Taking heterogeneity into account in school classes and supporting students individually in the classroom is a central requirement for teachers. To do this, teachers must critically reflect on their actions and, based on this, create learning environments that take into account the complexity of student diversity. In this seminar, you will get an understanding of how teachers' thoughts and actions of student characteristics affect students' cognitive abilities. In the course of the seminar, you will study four scientific studies that illustrate general scientific procedures. On the one hand, you will learn what underlies effective actions of future teachers in individual learning environments. On the other hand, you will reflect on how you as a teacher can change your thinking and acting with regard to heterogeneous learning groups and where the limits of your scope of action lie.
Heterogenität in Schulklassen zu berücksichtigen und Schüler:innen im Unterricht individuell zu fördern, ist eine zentrale Anforderung an Lehrkräfte. Hierzu müssen Lehrpersonen ihr Handeln kritisch reflektieren und darauf aufbauend Lernwelten erschaffen, die der Komplexität der Schüler:innendiversität Rechnung tragen. In diesem Seminar bauen Sie ein Verständnis auf, wie sich das Denken und Handeln von Lehrpersonen über Schüler:innenmerkmale auf kognitive Fähigkeiten der Schüler:innen auswirkt. Dazu betrachten Sie im Verlauf des Seminars vier wissenschaftliche Untersuchungen, an denen allgemeingültige wissenschaftliche Vorgehensweisen deutlich werden. Damit erfahren Sie einerseits, was zukünftigem Lehrerhandeln in individuellen Lernwelten zugrunde liegt. Andererseits wird eine Reflektion angestoßen, wie Sie als Lehrpersonen Ihr Denken und Handeln in Bezug auf heterogene Lerngruppen verändern können und wo Grenzen Ihres Handlungsbereichs liegen.
- Lehrende/r: Jan Beck