Background and relations to other courses:
This course deepens the insights of the course Entrepreneurship 1 (Innovation Management). Based on the activities of the business model canvas and after successful idea generation and creation of a rough concept, the activities of market entry, growth of the core business and options for business area diversification are discussed in particular.
Main topics:
- Development and implementation of the value proposition (Go-to-Market)
- Scaling of the business model (Business Growth)
- Further development of the business model (Business Development)
The contents are taught in theory-based lectures, case studies and guest lectures.
Course objective:
Students learn which strategic decisions have to be made with regard to brand positioning as well as the corresponding customer and channel management in order to establish a young company successfully on the market in the long term.
Hintergrund und Beziehungen zu anderen Kursen:
Dieser Kurs vertieft die Erkenntnisse aus dem Kurs Entrepreneurship 1 (Innovationsmanagement). Ausgehend vom Business Model Canvas und nach erfolgreicher Ideenfindung und grober Konzepterstellung werden insbesondere die Aktivitäten des Markteintritts, des Wachstums des Kerngeschäfts und der Möglichkeiten zur Geschäftsdiversifikation diskutiert.
Hauptthemen:
- Entwicklung und Umsetzung des Nutzenversprechens (Go-to-Market)
- Skalierung des Geschäftsmodells (Geschäftswachstum)
- Weiterentwicklung des Geschäftsmodells (Geschäftsentwicklung)
Die Inhalte werden in theoriebasierten Vorlesungen, Fallstudien und Gastvorträgen vermittelt.
Kursziel:
Die Studierenden lernen, welche strategischen Entscheidungen in Bezug auf die Markenpositionierung sowie das entsprechende Kunden- und Kanalmanagement getroffen werden müssen, um ein junges Unternehmen langfristig erfolgreich am Markt zu etablieren.
- Lehrende/r: Linda Brüss
- Lehrende/r: Christopher Stein
- Lehrende/r: Nico Wiegand
- Lehrende/r: Nico Wiegand
- Lehrende/r: Thorsten Wiesel