- Lehrende/r: Constantina Rokos
Empirische Verfahren/ Übungsforschung Filmpraktiken und Zuschauerstudien: Methoden der Ethnologie und Medienethnologie
Seminarleiter: Markus Schleiter
Die Studierenden führen im Rahmen des Seminars eigene Übungsforschungen zu soziokulturellen Aspekten des Filmeschauens durch. Forschungsgegenstand können beispielsweise Serien-Abende, Bollywood-Abende, Formen des Musikclip-Konsums, Kinobesuche und vieles mehr sein. Auch Filmproduktionen oder Aktivitäten von Hobbyfilmern eignen sich als Themen für Studien.
Forschungsmethoden zur Durchführung von Zuschauerstudien und zu Studien mit Filmemachern umfassen die gesamte Bandbreite ethnografischer Methoden; zentral sind jedoch die Teilnehmende Beobachtung, Multi-sited Feldstudien und Interviews. Dabei stellen Filme in einigen Methoden gleichzeitig den Untersuchungsgegenstand und das Werkzeug dar: Beispielsweise kann mit Fotos oder Filmclips zur Evokation von Bedeutungen gearbeitet werden oder mit einer Kamera und einem Aufnahmegerät, um Ereignisse aufzuzeichnen. Darüber hinaus nutzen Medienethnologen qualitative Methoden der inhaltlichen und audio-visuellen Analyse.
Im Seminar werden die Teilnehmer – im Team oder alleine – Forschungsfragen zum Thema Filmpraktiken identifizieren und, darauf aufbauend, in Münster oder in Settings ihrer Wahl eigene Forschungsübungen durchführen. Ziel ist es, praktische Erfahrung in der Anwendung der Methoden zu sammeln, diese zu reflektieren sowie, im nächsten Schritt, ethnographische Beschreibungen (in Form von ethnographischen Texten oder Kurzfilmen) zu den Forschungskontexten und den Ergebnissen zu erstellen. Weiterhin werden wir im Seminar wesentliche Texte zu Methoden der Ethnologie und Medienethnologie lesen und intensiv diskutieren.
Studienleistungen:
- Übungsforschung
- Thematische Präsentation der Forschungsfrage (15 Min.) sowie der Ergebnisse und Erfahrungen bei der Übungsstudie (25 Min.)
- Verpflichtende Vorbesprechung der studentischen Präsentationen
- Intensive Lektüre der wöchentlichen Kerntexte
- Zwei kritische Textzusammenfassungen (jeweils 1 Seite) zu den Kerntexten mit Abgabefristen während des Semesters
- Teilnahme an kleinen Methoden-Übungen einschließlich Abgabe von kurzen Texten wie beispielsweise Forschungsnotizen
Literatur zur Einführung:
Altheide, David L., Schneider, Christopher J. (2013) Qualitative Media Analysis, Delhi: Sage.
Bender, Cora and Martin Zillinger (2015) Handbuch der Medienethnographie, Berlin: Dietrich Reimer.
DeWalt, Kathleen and DeWalt Billie (2002) ‘Learning to be a Participant Observer: Theoretical IssuesParticipant Observation: A Guide ofor Fieldworker, Walnut Creek: Walhut Altamira Press, 16-35.
Madden, Raymond (2017) Being Ethnographic: A Guide to the Theory and Practice of Ethnography, London: Sage.
Marcus, George E. (1995) ‘Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography’, Annual Review of Anthropology 24: 95-117.
Robben, Antonius C. G. M. and Jeffrey A. Sluka (2012) Ethnographic Fieldwork: An Anthropological Reader, Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell.
Van Maanen, John (2011) Tales of the field: On Writing Ethnography: Second Edition, Chicago: University of Chicago Press.
- Lehrende/r: Souleymane Diallo
- Lehrende/r: Markus Schleiter
From Bollywood to Nollywood: Popular Music Videos and the Representation of Culture and Belonging in the Global South
Instructor: Dr. Markus Schleiter
In this course we discuss recent ethnographic studies concerned with the consumption and production of music videos, as well as theoretical work from media anthropology. The aim is to explore the interrelations of media, representation, and everyday culture. We focus on two major media developments of recent decades. Firstly, contrary to the formerly assumed hegemonic cultural globalization of the West, the manifold music and film industries of the global South have successfully established artistic and popular formats that refer to Western trends but at the same time produce their own distinct audio-visual narratives and styles as well as new transnational media networks independent of the West. Secondly, with the emerging genre of the music video, visuals are playing a major role in the consumption of music and fostering new ways for listeners to identify with songs.
Ethnographic examples take us from film studios in Chennai, India, to cinemas in Lagos in Nigeria, as well as to the everyday lives of aspiring singers in Bihar, India. Furthermore, we will read about the visual forms and consumption practices of indigenous music videos, Bollywood songs, and heavy metal from Madagascar. How do songs inform and become incorporated into music consumers’ ways of positioning themselves and relating to youth culture, place, region, ethnicity, and other identifications? How do people use music to embrace cosmopolitanism and transnational social protest, and what new divisions emerge? How are indigenous activist videos framed globally? What characterizes the social worlds of musicians and filmmakers as cultural producers, and to what extent do those producers drive the transformation of cultural worlds?
The seminar will involve discussions and group work focusing each week on key ethnographic and theoretical texts that will be considered with reference to music videos screened in class. Students – individually or in groups – are required to analyze a video, an ethnographic case study or a theoretical approach and present their findings to their fellow students in any way they choose. Alternatively, students may produce their own music video and reflect upon the experience.
Work required:
- Close reading of the key text each week
- Individually or in small groups: Presentation (15 min.) of a subtopic, such as an analysis of a video, an ethnographic case study, or a theoretical approach; or of two responses to the readings (5-10 min. each). Alternatively, students may choose to produce their own video.
- Three critical essays on the readings (1-2 pages each) to be submitted before the respective sessions
- Submission of a summary of one of the seminar sessions (1-2 pages)
Recommended Literature:
Booth, Gregory D. and Bradley Shope 2014. More Than Bollywood: Studies in Indian Popular Music. Oxford: Oxford University Press.
Ginsburg, Faye D.; Lila Abu-Lughod and Brian Larkin (ed.) 2002. Media Worlds: Anthropology on New Terrain. Berkeley: University of California Press.
Gopal, Sangita and Sujata Moorti (ed.) 2008. Travels of Hindi Song and Dance: Global Bollywood. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Larkin, Brian 2008. Signal and Noise: Media, Infrastructure, and Urban Culture in Nigeria. Durham: Duke University Press.
Pandian, Anand 2015. Reel World: An Anthropology of Creation. Durham: Duke University Press.
Verne, Markus [2012] 2013. The Limits of Contextualism: Malagasy Heavy Metal, ''Satanic'' Aesthetics, and the Anthropological Study of Popular Music. Deja Lu Translations: 1-20, (https://www.wcaanet.org/dejalu/archive/issue3.shtml, accessed on 22nd January 2019).
- Lehrende/r: Souleymane Diallo
- Lehrende/r: Markus Schleiter
- Lehrende/r: Souleymane Diallo
- Lehrende/r: Sharon Gabie
- Lehrende/r: Sharon Gabie
- Lehrende/r: Souleymane Diallo