CV
Education
- Promotionsstudium Psychologie
- Doktorandin im DFG geforderten Graduiertenkolleg 1712/2 "Vertrauen und Kommunikation in einer digitalisierten Welt"
- Westfälische Wilhelms-Universität Münster - Abschluss Master of Science Psychologie
- Bergische Universität Wuppertal - Abschluss Bachelor of Science Psychologie
Positions
- Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Arbeitseinheit Prof. Dr. Jucks, Institut für Psychologie in Bildung und Erziehung der Westfälischen Wilhelms- Universität Münster
- Studentische Hilfskraft in der Arbeitseinheit Prof. Dr. Jucks, Institut für Psychologie in Bildung und Erziehung der Westfälischen Wilhelms-Universität
- Studentische Hilfskraft in der sozialpsychologischen Abteilung der Bergischen Universität Wuppertal
External Function
- Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)
-
Teaching
- Seminar: Aggression and violent behavior in school [072118]
- Seminar: Projektseminar "Praxissemester" (Vorbereitung) in den Bildungswissenschaften, Schwerpunkt: Soziale Prozesse in der Schule [072148]
- Seminar: Projektseminar "Praxissemester" (Vorbereitung) in den Bildungswissenschaften, Schwerpunkt: Soziale Prozesse in der Schule [072157]
- Seminar: Projektseminar "Praxissemester" in den Bildungswissenschaften, Schwerpunkt: Soziale Prozesse in der Schule [070153]
- Seminar: Projektseminar "Praxissemester" (Vorbereitung) in den Bildungswissenschaften, Schwerpunkt: Soziale Prozesse in der Schule [078181]
- Seminar: Projektseminar "Praxissemester" in den Bildungswissenschaften, Schwerpunkt: Soziale Prozesse in der Schule [076144]
- Seminar: Projektseminar "Praxissemester" (Vorbereitung) im Fach Bildungswissenschaften, Schwerpunkt: [074146]
- Seminar: Cooperative learning: Research perspectives and implementation in school [071204]
- Seminar: Projektseminar „Praxissemester“ in Psychologie [071300]
- Seminar: Projektseminar "Praxissemester" [071407]
Project
- GRK 1712 – RTG 1712 - Trust and Communication in a Digitized World ( – )
Main DFG-project hosted at WWU: DFG - Research Training Group | Project Number: GRK 1712
- GRK 1712 – RTG 1712 - Trust and Communication in a Digitized World ( – )
Publications
Published
- ‘How Experts’ Use of Medical Technical Jargon in Different Types of Online Health Forums Affects Perceived Information Credibility: Randomized Experiment With Laypersons.’ Journal of medical Internet research 2018;20(1):e30: 1–13. doi: 10.2196/jmir.8346. .
- ‘Preventing sexual violence in adolescence: Comparison of a scientist-practitioner and a practitioner program using a cluster-randomized design.’ Journal of Interpersonal Violence 2018. doi: 10.1177/0886260518755488. .
- ‘With a view to the side: YouTube's sidebar and YouTuber's linguistic style as hints for trust-related evaluations.’ International Journal of Human-Computer-Interaction. 2018. doi: 10.1080/10447318.2018.1519165. .
Online First
- ‘Investigating the role of communication for information seekers' trust-related evaluations of health videos on the Web: Insights from three investigations.’ Interactive Journal of Medical Research XX. doi: 10.2196/10282. .
- . . ‘Trust the words: Insights into the role of language in trust building in a digitalized world. .’ In In Trust and Communication in a Digitized World. Models and Concepts of Trust Research. (225-237). New York: Springer Publishing., edited by , 2025.
Talks
- Zimmermann, M., Riehemann, J., & Jucks, R. (): ‘Relevant or Irrelevant on YouTube? On the Role of Sidebars and Language Styles on Credibility Judgements’. Poster presented at 10th Conference of the Media Psychology Division, Landau, Germany, .
- Zimmermann, M., & Jucks, R. (): ‘Trust them here? Trust them there? Impact of forum type on evaluation of information credibility’. 17th Biennial EARLI Conference, Tampere, Finland, .
- Zimmermann, M. & Jucks, R. (): „Hier hätte er das besser nicht so formuliert! Angemessenheit von Fachsprachgebrauch in der Online-Gesundheitskommunikation und Effekte auf die Personenwahrnehmung“. Vortrag für den 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Deutschland, .
- Zimmermann, M. & Jucks, R. (): ‘When using technical language is inappropriate: Insights from online health advice’. Paper presentation to be held at the 26th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Kassel, Germany, .
- Zimmermann, M. & Jucks, R. (): ‘Technical language use might not be appropriate! An experimental study on the use of technical language in different online health forums and its effects on trust and credibility’. 15th International Conference of Language and Social Psychology., Bangkok, Thailand, .
- Muck C., Zimmermann M., Schiller E.-M. & Kärtner J. (): „Evidenz-basierte Prävention sexualisierter Gewalt bei Jugendlichen“. 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Kassel, Deutschland, .
- Muck, C., Schiller, E.-M., Zimmermann, M. & Kärtner, J. (): „Prävention sexualisierter Gewalt im Jugendalter: Kurzfristige Effekte einer universellen Präventionsmaßnahme“. 22th Conference for Development Psychology of the German Psychological Society (EPSY), Frankfurt am Main, Germany., .
- Mayweg-Paus E., Zimmermann M., Thiebach M. & Jucks R. (): ‘Discourse = Interactive? How to support interactive learning activities in online discourse’. 16th Biennial Conference EARLI, Limassol, Cyprus, .