Background and relations to other courses:

This course teaches the fundamentals of market-oriented leadership. Next to the conceptual foundations of market-oriented leadership, we discuss the three main resources a firm possesses: products/services (value equity), brands (brand equity), and customer relationships (relationship equity). We discuss the interdependencies between these resources and the impact of contextual factors on the management of the resources. Moreover, we elaborate on the relevance of longterm-oriented performance measures. We also discuss how market-oriented leadership and sustainability go together and what areas of tension exist.

Students apply their knowledge to a project assignment and discuss the link between marketing strategy and business success.

Main topics:

Among others, the following topics are covered:

  • Market orientation
  • Creating value through products and services (value equity)
  • Building brands and measuring brand performance (brand equity)
  • Creating sustainable customer relationships (relationship equity)
  • Link between marketing strategy, firm performance, and sustainability

Course objective:

It is the objective of this course to enable students to discuss the concept of market-oriented leadership and the impact of market-oriented leadership on firm performance.

Hintergrund und Beziehungen zu anderen Kursen:

In diesem Kurs werden die Grundlagen der marktorientierten Unternehmensführung vermittelt. Neben den konzeptionellen Grundlagen der marktorientierten Unternehmensführung erörtern wir die drei wichtigsten Ressourcen, über die ein Unternehmen verfügt: Produkte/Dienstleistungen (Value Equity), Marken (Brand Equity) und Kundenbeziehungen (Relationship Equity). Wir erörtern die Interdependenzen zwischen diesen Ressourcen und den Einfluss von Kontextfaktoren auf das Management der Ressourcen. Darüber hinaus gehen wir auf die Relevanz von langfristig orientierten Leistungskennzahlen ein. Wir diskutieren auch, wie marktorientierte Unternehmensführung und Nachhaltigkeit zusammenpassen und welche Spannungsfelder bestehen.

Die Studierenden wenden ihr Wissen in einer Projektarbeit an und diskutieren den Zusammenhang zwischen Marketingstrategie und Unternehmenserfolg.

Hauptthemen:

Unter anderem werden die folgenden Themen behandelt:

  • Marktorientierung
  • Nutzen schaffen durch Produkte und Dienstleistungen (Value Equity)
  • Aufbau von Marken und Messung des Markenwerts (Brand Equity)
  • Eigenschaften langfristiger Kundenbeziehungen (Relationship Equity)
  • Verbindung zwischen Marketingstrategie, Unternehmenserfolg und Nachhaltigkeit

Kursziel:

Ziel dieses Kurses ist es, den Studierenden zu ermöglichen, das Konzept der marktorientierten Unternehmensführung und die Auswirkungen der marktorientierten Unternehmensführung auf den Unternehmenserfolg zu diskutieren.

Kurs im HIS-LSF

Semester: WiSe 2024/25