (1975); Deutsche Sporthochschule Köln (1978/79); Martin-Luther-Universität Halle (1991); Universität Rostock (1992); University of Minnesota, Minneapolis (1987, 1989, 1992, 2002); Zinman College for Physical Education and Sport Sciences, Netanya, Israel (1997); Universität Badajoz, Spanien (2000); Technische Universität Lissabon, Portugal (2001); University of Alberta, Edmonton, Kanada (2004); Internationale Olympische Akademie, Olympia (2009, 2010); Tongji-Universität, Shanghai, China (2015).